Het geheim van social commerce: waarom het zo goed werkt

december 15, 2023

Je product online aanbieden is op zich niks nieuws. Het aanbieden van producten online waarbij de hele klantreis op dezelfde plek plaatsvindt, is voor veel bedrijven wel even iets anders. E-commerce en social media bundelen hun krachten en vormen samen social commerce. Consumenten kunnen producten ontdekken, aanbevelen en kopen via hun favoriete sociale platform. Voor bedrijven biedt dit nieuwe kansen om nauwere klantrelaties op te bouwen. Benieuwd naar wat social commerce jouw bedrijf te bieden heeft? In dit blog vertellen we wat wel en niet werkt en wat de toekomst van social commerce voor ons in petto heeft.

De kracht van sociale invloed

In de wereld van social commerce, is social proof een superkracht. Simpel gezegd: mensen kijken naar wat anderen doen en vinden, vooral als het om shoppen gaat. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld klantreviews van een product in de spotlight zetten op social media. De potentiële klant ziet de ervaring van iemand anders en krijgt hier (als het goed is) een goed gevoel bij. Social commerce maakt het ook makkelijk om producten door te sturen naar vrienden en om hun mening te vragen. Zo wordt online winkelen een sociale ervaring. En raad eens wat daar weer bij komt kijken? Juist, een flinke dosis social proof!

Wat werkt (of werkt niet) in social commerce

Om te profiteren van de voordelen van social commerce, moet je dit als bedrijf wel op de juiste manier inzetten. Maar wat zijn de do’s en don’ts?

Succesverhalen in social commerce

Merken en bedrijven hebben de afgelopen jaren gemerkt dat social media kanalen als Instagram, Facebook en Pinterest niet alleen geweldige marketingkanalen zijn, maar ook directe verkoopkansen bieden. Het ultieme doel van social commerce? Het vergroten van je online aanwezigheid, het boosten van conversies en het opbouwen van merkloyaliteit.

Een voorbeeld van een bedrijf dat dit heel goed heeft gedaan is Bol. Bol maakt op social media kanalen als Instagram en LinkedIn slim gebruik van de shoppingfunctie. Dankzij product tags in posts kunnen gebruikers binnen de app super makkelijk producten bekijken, vergelijken en aanschaffen. Bol spoort klanten aan om productrecensies achter te laten. Dit bouwt vertrouwen en geloofwaardigheid op voor potentiële kopers.

Het geheim van conversie

Social commerce zorgt er op een natuurlijke manier voor dat iemand een aankoop doet. Een gebruiksvriendelijke koopervaring is hiervoor super belangrijk. Voor de nieuwe generaties is het ideaal dat de klantreis zich volledig afspeelt op social media. Met een gemiddelde social media schermtijd van 2,5 uur per dag is de kans dus groot dat je doelgroep hier wordt beïnvloed om een aankoop te doen. Maak het aankoopproces zo simpel mogelijk en zonder afleiding, om afhakers te voorkomen.

Risico's en beloningen

Verkopen via social media kanalen brengt risico’s met zich mee. Een grote zorg is de afhankelijkheid van deze kanalen, waarbij merken geen volledige controle hebben over gebruikersgedrag en platformregelgeving. Wijzigingen in het algoritme kunnen plotselinge dalingen in zichtbaarheid en bereik veroorzaken. Ondanks dat, wegen de beloningen op tegen de risico’s. Toffe social content waarmee je de interactie opzoekt, levert je een band op met je doelgroep. Voor je het weet gaan jouw producten als warme broodjes over je digitale social toonbank!

Toekomstvoorspelling van social commerce

Social commerce zal de manier waarop we online winkelen voorgoed veranderen. Terwijl technologie zich blijft ontwikkelen, gaan social media platforms steeds meer functies aanbieden voor dé ultieme koopervaring. Denk bijvoorbeeld aan augmented reality shopping, waarbij je de nieuwste sneakers virtueel kunt passen terwijl je nog in je pyjama zit. Of AI-gedreven suggesties die je precies laten zien waar je die limited edition headphones kunt kopen.

Kortom, social commerce heeft bewezen een krachtig middel te zijn voor directe interactie tussen bedrijven en hun doelgroep, en het stimuleren van conversies. Benieuwd wat jij kan doen om hier handig op in te spelen? Neem contact met ons op, we vertellen je graag meer!

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.