Wat kost het om een website te laten maken?

Wat kost de bouw van een website? Of een app? Vaak weet je van tevoren niet hoe lang een software project gaat duren en ook niet wat het gaat kosten. Alleen daar kun je niet bij je investeerder mee aankomen. De prijs van een website is geheel afhankelijk van de eisen en wensen binnen het project. In deze blog gaan we in op budgettering van software projecten en hoe je het the right way doet. Dus wat kost een website? Lees mee!

Welke onderdelen beïnvloeden de prijs van een app of website?

Een app en een website bestaan uit diverse onderdelen. Denk aan concept, design, UX en development. Doorgaans hoe meer maatwerk, hoe hoger de prijs. Wellicht een open deur. Soms komen er onverwachte kosten bij het bouwen van software, net zoals de bouw van Noord-Zuidlijn ook niet vlekkeloos ging. Functionaliteiten en technische vereisten zijn het meest bepalend voor de prijs van een app of website. 

Functionaliteiten

Om een indruk te krijgen van de prijs van een website, willen we weten wat de belangrijkste functionaliteiten zijn. Wat is er minimaal voor nodig om de app of website te laten draaien? Meer foefjes betekent meer werk en dus hogere kosten. Alleen ga bij jezelf te rade: welke functionaliteiten maken of breken de applicatie? Meer functies betekent niet automatisch een betere gebruikerservaring. Op welke behoeftes speelt je app of website precies in? Nog voordat ergens een prijskaartje aan hangt, worden de minimale functie-eisen in kaart gebracht. 

Technische vereisten

Naast de toffe en handige functies, brengen we ook de technische haalbaarheid in kaart. Want: hoe ingewikkelder de app of website, hoe hoger de prijs. Wil je dat je app koppelt met een weerkanaal, klantenbestand én andere hardware? Dan kan de prijs flink hoger uitvallen dan een app die functioneert zonder koppelingen. Denk weer aan de Noord-Zuidlijn: een ingewikkeld technisch landschap bemoeilijkt de bouw. 

 

Waarom valt de prijs vaak hoger uit?

We kennen het allemaal: de verbouwing duurt toch twee maanden langer en het schrijven van die blog kost meer tijd dan gepland. Oftewel: het gaat allemaal langer duren van van te voren verwacht. En omdat tijd, geld is, valt de prijs vaak hoger uit. Dat heeft op meerdere fronten te maken met menselijk optimisme. Zowel op het vlak van planning als scoping. 

Planning

Dat een planning iets uitloopt, is hartstikke menselijk. Dat heet ook wel planning fallacy: een menselijke valkuil waarbij we structureel te optimistisch denken over hoe lang een project gaat duren. Doorgewinterde planners houden hier rekening mee en rekken het project zo’n 20% op. Zo kom je tot een realistische, haalbare, maar bovenal menselijke planning. 

Scoping 

Hoe beter je weet wat je moet doen, hoe makkelijker uitvoerbaar het is. SMART, toch? Alleen soms is het onduidelijk wat er precies van ons gevraagd wordt. Ook de mate van ‘belangrijkheid’ valt onder het ‘scopen’ van software projecten. Daarom werken we met het MoSCoW-model. Deze lichten we hieronder voor je toe!

 

Wat is een MoSCoW-model? 

In een MoSCoW-model leg je dus vast wat de prioriteit is van functionaliteiten in een app, web-based applicatie of website. MoSCoW staat voor Must – Should – Could – Won’t. Onder Must verstaan we de functionaliteiten die de app of site minimaal moet hebben. 

Hier denk je misschien niet meteen aan, maar als je mensen laat inloggen 

op je app is AVG een absolute Must en móeten gegevens worden beveiligd. 

Naarmate je dieper in de MoSCoW duikt, neemt de prioriteit van de functionaliteiten af. Should zijn belangrijke functionaliteiten, maar hebben geen absolute (wettelijke) noodzaak. ‘Could-functionaliteiten’ zijn mooi meegenomen, maar hebben minder prioriteit dan Should en Must. Onder Won’t vallen alle features waarvoor we kiezen om ze niet te bouwen, omdat het geen toegevoegde waarde heeft voor de gebruikers.
Bij Endeavour gaan we in gesprek met onze opdrachtgevers om alle functionaliteiten in kaart te brengen en ze op volgorde van prioriteit te ordenen. Op deze manier weten we zeker dat we onze tijd stoppen in de allerbelangrijkste zaken en daarmee de kosten zo laag mogelijk blijven. Again: tijd is geld.

