Web 3.0 zou de toekomst moeten zijn van het internet. Hoe we het wereldwijde web nu kennen, wordt compleet van tafel geveegd. Tenminste, als je het vraagt aan een kleine groep fanaten. Tot op heden is er nog weinig sprake van Web 3.0 of websites die zich daaronder kunnen scharen. In deze blog krijg je antwoord op al je prangende vragen: wat Web 3.0 is, wat de mogelijkheden zijn, voor welke bedrijven dit kansen biedt en wat wij verwachten van de toekomst. Lees meer!
Wat is Web 3.0?
Er gaan verschillende verhalen in de rondte over wat Web 3.0 precies is. Weinigen kunnen die vraag concreet beantwoorden zonder al teveel buzzworden op te noemen. Om een helder licht te werpen op Web 3.0, beginnen we bij het begin: de geschiedenis van het internet. Het internet is namelijk continu in beweging. Om te begrijpen wat het gaat worden, pakken we de tijdmachine naar wat het internet ooit is geweest.
Web 1.0: read-only
In 1989 maakte Tim Berners-Lee van een droom werkelijkheid: het internet werd geboren. Zijn idee was om een open, gedecentraliseerde protocollen op te stellen waarmee je informatie op heel planeet Aarde kunt uitwisselen. Web 1.0 was alleen erg statisch en vrijwel uitsluitend toegankelijk voor ‘webmasters’, wat in veel gevallen bedrijven waren. Er was zo goed als geen interactie tussen gebruikers. Later kreeg het internet een interactief karakter: je kon bijvoorbeeld comments plaatsen op blogposts. Dit was het begin van Web 2.0.
Web 2.0: read and write
Met de komst van nieuwe soorten website, werd nieuw leven geblazen in het wereldwijde web. Web 2.0 kenmerkt zich met de komst van social mediaplatforms, waar gebruikers content met elkaar konden delen en de interactie aangaan. Denk aan platforms als Facebook en *nostalgie alert* Hyves. Naarmate er meer mensen online kwamen, trokken een handjevol grote bedrijven grote delen van het verkeer naar hun website.
En wat is een medium zonder reclame? Web 2.0 was de grondlegger van online reclame. Wat moest Facebook anders met zo’n schat aan persoonsgegevens? In handen geven aan adverteerders natuurlijk. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder. De laatste tijd is ‘eigendom van eigen data’ veel in opspraak. Alles wat je op Facebook, TikTok en noem-het-maar-op plaatst, is niet jouw eigendom.
En nu is het tijd om je aandacht erbij te houden! Web 3.0 is in feite een sophisticated versie van Web 2.0. Zo zijn er meer features op Instagram en LinkedIn en bieden deze media meer mogelijkheden om met anderen in contact te komen en toffe content te delen. Maar, nog steeds, is deze content niet jouw eigendom.
Als we het hebben over web 3.0, hebben we het over het semantische web. En al die fanaten die in de inleiding van deze blog stonden? Zij hebben het over web3. Hieronder gaan we daar dieper op in!
Web 3.0: read, write and own
Web 3.0 is dus gerelateerd aan het semantische web, eveneens afkomstig uit het gedachtegoed van sir Tim Berners-Lee. Het semantische web is in feite een uitbreiding op het internet om de uitwisseling van gegevens efficiënter te laten verlopen. Het is een techniek om webpagina’s mee te bouwen waaruit andere systemen makkelijker data kunnen ophalen. Maar, vooralsnog gaat Web 3.0, net als 1.0 en 2.0, weinig waarmaken van de ideologie van het internet zoals het in 1989 opgezet is.
Web3. Dit web is wel ‘gedecentraliseerd’. Of dat op dezelfde manier is als sir Tim Berners-Lee het bedoelde dat is nog maar de vraag. Let us explain.
‘Gedecentraliseerd’ betekent dat het van iedereen is. Web3 wordt vaak in dezelfde adem genoemd als de blockchain. En dat is ook de technologie die eraan ten grondslag ligt. Web3 bouwt op het idee dat jouw gegevens ook echt van jou zijn. Daarbij maakt het niet uit waar je die plaatst. Of het nu op een google server, microsoft server of ergens anders is: dat maakt het gedecentraliseerd.
We doen even een stapje terug: kenmerkend voor ‘het nieuwe web’ is dus hoe wordt omgegaan met persoonlijke gegevens en hoe gebruikers hun gegevens weer in handen krijgen. Je moet namelijk erg veel vertrouwen hebben in grote instanties, zoals Facebook, dat je persoonsgegevens veilig zijn. Een paar schandalen van grote internetpartijen verder en dat vertrouwen is gedaald.
