Zo haal je alles uit het Black Friday-weekend
Het is bijna zover: de drukte in de webshops en in de winkels zelf staat voor de deur. Nee, we hebben het niet over Sinterklaas of kerst, maar over Black Friday en Cyber Monday. Deze dagen worden vaak gebruikt om een flinke omzetboost te behalen vlak voor het einde van het jaar. Of het nu is om hun verkoop te verhogen, of om hun voorraad op te maken; iets wat vooral grote bedrijven, zoals MediaMarkt, doen. Hoe dan ook, het aantal aankopen per gebruiker blijft ieder jaar stijgen. En dat maakt het voor zowel kleine als grote bedrijven een interessante periode.
Naast het verhogen van de omzet, biedt het meedoen aan Black Friday en Cyber Monday ook andere voordelen voor je bedrijf. Onze Shopify-expert Samuel vertelt er meer over: “Denk niet alleen aan een hoge omzet, maar bijvoorbeeld ook aan het vergroten van je naamsbekendheid. En, nog belangrijker, het verzamelen van data. Dit is iets waar je al ruim voor het Black Friday-weekend mee kunt beginnen. Je kunt bijvoorbeeld klanten eerder laten registreren om toegang te krijgen tot kortingen, zodat je waardevolle informatie over hen verzamelt. En ook als je achteraf niet de omzet haalt die je had verwacht, kun je nog steeds verder met de data die je hebt verzameld. Je kunt bijvoorbeeld klanten benaderen voor extra kortingen in het nieuwe jaar, of andere acties na deze drukke dagen.”
Wat zijn nu andere praktische tips die je kunt toepassen op je website? Onze Sites&Shops-expert Nesrin deelt er een aantal met je.
Tip 1: Wees creatief met de mogelijkheden die je hebt.
Tip 2: Early bird korting voor vaste klanten
Tip 3: Buy Now, Pay Later
- Veel mensen wachten met kopen tot Black Friday voor die grote deals, maar wat als je ze kunt helpen om de knoop sneller door te hakken? Door een “Buy Now, Pay Later” (BNPL)-optie aan te bieden, verlaag je de drempel voor klanten die twijfelen over grotere aankopen of duurdere producten. Met BNPL kunnen ze hun aankopen nu vastleggen zonder direct de volledige kosten te hoeven betalen, wat veel klanten een duwtje in de rug geeft.
Wil je BNPL aanbieden? Hier zijn de stappen:
Kies een BNPL-aanbieder die past bij jouw webshop, zoals Klarna of Afterpay. - Registreer je webshop bij deze aanbieder.
- Integreer de betaaloptie in je shopplatform
- Promoot de actie op je website, in banners en tijdens de check-out, zodat klanten weten dat je deze flexibele optie aanbiedt.
Een handige extra die klanten zal aanspreken tijdens de drukke Black Friday-periode!
Tip 4: Aftelklok voor extra urgentie
En de bonustip!
We sluiten af met misschien wel de beste tip van onze specialist Samuel: “Laat je niet gek maken door de hoge kortingen die je overal ziet. Vooral niet als je een kleiner bedrijf hebt. Jouw klanten gaan niet alleen voor de prijs, maar voor de service en de kwaliteit van jouw producten. Dat is wat jou onderscheidt van de grote partijen.”
Wil je meer tips of heb je andere tech- en marketingvraagstukken waar je op vastloopt? Neem dan meteen contact met ons op.
We wensen je een succesvol Black Friday-weekend!
Eva de Haas
Social Media Specialist
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you