Schrijven is schrappen: zo doe je dat!

Schrijf jij onbewust ook in veel te veel woorden? Je bent niet de enige. Beknopt schrijven is ontzettend moeilijk. Probeer toch, met de korte concentratieboog van de gemiddelde bezoeker in het achterhoofd, je tekst zo kort mogelijk te houden. Het is de kunst om in zo min mogelijk woorden, je boodschap duidelijk over te brengen: “vertel meer in minder woorden”. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geven we je in deze blog een paar handvatten om van je lange, saaie tekst een korte, aantrekkelijke tekst te maken. Begin maar met schrappen!

Waarom moet ik schrappen? 

De beste webteksten zijn kort en bondig. Waarom? Een korte tekst:

  • leest vlotter en makkelijker

  • is actiever en directer

  • is beter te scannen op relevante informatie

Bedrijven stappen vaak op ons af, omdat ze hun ideeën niet op papier kunnen zetten. In ieder geval niet op een manier waarop het voor de klant helder is. Ben je een medewerker of eigenaar van een bedrijf? Dan wil je waarschijnlijk zoveel mogelijk over je producten of diensten vertellen. Deze teksten gaan vaak gepaard met het nodige vakjargon. Toch schrik je potentiële klanten hiermee af. Zij zitten niet te wachten op lange, ingewikkelde teksten. De klant wil weten wat het voordeel voor hem of haar is om met jou in zee te gaan, niet meer en niet minder. Kijk eens naar dit voorbeeld:

  1. “Deze high-end NVIDIA GeForce MX 250 van de Acer Aspire 5 A515-54G-50LM levert de beste prestaties.”

  2. “Met deze laptop bewerk je razendsnel je foto’s met professionele software.”

Het is snel duidelijk dat versie 2 een stuk effectiever informeert en overtuigd. Deze versie is niet alleen korter, maar juist ook geschreven in de taal van de klant. Met dit voorbeeld wordt duidelijk dat je met veel minder woorden, veel meer kunt zeggen. Maar hoe ga je van een ellenlange tekst naar een korte, heldere tekst?

Maak een schrijfplan

Heb je een onderwerp gekozen, research gedaan en ben je klaar om te schrijven? Maak eerst een schrijfplan! Een schrijfplan helpt je de tekst kort en bondig te houden. Bedenk voordat je begint te schrijven welke informatie je in de tekst wilt verwerken. Deel de tekst vervolgens op in stukken en bedenk welke informatie je in welk gedeelte plaatst. Bepaal ook van tevoren het maximaal aantal woorden en probeer daar niet overheen te gaan. Door deze richtlijnen van tevoren op te stellen, heb je tijdens het schrijven van de tekst handvatten die je helpen zo beknopt mogelijk te schrijven. Toch staat een tekst nooit in één keer en zijn er achteraf altijd nog stukken die je kunt schrappen.

Haal overbodige woorden weg 

Onbewust schrijf je woorden op die helemaal niets toevoegen aan je verhaal, zoals de signaalwoorden: terwijl, toen, dus, namelijk, omdat, namelijk, maar, toch, etcetera. Niet dat je deze woorden vanaf nu nooit meer mag gebruiken. Integendeel, deze signaalwoorden kunnen heel goed een verband aangeven tussen twee zinnen, wat de leesbaarheid van de tekst ten goede komt. Voorkom wel dat je deze woorden te vaak gebruikt. Het maakt je tekst passief en langdradig. Ook strooit men vaak met hulpwerkwoorden als: kunnen, zijn, willen, zullen en moeten. Deze werkwoorden voegen niets toe aan de zin en maken de tekst bovendien passief. 

Herlees en schrap 

De eerste versie van een tekst is vaak een goede opzet, maar nog zeker niet het eindresultaat. Lees daarom altijd je teksten meerdere keren na en kijk kritisch welke zinnen, of zelfs alinea’s, je weg kunt halen. Zoals de Amerikaanse schrijver William Faulkner al zei: “kill your darlings”. Houd hierbij in gedachten: ‘is de tekst nog begrijpelijk als ik dit stuk weghaal?’. Is het antwoord hierop ‘ja’? Dan weet je zeker dat je het kunt schrappen.

Kom je er toch niet uit? Wij herschrijven je teksten graag voor je! Neem contact op en bespreek samen met ons de mogelijkheden.

5 tips voor een gebruikersvriendelijke website

Influencer marketing en livestreams: zo zet jij ze in

Inbound recruitment - de nieuwe standaard in werving

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

Herwin van den Berg

Managing Director Strategy, Concepts & Content & Partner

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen