Endeavour fuck-up stories: Hoe ‘wreck’ je bijna een campagne?

“Zo, wow, dat hebben we stom gedaan zeg!” Het is een zinnetje dat de meeste bedrijven liever niet hardop uitspreken. Hoewel fouten maken iets doodnormaals is, praten we er doorgaans niet graag over. Dat is ontzettend jammer want fouten maken (plat gezegd: op je bek gaan) is de beste manier om te leren. Daarom delen wij in deze blog serie onze fuck-ups met jou. En ja, natuurlijk vertellen we ook wat we ervan hebben geleerd zodat jij deze fouten misschien kunt voorkomen. Deze keer een fuck-up met een flink prijskaartje eraan.

 

Fuck up: Het belangrijkste (en duurste) onderdeel van een campagne slopen

Les: Denk niet in problemen maar in oplossingen. En wat je ook doet; nooit, maar dan ook nooit opgeven!

Dit gebeurde er: Onze campagnes kenmerken zich vaak door hun ‘going all-out’ insteek. Maar soms gaan we een beetje té hard. 

 

Collega ‘Derek’ (echte naam is bij de redactie bekend) vertelt: “Voor een campagne in de autobranche lieten we een aantal influencers op het circuit met een coureur meerijden in een paar hele snelle en vooral ook héle dure auto’s. Die hadden we speciaal voor deze klus geleend in het volste vertrouwen dat er niks mis kon gaan.” Maar het ondenkbare gebeurde; nog voor er ook maar een enkele opname van de racende auto’s was gemaakt, reed een coureur met één van de auto’s vol tegen een muur! Gelukkig zonder influencer erin en zonder letsel, maar de auto van 125.000 euro was in één klap total loss. Derek: “Ik dacht dat ik gek werd! Hoe ga je dat in vredesnaam aan de eigenaar vertellen?! Ook de coureur zelf zat in zak en as. Het was een chaos.”

Na de eerste paniek liet Derek zien waar hij goed in is: creatief denken. Hij zag dat de eigenaar van het circuit een eindje verderop zelf achter het stuur van een bolide zat en allerlei indrukwekkende manoeuvres uit zijn mouw schudde. Met veel en lang praten overtuigde hij de goede man om achter het stuur te kruipen van de overgebleven auto. “Die man bleek echt een waanzinnige stuntman te zijn. Hij scheurde, slipte en drifte alsof het niks was. Onze camera’s draaiden overuren.” 

Met deze beelden en de beelden van de influencers in de auto’s, wist hij er een meer dan geweldige campagne van te maken. Niemand merkte dat het anders was gelopen dan gepland en de resultaten van de campagne waren uitstekend. Derek: “Later bleek nog dat de auto’s die we geleend hadden wel verzekerd waren, maar niet tegen schade door het racen op een circuit. Dat hield me wel een paar nachten wakker, maar uiteindelijk hebben we het netjes opgelost. Ik vind het nog steeds tof dat we een rampzalige situatie hebben weten om te buigen tot iets dat eigenlijk nog beter werd dan we aanvankelijk van plan waren. Als er iets fout gaat, kun je opgeven, maar je kunt ook gewoon buiten de kaders denken en het oplossen. Oh, en een leuk feitje, de klant was zo blij met het resultaat dat ze vandaag de dag nog steeds zaken met ons doen.”

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.