NFT’s als nieuwe holy grail voor merken en influencers?

In 2017 kreeg het spel Crypto Kitties enorm veel buzz. Waarom? Het was mogelijk om virtuele katten te verzamelen en ruilen. Een nieuwe trend was geboren. Vier jaar later werd één van de meest iconische memes ooit, namelijk Nyan Cat, verkocht voor ruim 590.000 dollar. Daarnaast werd zelfs onze geliefde Doge geveild voor maar liefst 4 miljoen dollar. 

Onlangs kondigde Nike aan dat zij het bezitten van exclusieve sneakers gaan tokenizen via Ethereum. Het gaat zelfs zo ver dat bezitters mogen bepalen hoeveel kopieën van de sneakers geproduceerd worden. Deze virtuele tokens worden bestempeld als NFT’s en zijn de next big thing! Pas deze trend toe op influencer marketing en een wijd scala van nieuwe mogelijkheden zal ontstaan. Lees snel verder hoe influencers en merken deze kansen kunnen pakken!

Wat zijn NFT’s precies?

In a nutshell: NFT’s, oftewel non-fungible tokens, zijn digitale eigendomscertificaten die uitgewisseld kunnen worden op het blockchain network. Zo’n token kan van alles omvatten: van digital artwork tot muzieknummer. Saillant detail: elke token is uniek en kan van eigenaar gewisseld worden. In de openbare blockchain ziet iedereen wie de eigenaar van een bepaalde token is. 

Om verwarring te voorkomen: een NFT is niet hetzelfde als een cryptocurrency. Een cryptocurrency is een digitale valuta die onderling kan worden uitgewisseld zonder waardeverlies. Daarentegen, een NFT is een niet-inwisselbaar en onvervangbaar stukje eigendom. Alles wat uniek is, kan digitaal worden opgeslagen. Kortom, een NFT en een bitcoin verschillen in essentie enorm van elkaar. 

Waarom zijn NFT’s interessant voor merken?

Juist het bovenstaande verschil tussen cryptocurrencies en NFT’s maakt het zo interessant voor zowel influencers als merken. NFT’s en influencer marketing gaan hand in hand. Een NFT’s is feite een nieuw business model waarmee je als influencer nieuwe inkomstenstromen genereert. Tegelijkertijd is het mogelijk om copyright van originele content te waarborgen. Denk aan verkopen van digitale artwork of posts via NFT’s. Muzikale artiesten kunnen zelfs de digitale versie van een album (inclusief bonus track) als NFT verkopen. Kings of Leon heeft afgelopen jaar hun nieuwste album als NFT aangeboden. Eigenaren kregen extra perks, zoals het bijwonen van alle concerten op de eerste rij. 

Al met al, de mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt bijvoorbeeld een make-up clinic winnen van Nikkie Tutorials als je alle digital collectables hebt verzameld na aankoop van bepaalde make-up producten. NFT’s kunnen ingezet worden om meer bereik, bewijst en betrokkenheid te creëren. Denk vooral de buiten de kaders en profiteer van de kracht van virtuele en unieke objecten die jouw merk kunnen versterken.

Speel in op de NFT-trend

Of NFT’s een hot topic binnen influencer marketing blijft? Wij denken van wel and we’re just getting started. De toepassingen zijn veelvoudig. NFT’s zijn hét wapen om geverifieerde en authentieke posts van influencers te beschermen en nieuwe inkomstenstromen te genereren. 

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden en hoe je NFT's kan inzetten voor jouw merk? Geef ons gerust een belletje en kom een (virtuele) kop koffie drinken!

 

De metaverse, NFT’s en influencers: alles wat je moet weten

De metaverse, NFT’s en de nieuwe garde influencers. Een opsomming van buzzwoorden? Of the next big thing? Lees er alles over in onze blog!

6 digitale bureaus bundelen krachten onder één naam: Endeavour

Digital agency Endeavour had tot voor kort meerdere bureau’s onder zich hangen, zoals influencer agency 3sixtyfive en online marketing bureau DBOM. Deze namen komen te vervallen, de 6 verschillende bureaus gaan namelijk gezamenlijk verder onder de naam Endeavour.

5 tips voor krachtige data-gedreven merken

Kosten gaan voor de baat uit. Zeker als het gaat om branding. Maar wat is er gebeurd met de merkbekendheid de afgelopen tijd? Zijn data en branding onverenigbaar? Of bestaan ze in harmonie? We geven hieronder 5 tips om ervoor te zorgen dat je jezelf krachtig in de markt zet met ijzersterke marketing. Let’s go!

John Meulemans

Strategy Director & Partner Endeavour

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen?

Neem contact met ons op