7 SEO tips voor YouTube

YouTube is – na Google – de grootste zoekmachine ter wereld, dus daar wil je zeker weten op gevonden worden. Maar hoe optimaliseer je je YouTube video’s voor betere posities in de zoekresultaten? In deze post delen we enkele tips om je ranking op YouTube te verbeteren en meer ogen op je content te krijgen. Veel plezier met optimaliseren!

  1. Titels

Laten we beginnen bij het begin: titels. Titels hebben veel invloed op je kijkcijfers. Ze zorgen ervoor dat mensen op je video klikken of juist door scrollen; het is het eerste moment waarmee je de aandacht van de lezer grijpt. Maar titels moeten niet alleen pakkend zijn en nieuwsgierigheid opwekken, maar ook relevante zoektermen bevatten.

Een titel met relevante zoektermen helpt je potentiële kijkers je video te vinden en zorgt ervoor dat je een groter publiek bereikt. Het algoritme van YouTube zal je namelijk vaker laten zien in relevante zoekopdrachten. 

Als voorbeeld: je uploadt een video waar je uitlegt hoe je kerstkoekjes bakt. Als je het zoekwoord ‘Kerstkoekjes bakken’’ in je titel verwerkt, heb je grote kans dat jouw video hoog eindigt wanneer gebruikers de vraag ‘hoe bak je kerstkoekjes’ intikken in de zoekbalk. 

Wanneer je kiest voor de titel ‘Koekjes bakken’, zal Youtube jouw video minder snel koppelen aan de zoekopdracht ‘Hoe bak je kerstkoekjes?’.

SEO YouTube tips

Met andere woorden, een goed gekozen titel maakt een groot verschil in het aantal mensen dat jouw video te zien krijgt. 

Hoe bepaal je de titel van je YouTube video?

Voordat je een titel voor je YouTube-video kiest, bepaal je je zoekwoorden. Je keyword moet hieraan voldoen:

  • Relevant aan je content.

  • Voldoende zoekvolume.

  • Lage concurrentie.

Maak  je titel ook zo beschrijvend mogelijk. Een titel die duidelijk de inhoud van je video beschrijft, trekt eerder iemands aandacht dan een algemene titel. 

Kijk maar eens:

  • Titel 1: Bananenbrood maken.
  • Titel 2: How to: koolhydraatarm bananenbrood bakken.

De tweede titel geeft je veel meer informatie, vind je ook niet? De tweede titel bevat het zoekwoord ‘koolhydraatarm bananenbrood bakken’. Dit heeft een zoekvolume van ‘880’ en is super relevant aan je content. 

Dus als je de volgende keer een video uploadt naar YouTube, denk dan goed na over je titel. Dat kan het verschil maken in hoeveel mensen je content bekijken.

  1. Beschrijving

De titel en beschrijving van je video gaan hand in hand. Ook hier geldt: schrijf een beschrijving die je video goed weergeeft en je zoekwoorden bevat.

Neem de tijd om een goede beschrijving te schrijven. YouTube gebruikt de beschrijving namelijk bij het bepalen van de zoekresultaten. Hoe beter jouw beschrijving aansluit bij de zoekopdracht, hoe hoger je verschijnt in de ranking. En hoe hoger je verschijnt in de ranking, hoe meer weergaven je krijgt.

Een goed beschrijving voldoet iig aan de volgende voorwaarden:

  • Beschrijft je video.

  • Bevat relevante zoekwoorden.

  • Is tussen de 100 en 250  tekens lang.

  • Bevat links naar andere video’s of externe sites.

Houd het maximum van 250 tekens zo veel mogelijk aan. Want we weten, schrijven is schrappen. Dus als je je YouTube-kanaal écht wilt verbeteren, moet je tijd en moeite steken in het schrijven van pakkende, zoekwoordrijke beschrijvingen voor al je video’s. 

  1. Tags

Wat zijn tags op YouTube? 

Allereerst; wat zijn tags? Tags zijn beschrijvende zoekwoorden die je toevoegt aan je videos. Ze helpen mensen je video’s vinden en zijn één van de belangrijkste rankingsfactoren voor YouTube SEO. Door tags aan je YouTube-video’s toe te voegen, kun je ervoor zorgen dat mensen die zoeken naar vergelijkbare video’s, jouw content gemakkelijker kunnen vinden. 

Tags toevoegen aan YouTube videos

Het goede nieuws is dat het niet zo moeilijk is om te leren hoe je je video’s goed tagt. Denk eraan om je te richten op trefwoorden die relevant zijn voor je video-content en waarvan je weet dat mensen ernaar zoeken. Dit kun je controleren door het zoekvolume op te zoeken via diverse tools zoals SE Ranking of Keywordplanner. En vergeet niet om een mix van zowel brede als niche zoekwoorden op te nemen!

  1. Kwaliteit

Wellicht no-brainer, maar creëer content van hoge kwaliteit. Bedenk van tevoren wie je doelgroep is en welke waarde je wilt meegeven in de video. Is dat informeren, inspireren of wellicht iets anders?

Hier zijn een paar tips om je op weg te helpen:

  1. Zorg ervoor dat je de content in jouw video’s baseert op betrouwbare bronnen en je informatie meegeeft aan de kijker waar ze echt iets aan hebben. Als je nuttige tips of tutorials geeft, zorg er dan voor dat je informatie accuraat en up-to-date is.
  2. 2Wees boeiend en/of amusant! Kijkers moeten je video’s met plezier bekijken, zelfs als ze er niets van leren.
  3. Bewerk je video’s zorgvuldig. Niemand wil naar een video kijken die vol fouten zit of ongeorganiseerd aanvoelt. Neem de tijd om je video’s te bewerken en alle ‘ehs’ en ‘ahs’ eruit te filteren, zodat ze professioneel overkomen en lekker wegkijken.
  4. Ga het gesprek aan met je kijkers. Motiveer je kijkers om vragen te stellen en reageer op hun reacties. Ook dit is een belangrijke factor in SEO voor YouTube. In de volgende tip gaat we hier dieper op in.
  1. Kijktijd verlengen

Zoals gezegd is interactie belangrijk om waarde te creëren voor je volgers en je account te laten opvallen binnen het algoritme van YouTube. Daarnaast kun je interactie gebruiken om de kijktijd te verlengen. En je raadt het al: hoe langer mensen naar je video’s kijken, hoe boeiender je content kennelijk is en hoe hoger YouTube je rankt. 

Extra tip: beloof je kijkers een extra bonus aan het einde van de video. Zo win je een flinke dosis kijktijd!

  1. Gebruik afspeellijsten

Gebruik afspeellijsten om je video’s te organiseren. Dit maakt het makkelijker voor kijkers om te vinden wat ze zoeken én zorgt ervoor dat ze meer tijd op jouw kanaal spenderen. 

Hoe werken afspeellijsten in YouTube?

Wanneer je een video van een kanaal afkijkt die zich in een afspeellijst bevindt, speelt de volgende video in de lijst automatisch af. Omdat deze video gerelateerd is aan de vorige video, is de kans groot dat de gebruiker blijft kijken. Zo blijft de gebruiker dus automatisch op jouw pagina!

Maar afspeellijsten bieden niet alleen een manier om je content te organiseren; ze helpen je ook om hoger scoren in het zoekalgoritme van YouTube. YouTube geeft namelijk voorkeur aan video’s die deel uitmaken van een afspeellijst. Dus als je wilt dat je video’s een groter publiek bereiken, begin dan vandaag nog met het maken van afspeellijsten! 

  1. Deel organisch

Hoe meer bezoekers je kanaal heeft, hoe hoger je ranking. Als je hoopt hoger te ranken op YouTube, is één van de beste dingen die je kunt doen het organisch delen van je video’s op websites en social media. Dit is een laagdrempelige en gratis manier om meer exposure te genereren.

Zo krijg je meer kijkers én heb je een kans om op een dieper niveau contact te maken met je publiek. In een video zien mensen namelijk wie je bent, hoe je vertelt en waar je enthousiast van wordt. Je kunt social media ook gebruiken om nieuwe video’s of kanalen waar je aan werkt te promoten. Met deze cross-channel communicatie houd je je volgers meer betrokken bij jou en jouw content.

 

Klaar om hoger te ranken?

Dus, nog even alle tips SEO tips voor Youtube op een rijtje!

  1. Sterke titels gebruiken.

  2. Uitgebreide beschrijvingen opstellen.

  3. Tags toepassen.

  4. Kwaliteit hoog houden.

  5. Interactie aangaan.

  6. Afspeellijsten samenstellen.

  7. Cross-channel communication toepassen.

Pas deze zeven tips direct toe en binnenkort komen jouw video’s een stuk hoger in de zoekresultaten van YouTube. Heel veel succes met hoger ranking in YouTube!

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.