Lang 'leve' de AI-influencer
Het aantal AI-gedreven influencers groeit snel en vormt een reële bedreiging voor hun menselijke concullega's. Denk aan Lil Miquela, maar ook aan Gabriella — een AI-personage dat we ontwikkelden voor Vredestein. Deze virtuele ambassadeurs zijn 24/7 beschikbaar, leveren consistente content en zijn perfect af te stemmen op merkwaarden, tone of voice en doelgroep. Dat roept vragen op over echtheid. Maar wie goed nadenkt over de rol van zo’n personage, merkt al snel: het gaat niet om ‘echt’, maar om relevant en geloofwaardig. In de samenwerking met Vredestein kozen we daarom voor een AI-karakter met uitgesproken voorkeuren en een herkenbare stijl. Geen algoritme zonder gezicht, maar een virtuele persoonlijkheid met karakter.
AI met empathie
AI is geen vervanger van menselijke connectie; het is een versneller ervan. Het klinkt misschien paradoxaal, maar mensen zullen zich in de toekomst misschien wel sterker verbonden voelen met AI-influencers dan met echte personen, simpelweg omdat ze nooit teleurstellen. Als het goed in elkaar zit, kan AI-content verrassend geloofwaardig en echt aanvoelen en levert het dus ook échte connectie op. Natuurlijk werkt dit alleen als die content perfect is afgestemd op merkwaarden en doelgroep, maar dat is op zich niets nieuws.
Technologie menselijk maken
Van sneakers op het schoolplein tot avatars in de cloud, influencer marketing blijft in de kern hetzelfde. Mensen beïnvloeden mensen, of iets dat daar heel dichtbij komt. De kracht zit niet in de technologie, maar in de manier waarop je die technologie menselijk maakt. Voor merken die het aandurven om daarin te investeren, ligt er een enorme kans.