The real MVP 

Visual design, UX design en development werken allemaal samen aan het ‘scopen’ van de MVP: het Minimum Viable Product. We knutselen een prototype voor je in elkaar bestaande uit wireframes en een impressie van het visual design. Daarnaast doet development een uitspraak over het aantal uren development per functionaliteit. 

Het prototype geeft een impressie van hoe het visual design eruitziet op basis van de gewenste huisstijl of denkt mee met de branding van jouw bedrijf als deze er nog niet is. Verder komt er een schema van de development architectuur. Deze geeft weer hoe alle systeemonderdelen met elkaar verbonden zijn inclusief koppelingen met externe systemen. Denk bijvoorbeeld aan koppelingen met een weerapp en een CMS in je app.

 

De meest accurate inschatting 

Wat vertel je degene die voor de app of website gaat betalen? Dat hangt dus af van de functionaliteiten en complexiteit van de development architectuur. Daarnaast kan er ook tijd gaan zitten in huisstijl ontwikkeling. We geven je zoveel mogelijk munitie om naar je investeerder te gaan. 

Zo krijg je van ons een indeling van alle features op een rij gesorteerd op Must – Should – Could – Want. Dit omdat aan iedere feature kosten zijn verbonden, krijg je een flexibele inschatting. Als je een feature van Must naar Should verplaatst, heeft dat impact op de kosten van het Minimum Viable Product. 

Na het vooronderzoek, geven we een precies antwoord op de vraag: wat kost een website? In plaats van dat je app ergens tussen €200 en €1 miljoen is, weten we op basis van ons onderzoek dat het tussen de € 10.000 en € 30.000 is. Zo wijzen we precies met de vinger aan wat jouw app gaat kosten en blijven we weg van nattevingerwerk.

User testing

Wil je zeker weten of je product gaat aanslaan bij het grote publiek? Dan is user testing van essentieel belang. The proof is in the pudding: je laat je doelgroep kennismaken met je app of website en krijgt bakken met relevante feedback. Je product-market fit gaat er met sprongen op vooruit. Kortom, user testing helpt enorm. Waarom precies? Lees vooral verder! 

Waarom user testing?

Als mens hebben we – helaas – altijd een setje oogkleppen op. We doen user testing om te checken of wat we hebben bedacht met z’n allen ook daadwerkelijk aanslaat bij de gebruikers. Eerder spraken we over de planning fallacy, nu hebben we het over de ego bias en het Ikea-effect. Met user testing drukken we deze menselijke valkuilen de kop in.

Ego bias. Als mens vinden we het moeilijk om dingen vanuit andermans perspectief te zien en daarom hechten we des te meer waarde aan onze eigen mening. Om een voorbeeld te noemen: als jij geen Twitter of TikTok gebruikt, betekent niet dat het geen grote rol speelt in het leven van je doelgroep. Je wordt door je eigen belevingswereld beïnvloed en daardoor is het soms lastig om andermans belevingswereld te begrijpen.

Het Ikea-effect. Hoe trots ben je als je een Ikea kast in elkaar hebt gezet? Beretrots! Het voldane gevoel wat we ervaren als we iets in elkaar hebben geknutseld, heet het Ikea-effect. Als je veel werk hebt gestopt in een app of website, betekent het nog niet dat het aanslaat bij de beoogde eindgebruiker. Helaas. Daarom: user testing! 

The Legendary Sprint Zero 

Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Bij Endeavour besteden we graag wat liefde en aandacht aan de zogenaamde Sprint Zero. Dit is een korte sprint waarbij een toegewijd team wordt ingezet op het vraagstuk van de opdrachtgever. We kijken of en wat voor beren er op de weg zijn op het gebied van development, design en eventueel product-market fit. 

Aan het einde van de sprint zorgen we ervoor dat je álle informatie, tools en handvatten hebt om naar je investeerder te stappen. Je weet dan of het technisch haalbaar is om jouw idee tot een werkelijkheid te maken én wat het kost. Doen we er nog een schepje user-testing bij? Dan weet je ook zéker dat je product aanslaat bij de gebruikers en jullie de investering (dubbel en dwars) terug gaan verdienen. 

Op het einde van de Legendary Sprint Zero heb je:

  • Input voor je investeerders pitch:

    • Presentatie

    • Planningen

  • Accurate en flexibele berekeningen van de kosten op basis van het MoSCoW-model.

  • Een klikbaar prototype van je website of app (de MVP).

Binnen een project komen dergelijke onderzoeken altijd aan bod, maar laat je onderzoek naar technische haalbaarheid achterwege. Dan kom je jezelf alleen maar tegen. Scoping en planning? Dat moet sowieso gedaan worden in een project.

Wil je liever gewoon even sparren? Neem dan contact met ons op!

 

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.