Laat je klanten nooit meer gaan met retentiemarketing

Retentiemarketing – het opbouwen van een langdurige relatie met bestaande klanten van je bedrijf – zou een vast onderdeel moeten zijn van iedere online marketingstrategie. Gek genoeg is dit bij lang niet alle bedrijven het geval. Retentiemarketing links laten liggen heeft echter grote consequenties: de klanten die jij met veel moeite hebt binnengehaald, ben je zo weer kwijt. In deze blog leggen we je uit waarom retentiemarketing zo belangrijk is en hoe je dit voor jouw bedrijf inzet.

Nut en noodzaak van klantloyaliteit 

Eén van de belangrijkste doelen van online marketing is het krijgen van meer verkeer op je site. Je bereikt consumenten met een marketingboodschap, verleidt ze om er meer over te lezen en zet ze uiteindelijk aan tot converteren. Als dat je lukt ben je als online marketeer lekker bezig, want het genereren van conversie is vitaal in de online marketing. 

Jammer genoeg zien velen hierbij vaak over het hoofd dat klanten behouden minstens net zo belangrijk is als het verkrijgen van die klanten. Want je wilt niet dat klanten eenmalig een aankoop doen bij jou en vervolgens hun volgende aankoop bij jouw concurrent, toch? Uit onderzoek blijkt dat bedrijven gemiddeld jaarlijks zo’n 20% van hun bestaande klandizie kwijtraken aan de concurrentie, doordat zij niet investeren in het opbouwen van een langdurige relatie.

Voorkom gemiste kansen en zet in op het behoud van bestaande klanten. Deze zijn namelijk vatbaar voor jouw cross- en upselling aanbiedingen omdat ze de producten of diensten die jij levert al kennen. Ook zijn ze minder prijsgevoelig dan nieuwe consumenten, omdat ze al weten dat jouw bedrijf kwaliteit levert. 

Daarnaast beschik jij over waardevolle informatie over deze groep, die je effectief in kunt zetten om ze te verleiden tot extra conversies. Hebben ze eerder een printer bij jou gekocht? Dan weet je precies welke cartridges ze op regelmatige basis nodig hebben. Hebben ze hardloopschoenen gekocht? Dan bestaat er een redelijke kans dat ze ook geïnteresseerd zijn in hardloopkleding. Bestaande klanten zijn dus om meerdere redenen in potentie erg waardevol. Zeg nou zelf, die mensen wil je toch niet laten lopen?

Retentiemarketing is de sleutel

Hoe zorg je er dan voor dat je bestaande klanten aan je bindt? Hier komt retentiemarketing om de hoek kijken. Het doel van retentiemarketing is het opbouwen van een langdurige relatie tussen een bedrijf en zijn klanten. Dit leidt tot een hoge customer-liftetime-value: de totale waarde die een klant biedt voor een bedrijf gedurende hun relatie. 

Het opbouwen van een goede en langdurige relatie met een klant levert voor een bedrijf een stuk meer waarde op dan een eenmalige conversie van die klant. Succesvolle retentiemarketing verhoogt de kans dat consumenten opnieuw bij jou converteren in plaats van bij de concurrent en leidt tot een hoger aantal conversies per klant. Daarbij zijn marketingcampagnes gericht op bestaande klanten een stuk goedkoper dan marketingboodschappen gericht op nieuwe klanten. 

Hoe pak retentiemarketing aan? 

De voordelen van het inzetten op retentiemarketing moge inmiddels wel duidelijk zijn. Maar hoe zet je dit effectief in voor jouw bedrijf? Hiervoor bestaan meerdere tactieken, die ook gecombineerd kunnen worden. 

Zet loyaliteitscampagnes op

De eerste mogelijkheid is het opzetten van loyaliteitscampagnes. Denk hierbij aan spaarpunten die klanten bij iedere aankoop krijgen, vervolgens in te ruilen voor gratis producten of uitjes. Ook kortingsacties voor bestaande klanten bevorderen de loyaliteit. 

Maak gebruik van remarketing

De tweede vorm van retentiemarketing is remarketing. Remarketing zet je in om mensen te bereiken die wel interesse hebben getoond in een product of dienst, maar nog niet converteren. Deze tactiek werkt ook voor het opnieuw onder de aandacht brengen van jouw bedrijf bij klanten die wél al eerder hebben geconverteerd. 

Je kunt ze dan producten of diensten laten zien die goed aansluiten bij hetgeen dat zij eerder bij jouw bedrijf hebben afgenomen. Zo laat je aan de consument zien dat je ze begrijpt en met ze meedenkt, wat een zeer belangrijke factor is in het opbouwen van een duurzame en waardevolle relatie met de klant. 

Kortom, retentiemarketing is onmisbaar voor het bereiken en behouden van (converterende) klanten. Geïnteresseerd in het inzetten van retentie marketing voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op!

Video afspelen

This is an optional caption for videos.

Quotes

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

This is an optional caption for images.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Experience it for yourself

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
Jeroen Rutte contact
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.