Minder mega-influencers, meer micro-influencers in je marketing strategie

Vroeger wilde je astronaut, rockster of president worden, kids van nu willen een baan als social media ster. Als ze de kans krijgen, zou 54% van de 18-34 jarigen influencer willen worden (weliswaar in Amerika). En velen doen dan ook een aardige poging. Als kleinere influencer ben je namelijk maar één viral post verwijderd van een eigen fanbase. 

Maar, kleinere influencers, ofwel micro-influencers, are the way to go. Als sinds 2017 worden ze worden geprezen om hun hechte én actieve community. Afhankelijk van de doelen die je als merk nastreeft, moet je wellicht grote influencers even vergeten. Micro-influencers hebben een following van ongeveer 10K à 25K en bedienen een bepaalde niche. Hallo relevantie! In deze blog vertellen we je hoe je de juiste snaar raakt met de inzet van micro-influencers. Let’s go!

Relevantie en resonantie

Opereren de gevonden micro-influencers in dezelfde niche als jouw bedrijf? Dan heb je de heilige drie-eenheid van influencer marketing te pakken. Merk > influencer > fanbase. De micro-influencers zijn als het ware jouw ideale klant, waardoor een samenwerking geloofwaardig en effectief zal zijn. 

Micro-influencers zijn uitstekend inzetbaar voor je bedrijf omdat ze:

  1. een toegewijde community hebben;

  2. een hoge vertrouwensband met deze community erop na houden; en 

  3. de doelgroep sneller triggeren tot actie (zoals aankopen)

Wat dat concreet inhoudt? Micro-influencers hebben een actieve community waarin veel ideeën worden gedeeld op een open en vriendelijke manier. De community resoneert met de influencer en ligt op één lijn qua gedachtegoed. Er is geen ruimte voor de negatieve invloed van internet trolls. De following waardeert de oprechtheid van de micro-influencer en zal dan ook eerder tot actie overgaan. Het is alsof een goede vriend(in) de producten uit eigen ervaring persoonlijk aanraadt. 

Een grote influencer heeft dan wel een groot bereik, mooie content en brengt een hoge mate van inspiratie maar… de betrokkenheid van de fans is doorgaans lager dan dat van micro-influencers. Als je graag dicht op je doelgroep wil zitten en een partnership aangaat met een endorser die bij je past, geloofwaardiger is en meer vertrouwen wekt, zit je beter met micro-influencers. Grote influencers gebruik je meer aan het begin van de marketingfunnel (Awareness), kleinere influencers meer aan het einde (Conversie).

Hoe kleiner de influencer, hoe groter het resultaat. Maar er is meer…

 

Nadelen van grote influencers

Het prijskaartje. Als je graag een serie posts wil afnemen bij een grote influencer, houd dan rekening met een flinke fee. Kosten voor grote influencers kunnen namelijk flink oplopen. Wil je starten met een always-on programma? Houd de rol van de macro-influencers dan beperkt.

Beschikbaarheid. De vraag naar partnerships neemt exponentieel toe naarmate het follower aantal stijgt. Beschikbaarheid van macro-influencers is echt iets om rekening mee te houden. Evenals exclusiviteit. Gelukkig is gecombineerd met micro-influencers het aanbod stevig.

Authenticiteit. Zodra een influencer groeit aan populariteit, willen meer merken ermee werken. Veel betaalde samenwerkingen doet echter de authenticiteit van de influencer teniet. Hoe meer gesponsorde posts de influencer heeft, hoe wantrouwender het publiek wordt. 

Alhoewel influencer marketing inmiddels volwassen is, gaat nog niet iedere influencer selectief om met de merken die zich aanbieden. Als merk kan je dit natuurlijk een stap voor zijn, door zelf onderzoek te doen naar de hoeveelheid gesponsorde posts en alleen influencers in te schakelen die écht passen bij jouw bedrijf en doelstelling. Wij noemen dit ‘saturation rate’.

Benut jij al je kansen op social media?

Vraag vrijblijvend een social scan aan en onze social specialisten helpen je graag!

Hoe zet je micro-influencers in?

Meerdere kleine influencers. Als merk doe je er goed aan meerdere kleinere influencers in te zetten. Je slaat dan twee vliegen in één klap: je bereikt een breed én betrokken publiek. De vele kleinere communities maken uiteindelijk een grote poule van potentiële klanten. Micro-influencers hebben de potentie om hun niche following te activeren met jouw niche product.

Zoek de samenwerking op. Doordat ze een kleinere following hebben, is de vraag naar samenwerkingen met micro-influencers doorgaans kleiner. Er is veel meer keuze en hun motivatie om samen te werken is dan ook groter. 

Echter, zonder de juiste tools is het moeilijk te zien of iemand een authentieke following heeft (lees: geen volgers heeft gekocht). Opereer je echt in een niche markt, dan kan de perfecte influencer lastig te vinden zijn. En er zijn nog meer tips & tricks om zeker te weten dat je de juiste influencers vindt, de juiste content maakt en de juiste tactieken hanteert.

Wil je weten hoe en  welke micro-influencers je kan inzetten voor jouw merk?

Neem dan contact met ons op!

Endeavour Fuck-up stories: Hoe ‘wreck’ je bijna een campagne?

Succesfactoren voor B2B influencer programma’s

Influencer marketing en livestreams: zo zet jij ze in

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

John Meulemans

Strategy Director & Partner Endeavour

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen