De échte trends in social media marketing voor 2023

Social media marketing trends veranderen constant. Zowel als gebruiker als marketeer moet je erg je best doen om alle ontwikkelingen bij te benen. Anders mis je de boot. In deze blog gaan we in op de échte trends in social media marketing landschap en praten we je bij over de ontwikkelingen in influencer marketing. Lees je mee?

1. Authenticiteit boven alles 

Kim Kardashian eet tóch geen ‘vlees’ van Beyond Meat. Het internet was in rep en roer. Ze promoot een product, maar is er zelf geen fervent gebruiker van. Dan sla je behoorlijk de plank mis. Kom je niet authentiek over en laat je je oprechte mening achterwege, dan word je daar als influencer voor afgestraft. Tegenwoordig is authenticiteit een vereiste als je een succesvolle influencer marketing campagne op social media wil runnen. Dat klinkt als een open deur, maar dat is het dus duidelijk niet.

Veel merken stappen ook af van een picture perfect Instagram feed en gaan juist voor een feed die wat ‘losser’ is en menselijker en natuurlijker oogt. De drang naar menselijkheid op social media uit zich ook in de opkomst van het platform BeReal. Door de makers ‘anti-Instagram’ genoemd. Gebruikers krijgen één keer per dag op een willekeurig tijdstip de melding ‘to be real’ en moeten binnen twee minuten een foto maken van wat ze op dát moment aan het doen zijn. 

Om je te inspireren hebben we nog een leuke videoclip voor je: de geüpdate versie van ‘You are beautiful’ van Christina Aguilera. Hier komt de schreeuw om echtheid duidelijk naar voren.

2. Short form video

96% van de marketeers is het erover eens dat de optimale duur van een video minder dan 10 minuten is. Maar als we het hebben over short form video trend in social media marketing, dan loopt de duur al gauw terug naar enkele minuten tot luttele seconden. Jaren geleden zagen we de short form video’s al in terug op Vine: video’s van slechts 6 seconden met als doel om mensen te laten lachen! 

Tegenwoordig zien we de short form video’s op alle grote social media platforms. TikTok heeft een blijvende indruk achtergelaten en zette druk op andere platforms om te blijven evolueren. Niet veel later rolde Instagram de Instagram Reels feature uit, en ook YouTube heeft tegenwoordig ‘Shorts’. Om dit kracht bij te zetten zijn YouTube shorts - net als de gewone video’s - ook te monetizen en kunnen creators 45% van de advertentie inkomsten ontvangen. Om de aandacht van je publiek te trekken, moet je wel van goede huize komen. Short form video’s zijn uitermate ‘scrollable’ en gebruikers scrollen je content zo voorbij. 

3. Gamechanger: TikTok als zoekmachine

Tiktok alleen voor video’s? Ja! En nee. Hoewel TikTok met name bekendstaat als plek om video’s te delen en bekijken, zijn er ook features die gebruikers helpen specifieke content of gebruikers te vinden in de app. De gemeenschappelijke deler met ‘traditionele’ zoekmachines, is natuurlijk dat gebruikers het antwoord vinden op een bepaalde vraag. Bijvoorbeeld hoe je knuffeldieren haakt of wat een effectieve workout routine is. 

De belangrijkste component van voldoen aan een zoekvraag is relevantie. Met hashtags of keywords kom je op TikTok al een heel eind. Ook kunnen gebruikers de ‘Discover’ feature gebruiken om door populaire accounts te browsen binnen een bepaalde categorie. Het moge duidelijk zijn dat je niet met dezelfde SEO-technieken kunt ‘ranken’ in TikTok. 

Ranken op TikTok

Niet getreurd, natuurlijk zijn er technieken om meer verkeer naar je TikTok account of website te trekken. 

  1. Maak gebruik van relevante en beschrijvende hashtags. TikTok maakt gebruik van hashtags om jouw content te indexeren en categoriseren. Je maakt jouw profiel beter zichtbaar met de juiste hashtags. 

  2. Volg de grote trends en haak aan. Gebruik bijvoorbeeld trending audio om jouw video’s op te baseren of vertaal viral video’s naar jouw eigen merk.

  3. Voeg een link naar jouw website toe op je profiel. Op deze manier kun je gebruikers van je profiel naar jouw jouw website leiden.

  4. Gebruik keywords in je videotitels en beschrijvingen. Net als in SEO op YouTube, is dit ook best practice op TikTok.

  5. Ga de interactie aan met je publiek. Dit levert positieve associaties op met jouw (personal) brand en helpt je een groter publiek aantrekken doordat jouw profiel vaker wordt voorgesteld aan gebruikers. 

Daarnaast is het voordeel van TikTok dat content wordt voorgeschoteld aan gebruikers op basis van interesse. Je komt als gebruiker dus eerder nieuwe content tegen die je mogelijk ook interessant vindt. In tegenstelling tot Google waarbij je als merk gelimiteerd bent door de zoekwoorden die jouw doelgroep wel - of niet - gebruikt.

