Succesvolle e-mailcampagnes voor webshops (+7 voorbeelden) – E-commerce Tactics
- E-mail marketing, Growth
Het is tijd voor de vijfde blog uit de e-commerce tactics reeks. Deze keer aandacht voor onze best practices voor e-mailcampagnes. Dat e-mailmarketing een van de belangrijkste kanalen is om omzet uit te halen hoeven wij je als webshopeigenaar niet te vertellen. Het is vele malen goedkoper om uit bestaande klanten meer omzet te halen dan nieuwe klanten aan te trekken.Â
Om jou op weg te helpen naar meer omzet, hebben wij in deze blog zeven succesvolle succesvolle e-mailcampagnes voor je uitgewerkt. Maar let op: dit betekent niet dat je geen reguliere nieuwsbrief meer hoeft te versturen, dit moet je namelijk wel. Het gaat om de combinatie die leidt tot succesvolle e-mailmarketing!
Nummer 1: Verlaten winkelmandje e-mail
Misschien wel de effectiefste uit het rijtje, en je stelt ‘m ook nog eens vrij eenvoudig in. Met deze e-mail trek je bijna-aankopers over de streep.Â
Wat is de verlaten-winkelmandje-e-mail?
Dit is een e-mail die je verstuurt op het moment dat iemand iets in zijn winkelmand heeft geplaatst, maar vervolgens je website heeft verlaten. In deze e-mail laat je de producten zien die nog in de winkelmand liggen en je probeert de ontvanger over te halen tot aankoop.
Wanneer verstuur je deze mail?
Nummer 2: Browse abandonment email
Het is een utopie dat een nieuwsbriefinschrijver die op je webshop rondkijkt direct tot aankoop overgaat. Daar hebben we wat voor uitgevonden!
Wat is de browse abandonment email?
Voor deze e-mail heeft je e-mail programma wat slimmigheid nodig, maar voor het gemak gaan wij ervan uit dat ook jouw programma dit kan. Mocht dat niet zo zijn, dan is het handig om even contact met ons op te nemen.
De browse abandonment email is een geautomatiseerde e-mail die je verstuurt naar contacten van wie je een opt-in hebt, je website bezoeken maar vervolgens geen aankoop doen.
Anders dan bij de verlaten-winkelmandje-e-mail hoeft iemand bij deze e-mail geen producten in zijn winkelmand te hebben. In deze e-mail laat je de producten zien die men heeft bekeken en probeer je een aankoop te stimuleren. Deze e-mail kan je nog aantrekkelijker maken door het aanbieden van een kortingscode.
Wanneer verstuur je deze e-mail?
Tip stel een frequency cap in op deze e-mail zodat het niet leidt tot irritatie. Doe je dit niet, dan ontvangt iemand die ingeschreven staat op je nieuwsbrief, je website bezoekt en geen aankoop doet iedere keer een e-mail. Wij adviseren om de frequency cap in te stellen op 1 keer per drie maanden.
Nummer 3: Product lifecycle e-mail
Deze e-mail zien we naar ons mening nog veel te weinig in e-mailmarketingland. Met deze e-mail maak je van jouw klanten fans én verhoog je de kans op conversies.
Wat is de product lifecycle e-mail?
Zoals de naam al doet vermoeden zijn deze e-mails afgestemd op de ‘levensduur’ van je product. Stel, je verkoopt haargel in je webshop en weet van een bepaald type dat de gemiddelde levensduur twee maanden is. Dan stuur je 1,5 maand na aankoop een e-mail met de vraag of het niet tijd is voor een nieuwe tube gel. Een superrelevante e-mail en het vergroot de kans op een herhaalaankoop.
Wanneer verstuur je deze mail?
Dat hangt af van de lifecycle van jouw product. Grotere, duurzame producten hebben minder vaak een herhaalrecept nodig dan kleinere producten. Bekijk of er een patroon te herkennen is, bijvoorbeeld in een bepaalde productcategorie, wanneer het een geschikt moment is om deze geautomatiseerde e-mail te versturen.
Nummer 4: Loyaliteitse-mail
Geef jouw beste klanten de waardering die ze verdienen!
Wat is de loyaliteitse-mail?
Binnen e-mailmarketing ligt er veel focus ligt op inactieve kopers/openers, dit is zeker goed, echter zien we graag dezelfde focus op je meest loyale klanten. Een loyaliteitse-mail is een soort van bedankje die je stuurt naar jouw inschrijvers die jaarlijks een X bedrag in jouw webshop besteden. Wij adviseren om deze e-mail geautomatiseerd in te stellen en daarbij bijvoorbeeld de volgende spelregels te hanteren:
- Iemand staat ingeschreven op de nieuwsbrief + besteed in 1 jaar minimaal €500,-
OF
- Iemand staat ingeschreven op de nieuwsbrief + koopt binnen 1 jaar minimaal 3 keer iets voor minimaal €500,-
Â
In de e-mail bedank je jouw trouwe klant met een mooie kortingscode.
