Nu hoor ik jullie al denken: alweer een artikel over de kracht van AI in marketing. Een blik op mijn LinkedIn-tijdlijn en ik zie een legio aan self-proclaimed prompt engineers die hun kennis delen. Dit is ook meteen het toekomstbeeld: als digital marketing specialist moet je de taal van AI begrijpen en spreken. Dan kan jij je leven een stuk makkelijker maken. Daarnaast heb ik de afgelopen maanden een aanzienlijke verschuiving gezien in de manier waarop e-commerce marketing wordt benaderd. In het verleden heb ik al een artikel geschreven over de 7 onmisbare SEA-tactieken om je webshop naar het volgende niveau te tillen. Zeker relevant voor je business als je meer omzet wilt binnenharken. Maar wat nou als ik je de handvatten en tooling aanreik waarmee je nog gemakkelijker e-commerce marketing kunt bedrijven? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatisch schrijven van productomschrijvingen. In dit artikel zullen we deze mogelijkheden verkennen en uitleggen hoe AI werkt in de context van e-commerce marketing. Lees verder!
Wat is AI en hoe werkt het in e-commerce marketing?
AI is een verzamelnaam voor technologieën die machines in staat stellen om te leren, redeneren, problemen op te lossen en beslissingen te nemen op een manier die voorheen was voorbehouden aan mensen. Deze definitie is gegenereerd door ChatGPT-4 en wat mij betreft behoorlijk spot-on. De hamvraag is dan ook hoe AI en e-commerce marketing twee billen in één broek kunnen zijn. Een tipje van de sluier: door AI te integreren in e-commerce marketing, kunnen webshopeigenaren o.a. hun klantenservice verbeteren, hun advertentie- en marketingcampagnes optimaliseren en de algehele klantervaring personaliseren.
Voordelen van het gebruik van AI in e-commerce marketing
Waarom zou je dan AI moeten toepassen in e-commerce marketing? Hieronder een korte opsomming van de voordelen als je nog niet overtuigd bent:
- Een van de grootste voordelen van AI in e-commerce marketing is de mogelijkheid om gepersonaliseerde klantervaringen te creëren, wat leidt tot hogere conversiepercentages en meer klantloyaliteit.
- Bovendien zorgt AI voor efficiëntere en effectievere advertentiecampagnes, doordat het algoritmes gebruikt om de meest relevante doelgroepen te bereiken en budgetten te optimaliseren. Dit resulteert in een hogere ROI.
- Daarnaast verbetert AI de klantenservice door chatbots in te zetten, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid en retentie.
5 praktische toepassingen van AI in e-commerce marketing
Leuk, al die voordelen, maar gebruik je AI nou in de praktijk. AI tools schieten namelijk als paddenstoelen uit de grond. Het wordt langzamerhand duidelijk dat AI skills aan je repertoire moet gaan toevoegen. Ik snap volkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In deze blog heb ik een lijstje gemaakt zodat jij direct aan de slag kan gaan.
Supersnelle zoekfunctie
Heb jij wel eens een product niet kunnen vinden door een matige zoekfunctie? Heeft jouw webshop een ronduit slechte zoekfunctie, dan zal je ongetwijfeld klanten verliezen. Een echte conversiekiller dus. Gelukkig kan je met behulp van bijvoorbeeld Algolia of Zevi razendsnel relevante zoekresultaten weergeven. Deze tools maken gebruik van AI om een meer gepersonaliseerde gebruikerservaring te bieden. Zo zal Algolia bijvoorbeeld modellen creëren, zoals “frequently bought together”, die vervolgens in de zoekresultaten kunnen worden geïmplementeerd.
Gelikte productvideo’s en productafbeeldingen
Als marketeer hoor ik vaak dat er geen budget is om vette productvideo’s te produceren. Het produceren en inzetten van video content hoeft niet altijd prijzig te zijn. Met Oxolo is het mogelijk je eigen productvideo’s te genereren. Geef een product URL op en Oxolo doet de rest.
Daarnaast kan je je productafbeeldingen een flinke opkikker geven. Gebruik hiervoor Flair. Upload je productafbeelding en ga direct aan de slag met de prompts. Bijvoorbeeld, je kunt aangeven dat je product op een “circular platform in a flower bed” staat en dat er “polar bears” op de achtergrond staan. Middels deze tool kun je zelf perfecte afbeeldingen maken.
Ontwerp converterende advertenties
Met Adcreative kun je in een handomdraai advertenties maken met krachtige visuals, pakkende teksten en overtuigende CTA’s. Denk hierbij aan de standaardformaten voor Facebook, Instagram, LinkedIn en het Google Display Network. Het werkt heel eenvoudig: je upload je logo, vult een korte omschrijving van je product of service in en kiest de kleuren (of je laat deze door AI genereren). Vervolgens kun je dan je eigen advertentiemateriaal creëren. Het mooie aan deze tool is dat jij niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.
Content in een mum van tijd
Content is koning en dat zou elke webshopeigenaar moeten weten. Met ChatGTP, Writesonic of Jasper.ai kun je in een mum van tijd productomschrijvingen, meta descriptions en advertentieteksten opmaken. Je kunt zelfs de tekst voor een verlaten winkelmand e-mail automatisch laten genereren op basis van de Cialdini principes (bijvoorbeeld sociale bewijskracht). Bij het gebruik van AI voor e-commerce marketing is het belangrijk om gegenereerde content altijd zelf te finetunen, zodat het altijd aan merkrichtlijnen en kwaliteitsnormen voldoet. Hieronder een voorbeeld van Writesonic. Zoals jullie zien associeert AI verse koffiebonen met de ochtenddauw. Hoe denken jullie hierover?
Virtuele assistent
Een AI-chattool kan een krachtig hulpmiddel zijn om je e-commerce marketing een flinke boost te geven. Door een chattool, zoals Tidio, te integreren in je webshop, kunnen klanten eenvoudig vragen stellen en ondersteuning krijgen, waardoor uiteindelijk de conversieratio wordt verhoogd (en bezoekers worden uiteraard direct geholpen). Bovendien kan de chattool gegevens verzamelen over klantgedrag en bepaalde voorkeuren. Zo zal een chatbot in staat zijn om alternatieve producten aan te bieden op basis van de wensen van een klant. Een virtuele assistent kan zelfs een e-mailadres noteren en een notificatie versturen als een bepaald product weer op voorraad is. Al met al zal de werkdruk van klantenservice medewerkers flink verlaagd worden doordat er repetitieve taken worden geautomatiseerd.
Het belang van AI in de toekomst van e-commerce marketing
Gaat AI dan echt de mensheid overnemen en beslissingen nemen? Als we Elon Musk en concullega’s mogen geloven, moet de ontwikkeling van AI voorlopig tot een halt worden geroepen. De kans bestaat namelijk dat AI zelf fake news kan verspreiden of er zelfs voor kan zorgen dat de mensheid AI niet meer kan uitschakelen. Back to the point: AI kan het leven van een doorgewinterde webshopeigenaar of marketeer een stuk makkelijker maken omtrent e-commerce marketing. Meer klantloyaliteit, hogere ROI en meer klanttevredenheid. Wie wil dat nou niet? Bedenk wel: garbage in, garbage out. Oftewel: de output is net zo goed als de input.
Schrijver van dit artikel:
Jim Colin
Digital Marketing Specialist
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you