4. Customer service op social media 

Social media heeft alles wat je wil van een klantenservice: direct contact met een medewerker op een snelle en simpele manier. Of je nu een chat open hebt staan op een website of een sociaal medium, maakt voor merken niet veel uit. Voor klanten is het fijn om te weten dat ze je gewoon kunnen contacten via hun favoriete medium. Volgens het Microsoft Global State of Customer Service report stond 54% van de consumenten positiever tegenover bedrijven met een customer service via social media.

Verder zijn social media als customer support kanaal erg kostenefficiënt. In verhouding tot telefonie-afdelingen, heb je minder medewerkers nodig om dezelfde hoeveelheid support te bieden. Daarnaast weten klanten je sneller weten te vinden en kun je ook een groot publiek bereiken, door de hoeveelheid gebruikers van social media. Binnen je organisatie moet de taakverdeling wel duidelijk zijn om de tevredenheid van je medewerkers te bewaken. 

5. The rise of audio

Naast short form video maakt audio ook een stevige opmars als trend in social media marketing. We hebben het over muziek, podcasts én weer over TikTok. TikTok veroorzaakte flink wat opschudding in de muziekindustrie. Samengevat is TikTok aan de ene kant het platform om nieuwe muziek te ontdekken en aan de andere kant een creatieve outlet voor record labels, muziekmarketeers, artiesten en andere creators die het platform overspoelen met nummers. Daarnaast timmeren ook merken zoals McDonald’s en Pepsi flink aan de weg: omdat ze zijn gebonden aan auteursrechten, maken ze hun eigen muziek om te gebruiken op TikTok.

De jarenlange opmars van podcast mag ook niet ongenoemd blijven. We schuiven massaal gezellig bij de hosts aan tafel om mee te luisteren met gesprekken over van-alles-en-nog-wat. Met de komst van de ‘gig-economy’ explodeerde het aanbod in podcasts over zelfontwikkeling en self-made entrepreneurs. Dat maakt het meteen interessant voor B2B-bedrijven die een aanbod B2B-Thought Leaders rijker is en makkelijker hun doelgroep kan bereiken.

6. Social commerce is voor merken een must have

Met iedere nieuw kanaal om jouw doelgroep te bereiken, wijkt de customer journey steeds meer af van wat je op papier voor ogen had. De customer journey is alles behalve lineair. De mogelijkheden van social commerce zijn rijk en brengen je dicht bij je doelgroep op het kanaal waar ze veel van hun tijd - én geld- spenderen. Social commerce is een zijtak van e-comerce. Social platforms hebben een native shops feature waar e-commercemerken hun productcatalogus uploaden naar een virtuele etalage. Gebruikers hoeven zo het platform nooit te verlaten om aankopen te doen. Volgens onderzoek van Sprout Social is 98% van de consumenten van plan om een aankoop te doen via social commerce. 

Paid, earned en owned media krijgen een nieuwe betekenis met de opmars van social commerce. De scheiding is verleden tijd. Je maakt namelijk je eigen shop op een kanaal waar je niet de eigenaar van bent (owned media). Tegelijkertijd kun je jouw producten direct op de timeline van je doelgroep pushen met betaalde advertenties (paid media), maar ook organisch een groot publiek bereiken door de shareable natuur van social media (earned). Óf betaald door een samenwerking aan te gaan met influencers. Misschien wordt jouw eigen website wel overbodig voor de nieuwste demografie aan kopers: Gen Z. 

7. Augmented Reality als sociale ervaring

Met de groei in populariteit van social media platforms, groeit ook de vraag van gebruikers naar rijkere ervaringen. Waar de adoptiegraad van Virtual Reality (VR) nog laag is consument, is Augmented Reality (AR) al jaren immens populair. Snapchat en Instagram bieden rijke mogelijkheden voor merken en creators om filters te maken voor hun doelgroep. 

Dergelijke filters zijn vooral interessant in de SEE- en CARE-fase om aan ene kant een nieuwe doelgroep aan te spreken en aan de andere kant de relatie met je bestaande klantenbestand te versterken. Veel merken gebruiken AR-filters ook in de THINK-fase: bijvoorbeeld door verschillende kleuren lippenstift te ‘testen’ voor je ‘m koopt. Daarnaast is de integratie met de ‘echte wereld’ een perfecte manier om je retailwinkel te boosten. Zoals Airwalk deed met hun AR pop-up store!

8. Community building is net zo belangrijk als brand building

Loyale en betrokken klanten. Welk merk wil dat nu niet? Merken met online communities zullen in 2023 grote successen vieren. Ze leren hun doelgroep door en door kennen, weten wat hun beweegredenen zijn, leren aan wat voor soort content ze de voorkeur geven en waar hun doelgroep waarde aan hecht. 

Het resultaat: perfect kunnen inspelen op de behoeftes van je doelgroep. En dat heeft allerlei positieve neveneffecten. Zo zijn loyale klanten minder prijsgevoelig en ze verspreiden het goede woord over jouw merk. 66% van de consumenten geeft aan loyaler te zijn aan een merk als ze onderdeel uitmaken van een community!

