Succesfactoren voor B2B influencer programma’s
- Creatie, Influencer marketing
Thought Leadership, of B2B influencer marketing, is een steeds belangrijker thema geworden binnen B2B marketing, en dat is ook niet vreemd. Meer dan de helft van alle decision-makers besteedt namelijk een uur of meer per week aan het lezen van thought leadership content. En die kostbare tijd wordt gebruikt om kennis te vergaren om een zakelijke aankoopbeslissing te maken. In dit artikel bespreken we waarom zakelijke influencers een turbo boost zijn voor jouw new business.
Naast sales of leadgeneratie kan een thought leader ook ingezet worden voor recruitment doeleinden. Door inside-out te laten zien wat jouw sterke kanten als werkgever zijn, kan je potentiële werknemers op de arbeidsmarkt namelijk overtuigen van de carrièremogelijkheden bij jouw bedrijf.
Een thought leadership programma opzetten
De doelstellingen en bijbehorende KPI’s van een thought leadership programma kunnen dus uiteenlopen van branding of sales tot recruitment. Een thought leadership programma wordt overigens opgebouwd uit fases die naamsbekendheid, traffic en conversie genereren. Afhankelijk van de doelstellingen kies je vervolgens de juiste thought leader.
Samenwerken met externe thought leaders die autoriteit en bereik hebben opgebouwd is dé manier om je sales een boost te geven. Want naast externe thought leaders kunnen ook je klanten of werknemers een belangrijke rol spelen; dan zijn het interne thought leaders die je inzet voor jouw programma. Dit zien we vaker bij recruitment programma’s.
De Juiste Match
Het meest belangrijke bij Influencer Marketing is de juiste match. Sluit de thought leader en zijn/haar doelgroep niet aan bij het product of de dienst die zij promoten, dan moet je je voorbereiden op een campagne die niet aan je verwachtingen gaat voldoen. Binnen B2C campagnes gebeurt het nog steeds dat merken in een slecht daglicht komen te staan doordat de doelgroep van de influencer niet reageert op het product of dienst als van tevoren gedacht.
Net als bij B2C influencer marketing blijft het ok bij B2B een belangrijk punt om goed na te denken over de doelgroep die je wilt bereiken en welke thought leader hier goed bij aansluit. Je wilt online zijn waar jouw doelgroep zich al bevindt. Ga op zoek naar experts die passen bij jouw product of dienst en doelstellingen en kijk samen naar de mogelijkheden.
Authenticiteit is een van de belangrijkste punten waarop je jouw thought leader selecteert. Waarom ga je voor expert x en niet voor expert y. Sluit de tone of voice aan? Matcht het portfolio 1 op 1 met jouw merk? Hoe positioneert hij/zij zich in de markt? Allemaal vragen om mee te nemen wanneer je op zoek bent naar de geschikte thought leader voor jouw programma. En natuurlijk niet te vergeten, het track record. Hoe reageert de fanbase op eerder content of influencer programma’s?
Knowledge
Naast bovengenoemde punten kijk je ook naar knowledge en expertise. Iedere thought leader heeft kennis van een bepaald onderwerp. De ene thought leader stipt verschillende topics aan, denk bijvoorbeeld aan Digitalisering, Internet of Things en Smart Mobility. Terwijl juist de andere thought leader erg niche zit en zich bijvoorbeeld focust op Innovatie en Smart Cities in de Medische sector. Bij iedere campagne link je de thought leaders die raakvlakken hebben met jouw product, dienst of markt en doelstelling.
Naast dat je thought leaders van buiten je organisatie kunt inzetten, is het ook een optie om te kijken naar de mensen binnen je organisatie met een geschikt profiel. Zij stralen vaak de juiste merkbelofte al uit en weten als geen ander welke trends er in de markt spelen.
Het meest gebruikte Thought Leadership kanaal is LinkedIn, maar ook op Twitter, YouTube en Instagram kan business gerelateerde content effectief zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Q&A video, een paneldiscussie of tafelgesprek, een zakelijke oproep of niet te vergeten een podcast.
Vertrouwen in B2B influencers
Last but not least mag je niet vergeten dat Influencer Marketing een betaalde vorm van marketing is. Je probeert invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. Een authentieke aanbeveling over een product of dienst is dan cruciaal. Fans vertrouwen een thought leader en prikken zo door content heen die niet bij de betreffende thought leader past of botst met een mening uit het verleden. Juist het vertrouwen van de doelgroep behouden, is key voor een succesvol B2B influencer programma.
Experience it for yourself
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you