Web 3.0 vs web3
Wat het verschil is tussen Web 3.0 en web3? Hoewel ik geen keiharde technicus ben, probeer ik het zo duidelijk mogelijk voor je te maken. In Web 3.0, ook wel het semantische web, ligt de focus op efficiënte uitwisseling van informatie over websites heen. Web3, ook wel het gedecentraliseerde web, legt de nadruk op veiligheid en eigendom van gegevens. Simpel, toch?
Maar hoe uit zich dat in de praktijk? In Web 3.0 staan jouw gegevens ‘gewoon’ op third-party servers. Met een unieke web ID verifieer je als gebruikers je identiteit. Web3 daarentegen, maakt gebruikt van blockchain. Gebruikers slaan al hun data op in een cryptocurrency wallet, een Ethereum adres, waar alleen zij toegang toe hebben door middel van private keys.
Daarnaast maken Web 3.0 en web3 gebruik van verschillende soorten technologieën. Heb je het over web3, dan benoem je de blockchain technologie in dezelfde adem. En Web 3.0? Daar vind je bepaalde gegevensuitwisseling technologieën zoals RDF, SPARQL, OWL en SKOS. Web3 is een paraplubegrip voor alles wat op de blockchain gezet kan worden. Daar vallen NFT’s ook onder!
Web 3.0 is een volgende stap in de evolutie van het internet en maakt het makkelijker voor technologieën om informatie van websites te scrapen. Web3 daarentegen is een alternatief voor het wereldwijde web en probeert tussenpartijen als third-party servers te ‘omzeilen’.
So what?
Nu komen we ergens! Wat kunnen we hiermee? In principe is web3 een niche. Er zijn weliswaar start-ups met grootse plannen. Maar daar blijft het ook bij: plannen. Web3 heeft op den duur mogelijk wel gevolgen voor de manier waarop marketeers werken:
Aandacht van de consument. Zo is Google bezig met updates rondom het cookies- en trackinglandschap. De aandacht van de consument is in steeds mindere mate ‘te koop’. Als bedrijf en adverteerder ben je daarom erg gebaat bij first-party data. Dit gaat weer over eigendom en de plek waar bepaalde gegevens opgeslagen liggen. Een kleine crash course: first party data is de data die gebruikers gewillig aan je geven. Op websites zijn dat bijvoorbeeld taalinstellingen, maar op het gebied van personalisatie werken we als marketeers ook hard aan de weg.
Inloggen met jouw stukje blockchain. Web3 biedt mogelijkheden om jouw stukje blockchain als verificatiemethode te gebruiken bij het inloggen. Simpel gezegd heb je dan een extra optie bij inloggen: ga je voor Facebook, je Google gegevens of gebruik je jouw eigen blockchain? Kies je die laatste dan kan de site waarop je inlogt gegevens ophalen uit jouw private key, ofwel jouw eigen stukje code.
Voor wie is web3 en de blockchain interessant?
Als je eigenaar van de content wil zijn. Web3 is interessant voor content creators. Neem nu NFT’s. Als content creator heb je ownership over jouw digitale producten omdat het op de blockchain staat. Je kunt duidelijk maken dat een digitaal product jouw geverifieerde eigendom is of dat je het hebt verkocht aan iemand.
Inloggen. Websites waarop je kunt inloggen – dat zijn er nogal wat – zijn mogelijk ook gebaat bij de technologie waarop web3 teert. Maar, 2-factorauthenticatie is ook écht veilig voor inloggen. Daarvoor heb je geen blockchain technologie nodig. Andere software applicaties, beveiligingssystemen voor casino’s en bouwplaatsen hebben mogelijk baat zijn bij de technologie. Plekken waarop mensen niet zomaar naar binnen mogen, kunnen zo’n digitaal ‘paspoort’ goed gebruiken!
Gepersonaliseerde accounts. Zie je private key als een koophuis. Deze kun je helemaal inrichten als je wil. Een huurhuis volstaat ook en biedt voldoende mogelijkheden, maar is minder gepersonaliseerd. In jouw private key kun je voorkeuren opslaan. Stel dat in jouw Vue Cinemas’ account filmvoorkeuren opgeslagen liggen, dan kun je die met blockchain technologie ook in Pathé krijgen.
De overheid. Voor de overheid is web3 mogelijk interessant. Met name voor de Belastingdienst als het gaat om belastingaangiftes. Als ondernemer ben je eigenaar van jouw aangifte en je verifieert deze met je private key. De overheid krijgt daar dan een kopie van. Echter, inloggen met de blockchain is lastig om te implementeren omdat de overheid aan het roer is bij bepaalde gegevens. Denk bijvoorbeeld aan je bsn-nummer.
Big fish: The Metaverse!
