Social media marketeers onmisbaar voor digitale branding

Ieder bedrijf, groot of klein, heeft een social media marketeer nodig voor commercieel succes. Een redelijk boude stelling, maar in dit artikel legt Barbara Braak, commercieel manager van Endeavour Heroes, je uit waarom en hoe je dit het beste kunt aanpakken. Ook deelt ze een case met je waarin onze social media marketeer Kim zorgde voor o.a. +1500 volgers op Instagram in 1 week. Lees dus snel verder.

Steeds meer mensen verblijven dagelijks urenlang in een digitale wereld waar ze zich vermaken, contacten leggen, werken en shoppen. Een groot deel van die tijd besteden ze aan sociale media. Het is daarom belangrijk voor bedrijven om aanwezig te zijn op sociale media om met hun doelgroep in contact te komen en te blijven. Social media biedt bedrijven de mogelijkheid om hun merk te promoten, hun producten en diensten te tonen en hun klanten te betrekken bij hun bedrijf. Dus of jouw organisatie nu in de B2C- of B2B-wereld opereert, social media is een absolute must anno 2023. Maar kun je dit gemakkelijk zelf? Of is het nodig om hier een specialist voor aan te haken?

De rol van een social media marketeer

Een social media marketeer kan een cruciale rol spelen bij het vergroten van het succes van digitale branding. Zij hebben de kennis en expertise om jouw bedrijf op sociale media te promoten en je doelgroep te bereiken. Maar hoe?

1. Strategie ontwikkeling

Let’s start with a plan. Om een social-mediastrategie te ontwikkelen die écht werkt, moet je starten met het bepalen van je doelgroep. Achterhaal wie jouw ideale klant is. Vervolgens kun je aan de hand daarvan kijken op welke kanalen jouw doelgroep actief is. Is dat LinkedIn? Facebook? Instagram? Of is jouw doelgroep voornamelijk op TikTok te vinden? En combinatie van verschillende kanalen kan ook een goede uitkomst zijn.

Zodra je weet hoe je de doelgroep kunt bereiken, ga je nadenken over een contentstrategie. Wat kun jij delen om jouw merk te versterken en de doelgroep aan te spreken? Een mooi voorbeeld van een slimme en bovenal succesvolle merkstrategie is toch wel de nu super populaire: Barbie. Na jaren van stagnerende verkoopcijfers is Barbie terug, en hoe. Dit alles start met een ijzersterke strategie.

2. Content creatie

Dit kan variëren van het schrijven van pakkende onderschriften tot het maken van visueel aantrekkelijke afbeeldingen en video’s. Een social media marketeer begrijpt wat er nodig is om op te vallen op sociale media en kan je helpen bij het creëren van inhoud die opvalt. Online opvallen is erg belangrijk, want de concurrentie kan moordend zijn! Ga voor jezelf na wat nu de merken zijn die voor jou echt opvallen? En waarom? Neem bijvoorbeeld De Speld. De Speld is een Nederlandse satirische nieuwswebsite. Op al hun social kanalen posten zij “nepnieuwsverhalen”; altijd met een humoristische toon en sterke boodschap. Ze zijn consistent in het format dat ze gebruiken en posten dagelijks meerdere berichten.

3. Community management

Nu jouw contentstrategie staat en je een contentplanning volgt, is het belangrijk dat je in contact blijft met je doelgroep. Dit houdt onder andere in dat je vragen beantwoordt, reageert op opmerkingen en feedback, en eventuele negatieve reacties of klachten beheert. Community management is key voor het opbouwen van een sterke relatie met de doelgroep. Een mooi voorbeeld van een organisatie die dat heel goed doet, is Airbnb. Airbnb geeft prioriteit aan het opbouwen van relaties met zijn gebruikers. Het bedrijf heeft een platform gecreëerd dat hosts en gasten aanmoedigt om met elkaar te communiceren, hun ervaringen te delen en feedback te geven.

4. Analyse en rapportage

En wat is dan het effect van al het werk online? Een social media marketeer kan je helpen bij het analyseren van de prestaties op sociale media en bij het rapporteren van de resultaten. Dit omvat het bijhouden van uw volgersaantallen, betrokkenheidscijfers en conversieratio’s. En met al deze info kun je de strategie aanscherpen om zo nóg meer succes te boeken online en jouw digitale brand te vergroten. Goed om te weten is dat online groei even de tijd nodig heeft. Wees dus niet teleurgesteld als je niet direct in de eerste maand een verdubbeling ziet in het aantal volgers of reacties. De aanhouder, die leert van zijn acties online, wint!

Kun jij ook wel een social media marketeer gebruiken?

Je kunt natuurlijk een vacature uitzetten en op zoek gaan naar een vaste collega. Een alternatief is een samenwerking starten met een freelancer. Óf je kunt nadenken over een inhouse constructie. Vanuit Endeavour Heroes bieden wij online marketeers, zo ook social mediaspecialisten, die op basis van minimaal 2 per week bijdragen aan jouw onlinemarketing vraagstuk. Ze werken bij jou op kantoor als verlengde van jouw bestaande team en hebben de back-up van alle specialisten van onze agency. Zo blijft geen vraag onbeantwoord en werken we samen met jou aan je digitale branding.

Een voorbeeld van hoe we dit eerder hebben aangepakt? Lees de case van Kim bij Koodoo hier. Een paar spoiler alerts: ze zorgde voor +1500 volgers op Instagram in 1 week tijd met als effect dat de sales online met 180% groeide.

Meer weten over wat een social media marketeer voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons. Samen zorgen we ervoor dat jouw bedrijf niet alleen online aanwezig is, maar ook opvalt en (financieel) groeit!

Picture of Barbara Braak

Barbara Braak

Commercieel manager Endeavour Heroes

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.