Om een community rondom jouw merk te bouwen, moet je daarvoor de juiste omstandigheden creëren. 

  • Allereerst bepaal je je doelen: wil je een hoge betrokkenheid, meer loyaliteit of meer leads? Breng focus aan! 

  • Dan kies je een platform. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, Discord of Instagram. Uiteraard kun je ook meerdere kleine communities bouwen en zorgen voor kruisbestuiving over je kanalen. 

  • Vervolgens is het belangrijk om continu de engagement aan te gaan met je community. Jij bent daar in de lead. Start discussies, reageer op vragen en comments en deel relevante content!

  • Versterk de relatie met je community door middel van online en offline events en het belonen van actieve leden.

  • Om de community als een veilige plek te laten voelen, heb je wat basisregels nodig over wat voor content je niet in de community wil (haatdragend etc.) en wat je moet doen als er problemen ontstaan.

Bekende voorbeelden van merken met actieve communities zijn LEGO, Harley Davidson en Sephora!

9. Influencers zijn business as usual

Influencers zijn niet meer weg te denken uit  de marketingmix. En dan hebben we het al lang niet meer over celebrity endorsement, maar creators die bekend zijn geworden vanuit een expertise, niet omdat ze acteur zijn of mooi kunnen zingen Influencers hebben die plek vrijwel volledig ingenomen en daarom onmisbaar in de marketingstrategie. 90% van de marketeers geeft dan ook aan dat influencer marketing een effectieve tactiek is. 

Playtime is over

In de Gartner Hype Cycle zit influencer marketing alweer in de “Slope of Enlightenment” (zie grafiek). Influencer marketing is volwassen geworden en business as usual. Meer en meer bedrijven gaan mee met deze golf: zo’n 73% van Gen Z en 70% van de Millennials zien dagelijks creators en merken samenwerken. 57% geeft aan dat ze producten kochten naar aanleiding van de endorsement van een influencer.

10. AI: de toekomst van content 

Stockfoto’s zijn verleden tijd. AI-gegenereerde content is hot. Zo biedt TikTok al een basic text-to-image generator aan. Hiermee kun je de achtergrond veranderen van je video. Handig voor creators! Maar, vergeleken met Google’s Imagen, OpenAI’s DALL-E 2 en Midjourney’s machine learning modellen, staat TikTok nog écht aan het begin. De vergevorderden maken beelden die nét foto’s of complexe illustraties lijken die eruitzien alsof ze door mensen zijn gemaakt. Je vult een stukje tekst in en je krijgt er een afbeelding voor terug, zoals dit tasje:

Om een idee te krijgen van de kracht van deze AI, kijk dan eens naar het fenomeen ‘outpainting’ waarmee DALL-E moeiteloos bekende kunstwerken met elkaar integreert. Outpainting versmelt meerdere werelden met elkaar om zo een perfect plaatje te schetsen voor jouw verhaal. Je creëert een soort Alice in Wonderland-ervaring met slechts enkele klikken. 

11. The Metaverse is here!

Gartner voorspelt: 25% van de mensen zullen minstens één uur per dag in de metaverse tijd spenderen in 2026. Dat is nogal een big deal als je het ons vraagt. De metaverse is een term die wordt gebruikt om de collectie van virtuele werelden aan te duiden die bestaan binnen het internet. Je kunt hier games spelen, met andere mensen socializen, werken of producten kopen of verkopen. 

Maar, dat kan toch ook in de ‘echte’ wereld? Ja! Maar voor dat echte Alice in Wonderland gevoel, moet je écht  De metaverse biedt rijke ervaringen aan voor degenen die deze wereld binnentreden. Dit deed Roblox al in samenwerking met Gucci voor de Gucci Garden. Meer weten? In onze blog over influencers in de metaverse deden we hier uitgebreid verslag van! 

Zit jouw doelgroep al op de metaverse? Dan is het hoog tijd om hierin te investeren. Luxemerken nemen al het voortouw en creëren nieuwe digitale ervaringen voor een jong publiek in de metaverse. Community management is een cruciaal onderdeel. Zo heb je in de metaverse de mogelijkheid om NFT’s in te zetten en daarmee je engagement te verhogen. Denk aan bepaalde perks voor actieve leden: meet & greets, gratis toegang tot events en als eerste toegang tot nieuwe collecties, en ga zo maar door!

It’s all coming together 

Authentieke verhalen vertellen, actieve communities bouwen en een scala van mogelijkheden door middel van nieuwe technologie. Van de metaverse tot short form video en AI-gegenereerde afbeeldingen tot een gevestigde garde influencers op nieuwe kanalen. Dit waren de laatste trends in social media marketing! Hoe je deze trends toepast binnen jouw business? We helpen je graag verder. Neem contact op en we drinken binnenkort een kopje koffie!

De metaverse, NFT’s en influencers: alles wat je moet weten

Het stond op onze wishlist: FONK150 Best Agencies of the Year!

We zijn een FD Gazelle 2022! Dit vinden we ervan

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

John Meulemans

Strategy Director & Partner Endeavour

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen