Zo haal je alles uit het Black Friday-weekend

november 21, 2024

Het is bijna zover: de drukte in de webshops en in de winkels zelf staat voor de deur. Nee, we hebben het niet over Sinterklaas of kerst, maar over Black Friday en Cyber Monday. Deze dagen worden vaak gebruikt om een flinke omzetboost te behalen vlak voor het einde van het jaar. Of het nu is om hun verkoop te verhogen, of om hun voorraad op te maken; iets wat vooral grote bedrijven, zoals MediaMarkt, doen. Hoe dan ook, het aantal aankopen per gebruiker blijft ieder jaar stijgen. En dat maakt het voor zowel kleine als grote bedrijven een interessante periode.

Naast het verhogen van de omzet, biedt het meedoen aan Black Friday en Cyber Monday ook andere voordelen voor je bedrijf. Onze Shopify-expert Samuel vertelt er meer over: “Denk niet alleen aan een hoge omzet, maar bijvoorbeeld ook aan het vergroten van je naamsbekendheid. En, nog belangrijker, het verzamelen van data. Dit is iets waar je al ruim voor het Black Friday-weekend mee kunt beginnen. Je kunt bijvoorbeeld klanten eerder laten registreren om toegang te krijgen tot kortingen, zodat je waardevolle informatie over hen verzamelt. En ook als je achteraf niet de omzet haalt die je had verwacht, kun je nog steeds verder met de data die je hebt verzameld. Je kunt bijvoorbeeld klanten benaderen voor extra kortingen in het nieuwe jaar, of andere acties na deze drukke dagen.”

Wat zijn nu andere praktische tips die je kunt toepassen op je website? Onze Sites&Shops-expert Nesrin deelt er een aantal met je.

Tip 1: Wees creatief met de mogelijkheden die je hebt.

Er zijn veel manieren om klanten te stimuleren om meerdere aankopen te doen, of later terug te komen voor een nieuwe bestelling. Een handige truc is een puntensysteem. Je kunt klanten bijvoorbeeld 100 punten geven bij hun aankoop tijdens Black Friday of Cyber Monday, die ze later kunnen inwisselen voor korting. Zo motiveer je ze niet alleen extra motivatie om nu al een aankoop te doen, maar kun je de klant ook later opnieuw benaderen. Bijvoorbeeld wanneer ze op zoek gaan naar cadeaus voor de feestdagen.

Tip 2: Early bird korting voor vaste klanten

Wil je de drukte op Black Friday wat spreiden en je vaste klanten alvast naar je webshop trekken? Denk dan eens aan een tijdelijke early bird korting. Zo kun je loyale klanten al een paar dagen voor Black Friday een exclusieve korting geven. Maak de actie extra aantrekkelijk door een korte looptijd in te stellen en bijvoorbeeld een hogere korting te bieden, die steeds wat afneemt naarmate Black Friday dichterbij komt. Promoot dit early bird aanbod via e-mail en social media om je vaste klanten te motiveren snel te beslissen – een slimme manier om de druk op Black Friday te verdelen.
Mobiel online shoppen tijdens black friday

Tip 3: Buy Now, Pay Later

  • Veel mensen wachten met kopen tot Black Friday voor die grote deals, maar wat als je ze kunt helpen om de knoop sneller door te hakken? Door een “Buy Now, Pay Later” (BNPL)-optie aan te bieden, verlaag je de drempel voor klanten die twijfelen over grotere aankopen of duurdere producten. Met BNPL kunnen ze hun aankopen nu vastleggen zonder direct de volledige kosten te hoeven betalen, wat veel klanten een duwtje in de rug geeft.
    Wil je BNPL aanbieden? Hier zijn de stappen:
    Kies een BNPL-aanbieder die past bij jouw webshop, zoals Klarna of Afterpay.
  • Registreer je webshop bij deze aanbieder.
  • Integreer de betaaloptie in je shopplatform
  • Promoot de actie op je website, in banners en tijdens de check-out, zodat klanten weten dat je deze flexibele optie aanbiedt.

Een handige extra die klanten zal aanspreken tijdens de drukke Black Friday-periode!

Tip 4: Aftelklok voor extra urgentie

Een countdown timer is een beproefde manier om urgentie te creëren bij tijdelijke aanbiedingen, zoals je Black Friday deals. Met een aftelklok laat je klanten zien dat de tijd beperkt is, waardoor twijfelaars sneller beslissen om de deal niet mis te lopen. Voor de meeste e-commerce platformen zijn er handige plug-ins beschikbaar. Deze zijn makkelijk te installeren en aan te passen aan je eigen stijl, zodat de timer mooi in je webshop past.

En de bonustip!

We sluiten af met misschien wel de beste tip van onze specialist Samuel: “Laat je niet gek maken door de hoge kortingen die je overal ziet. Vooral niet als je een kleiner bedrijf hebt. Jouw klanten gaan niet alleen voor de prijs, maar voor de service en de kwaliteit van jouw producten. Dat is wat jou onderscheidt van de grote partijen.”

Wil je meer tips of heb je andere tech- en marketingvraagstukken waar je op vastloopt? Neem dan meteen contact met ons op.

We wensen je een succesvol Black Friday-weekend!

Foto van Eva de Haas

Eva de Haas

Social Media Specialist

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.