Je product online aanbieden is op zich niks nieuws. Het aanbieden van producten online waarbij de hele klantreis op dezelfde plek plaatsvindt, is voor veel bedrijven wel even iets anders. E-commerce en social media bundelen hun krachten en vormen samen social commerce. Consumenten kunnen producten ontdekken, aanbevelen en kopen via hun favoriete sociale platform. Voor bedrijven biedt dit nieuwe kansen om nauwere klantrelaties op te bouwen. Benieuwd naar wat social commerce jouw bedrijf te bieden heeft? In dit blog vertellen we wat wel en niet werkt en wat de toekomst van social commerce voor ons in petto heeft.
De kracht van sociale invloed
In de wereld van social commerce, is social proof een superkracht. Simpel gezegd: mensen kijken naar wat anderen doen en vinden, vooral als het om shoppen gaat. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld klantreviews van een product in de spotlight zetten op social media. De potentiële klant ziet de ervaring van iemand anders en krijgt hier (als het goed is) een goed gevoel bij. Social commerce maakt het ook makkelijk om producten door te sturen naar vrienden en om hun mening te vragen. Zo wordt online winkelen een sociale ervaring. En raad eens wat daar weer bij komt kijken? Juist, een flinke dosis social proof!
Wat werkt (of werkt niet) in social commerce
Om te profiteren van de voordelen van social commerce, moet je dit als bedrijf wel op de juiste manier inzetten. Maar wat zijn de do’s en don’ts?
Succesverhalen in social commerce
Merken en bedrijven hebben de afgelopen jaren gemerkt dat social media kanalen als Instagram, Facebook en Pinterest niet alleen geweldige marketingkanalen zijn, maar ook directe verkoopkansen bieden. Het ultieme doel van social commerce? Het vergroten van je online aanwezigheid, het boosten van conversies en het opbouwen van merkloyaliteit.
Een voorbeeld van een bedrijf dat dit heel goed heeft gedaan is Bol. Bol maakt op social media kanalen als Instagram en LinkedIn slim gebruik van de shoppingfunctie. Dankzij product tags in posts kunnen gebruikers binnen de app super makkelijk producten bekijken, vergelijken en aanschaffen. Bol spoort klanten aan om productrecensies achter te laten. Dit bouwt vertrouwen en geloofwaardigheid op voor potentiële kopers.
Het geheim van conversie
Social commerce zorgt er op een natuurlijke manier voor dat iemand een aankoop doet. Een gebruiksvriendelijke koopervaring is hiervoor super belangrijk. Voor de nieuwe generaties is het ideaal dat de klantreis zich volledig afspeelt op social media. Met een gemiddelde social media schermtijd van 2,5 uur per dag is de kans dus groot dat je doelgroep hier wordt beïnvloed om een aankoop te doen. Maak het aankoopproces zo simpel mogelijk en zonder afleiding, om afhakers te voorkomen.
Risico's en beloningen
Verkopen via social media kanalen brengt risico’s met zich mee. Een grote zorg is de afhankelijkheid van deze kanalen, waarbij merken geen volledige controle hebben over gebruikersgedrag en platformregelgeving. Wijzigingen in het algoritme kunnen plotselinge dalingen in zichtbaarheid en bereik veroorzaken. Ondanks dat, wegen de beloningen op tegen de risico’s. Toffe social content waarmee je de interactie opzoekt, levert je een band op met je doelgroep. Voor je het weet gaan jouw producten als warme broodjes over je digitale social toonbank!
Toekomstvoorspelling van social commerce
Social commerce zal de manier waarop we online winkelen voorgoed veranderen. Terwijl technologie zich blijft ontwikkelen, gaan social media platforms steeds meer functies aanbieden voor dé ultieme koopervaring. Denk bijvoorbeeld aan augmented reality shopping, waarbij je de nieuwste sneakers virtueel kunt passen terwijl je nog in je pyjama zit. Of AI-gedreven suggesties die je precies laten zien waar je die limited edition headphones kunt kopen.
Kortom, social commerce heeft bewezen een krachtig middel te zijn voor directe interactie tussen bedrijven en hun doelgroep, en het stimuleren van conversies. Benieuwd wat jij kan doen om hier handig op in te spelen? Neem contact met ons op, we vertellen je graag meer!
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you