Wanneer verstuur je deze e-mail?
Mits iemand voldoet aan bovenstaande regels verstuur je deze e-mail binnen twee tot vijf dagen na de laatste aankoop.
Nummer 5: Beoordelingse-mail
Het beïnvloedingsprincipe sociaal bewijs van Cialdini is er niet voor niets en is ook zeker belangrijk voor webshops. Als anderen positief over jouw webshop en producten praten verhoogt dit de kans op aankopen.
Wat is de beoordelingse-mail?
Met de beoordelingse-mail vraag je een klant om na een aankoop over jouw webshop of het gekochte product een cijfer te geven. Door het vergaren van reviews verhoog je de betrouwbaarheid van je webshop en dit verhoogt weer de kans op aankopen.
Tip kies voor een provider als Kiyoh om reviews mee te verzamelen. Naast dat dit vertrouwen schept bieden zij ook ondersteuning in bijvoorbeeld het instellen van e-mails om op productniveau reviews te verzamelen.
Wanneer verstuur je deze e-mail?
Dat is afhankelijk van het doel van je beoordelingse-mail. Wil je bijvoorbeeld weten hoe iemand het bestelproces heeft ervaren? Dan kun je de e-mail direct versturen. Wil je weten hoe iemand het product heeft ervaren? Dan verstuur je de beoordelingse-mail nadat het product geleverd is. Hierbij is het slim om na te gaan wat jouw maximale levertijd is en hierop de timing af te stemmen.
Tip heb jij klanten die iedere maand meerdere aankopen in jouw webshop doen? Verstuur de e-mail dan niet te vaak, dit kan tot irritatie leiden. Houd er voor de rest rekening mee dat je deze e-mail uitsluitend naar contacten verstuurt die een opt-in hebben afgegeven.
Nummer 6: Cross-sell e-mail
Deze e-mail mag uiteraard niet ontbreken in de lijst. De cross-sell e-mail is een zeer effectieve om meer uit je koper te halen.
Wat is de cross-sell e-mail?
Met de cross-sell e-mail probeer je extra aankopen te stimuleren met gerelateerde producten die bij het aangekochte product passen. Stel, iemand koopt enkel een bank en staat ingeschreven op je nieuwsbrief, dan is het superrelevant om daags na aankoop een e-mail te sturen met daarin producten als een poef, vloerkleed, kussentjes en een stalamp. Werk je met een geavanceerde e-mailmarketing tool, dan kan je deze producten dynamisch laten inladen in de e-mail. Via een customer data platform heb je zelfs de mogelijkheid om deze producten dynamisch in te laden waarbij het algoritme de producten kiest op basis van het klantprofiel.
Tip Maak per categorie (bijvoorbeeld banken of kasten) een geautomiseerde cross-sell e-mail. Op deze manier kan je met je tekst inspelen op het gekochte product en de afbeeldingen laat je dynamisch inladen.
Wanneer verstuur je deze e-mail?
Zoals eerder genoemd stuur je deze e-mail dus na een aankoop. Probeer niet te veel tijd te laten zitten tussen de aankoop en het versturen van deze e-mail. De klant heeft na de aankoop jouw merk nog in het achterhoofd en hier moet je optimaal gebruik van maken.
Nummer 7: Winback e-mail
En dan komen we alweer aan bij de laatste, maar zeker niet de minste. Iedereen heeft in zijn database klanten die al een X periode geen aankoop meer hebben gedaan. Die wil je terugwinnen!
Wat is de winback e-mail?
De winback e-mail is gericht op klanten die al een X periode niets meer bij je hebben gekocht. Deze klanten wil je terugwinnen en daar ga je een flitsende winbackcampagne voor opzetten. In deze e-mail leg je de nadruk op dat je de klant al een tijd niet meer hebt gezien en je doet een speciale aanbieding.
Tip creëer urgentie door je aanbieding een bepaalde looptijd mee te geven.
Wanneer verstuur je deze e-mail?
De winback e-mail verstuur je op het moment dat je klant een X periode geen aankoop meer heeft gedaan in jouw webshop. Het hangt van jouw business af op welk moment relevant is om deze e-mail te versturen. Verkoop je bijvoorbeeld keukens, dan stuur je je klant niet na een paar maanden een mailtje over wanneer hij/zij weer terugkomt. Maar heb je vaak terugkerende klanten voor herhaalaankopen binnen een paar maanden, dan kun je na drie of vier maanden radiostilte gerust je winback e-mail versturen.
Zelf aan de slag met e-mailmarketing voor webshops?
Ben je enthousiast geworden en heb je zin om écht aan de slag te gaan met je e-mailmarketing? Dat is mooi! Mocht je hulp nodig hebben met het uitstippelen van jouw winning strategie of hulp nodig hebben wij het instellen van bovenstaande e-mails? Contact ons gerust even, we denken graag met je mee!