Wat ook onder web3 valt – en we nog niet genoemd hebben – is de metaverse. Meta, Facebook natuurlijk, is al vól aan het investeren in de metaverse. Meta is dan een voorbeeld van een bedrijf dat flinke investeringen maakt en niet zomaar een start-up in een garage is.
In het kort: de metaverse is niet zomaar een ‘virtual space’ zoals Second Life dat was. Dat zou de metaverse tekort doen. De metaverse is eerder een soort driedimensionale vorm van het internet. Voor iedereen speelt het zich in real-time en synchroon af. In de ogen van Millennials en Gen Z zijn de fysieke en de online wereld sterk met elkaar verweven. Dus voeg je een dimensie toe aan Web 2.0 en de online ervaring wordt er alleen maar rijker op.
Maar, de metaverse staat nog in de kinderschoenen. Er bestaan wel losse communities, zoals Roblox, Minecraft of Horizon Workrooms. Het technische fundament is nu in de maak. Veel bedrijven investeren wel al in de Metaverse om het spelletje vast te begrijpen en toekomstige klanten te binden. Zoals Gucci in Roblox deed.
Meer weten over de metaverse? Lees dan onze blog over de metaverse, NFT’s en influencers!
Experience it for yourself
Wat kunnen we niet met web3?
Allemaal leuk en aardig dat gedecentraliseerde blockchain eiland. Maar wat kunnen we niet met web3? Dat ligt aan wie je het vraagt, maar volgens Arto Rozenga, lead developer van Endeavour, is web3 vooralsnog een ver-van-je-bed-show.
“Web3 is nog niet volledig uitgewerkt en is er technisch niet klaar voor het grote publiek. Het is traag. En de vraag is ook: wat willen we ermee?”
Het lijkt wel alsof we weer aan het begin staan: waar Web 1.0 vroeger alleen toegankelijk was voor webmasters, is web3 alleen te betreden voor gebruikers met een Ethereum sign-in. Ook is het soms een hele opgave om web3 op het gaan. Je stuit tegen allerlei barrières op: gebruikers moeten complexe technische documentatie begrijpen en navigeren in ongebruiksvriendelijke interfaces. We mogen toch wel meer verwachten van deze revolutionaire technologie?
Ook is het nog maar de vraag of web3 toegankelijker en gebruiksvriendelijker gaat worden. Volgens Arto zou dat zomaar kunnen, maar nog niet alles is definitief. “De tijd zal het uitwijzen.” Als we sparren over wat je wel of niet kan met web3 en dat geverifieerde eigendom, stuitten we op fake news en online betalingen.
Wat onze expert Arto daarover zei, lees je hieronder!
Gaat het verspreiding van fake news tegen op social media?
“Het lijkt logisch, maar zo werkt het niet”, legt Arto uit. “Inloggen met jouw private key in de blockchain betekent nog niet dat je echt weet van wie het account is of waar de informatie vandaan komt. Dat vinkje bij je naam op Twitter zegt niks als je een alias maakt van jezelf en je voordoet als iemand anders”.
Hoe zit het met online betalingen?
Omdat web3 gebruikmaakt van blockchain, kun je ook betalingen voldoen. Daar schiet web2 mogelijk nog tekort. Als je geen account bij een bank hebt of achter de verkeerde grens woont, dan kun je daar geen gebruik van maken. Binnen de blockchain bestaan -vooralsnog- geen grenzen en kun je betalen met Ethereum wat je op je eigen stukje blockchain zet. Web3 gebruikt tokens zoals ETH. Volgens Arto is hier mogelijk een grote markt voor. Maar, dan zit je nog met een valuta-issue. “Je zou dit dan voor iedereen gelijk moeten trekken, dat is een te grote stap waar we nu niet klaar voor zijn”.
The final verdict: in welk nieuwe web moet je tijd investeren?
Web 3.0 of web3. Ze sluiten elkaar niet uit en vullen elkaar ook niet aan. Korte samenvatting: web 3.0 is een volgende stap in de evolutie van het internet en web3 is een alternatief voor het wereldwijde web.
Web3 is een paraplubegrip, waar NFT’s en de metaverse ook onder vallen. Investeer in web3 als je er de meerwaarde voor jóuw merk in ziet. Richt jij je op de early adopters in Gen Z? Dan is de metaverse een strategische zet. Web 3.0 daarentegen gaat meer over de manier waarop websites zijn gebouwd en hoe informatie wordt uitgewisseld. Om irrelevantie te voorkomen is het noodzaak om altijd aan je online identiteit en platformen te bouwen.
Meer weten over NFT’s, de metaverse, web3 of de allernieuwste technologieën? Drink gezellig een kop koffie met onze strateeg!
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you