Wanneer een website, app of e-commerce omgeving niet goed converteert, kan dat liggen aan de gebruiksvriendelijkheid van het middel. Misschien is de bestel-knop lastig te vinden of zit het menu niet logisch in elkaar. Dan haken je bezoekers af en verkoop je niet zo veel als je eigenlijk zou kunnen. Door te kijken naar de UX, de user experience, en die te optimaliseren, maak je het klanten makkelijker om te converteren.
De psychologie van de bezoeker
Het menselijk brein maar de hele dag door keuzes waar we ons niet of nauwelijks van bewust zijn. Waarop die keuzes worden gebaseerd heeft te maken met een stukje biologie en een stukje conditionering. Onze UX-specialisten hebben een grondige kennis van de psychologie die schuilgaat achter het maken van deze beslissingen. Deze kennis gebruiken ze om een website te ontwerpen die zo prettig in gebruik is en zo natuurlijk aanvoelt, dat de bezoeker bijna gedachteloos doorklikt tot en met het moment van conversie.
Dit kunnen we voor je doen
Onze UX-designers denken nagenoeg vanaf het eerste moment met je mee. Want goed UX-design is feitelijk de basis van een goed converterende website. Dit is wat we doen:
Onderzoek en analyse
Omdat we niet willen raden, maar willen weten wat jouw bezoekers prettig vinden in het gebruik van je site, doen we diverse onderzoeken en analyseren we data. Ook kunnen we een review doen van je huidige website om te kijken wat er al goed gaat en waar we dingen kunnen verbeteren op je nieuwe website. Na deze onderzoeksfase ontvang je een uitgebreid rapport met een advies.
Flow chart en wireframe
De gebruikservaring begint al bij de structuur waarin je website is opgezet. Daarom maken onze UX-designers een flow chart waarop een logische navigatie van de website wordt weergegeven. Dit wordt verder uitgewerkt in een wireframe waarin van elke individuele pagina de gewenste functionaliteiten een gepaste gebruikerservaring is vastgelegd.
Gebruiksvriendelijk design
Tot slot wordt het visual design van je website bepaald. De visuele taal die vastlegt hoe het ontwerp communiceert naar de gebruiker. De definitie van de kleuren, de typografie en componenten waar de schermen uit opgemaakt worden. Waar staan de knoppen en hoe zien die eruit. Waar wordt tekst afgewisseld met foto’s of video?
Dit levert het je op
Wanneer een website logisch en niet te complex is, er een duidelijke verhaallijn wordt gevolgd in tekst en beeld en iedere vervolgstap natuurlijk aanvoelt voor je bezoeker, gebeurt er iets bijzonders in het hoofd van je bezoeker: hij gaat zich betrokken (engaged) voelen bij jouw merk. En dat gevoel is precies wat er nodig is om je bezoeker te helpen die stap te zetten naar conversie.
Het is dus eigenlijk heel eenvoudig; UX is onmisbaar voor je omzetdoelen. Uiteraard in combinatie met een goed functionerende website, slim geschreven copy en een ambitieus groeiplan. Gelukkig hebben we bij Endeavour alle specialisaties in huis om je van A tot Z te helpen je doelen te bereiken.
Gerelateerde diensten
Experience it for yourself
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you