Aandacht trekken in heel Europa
Influencer marketing voor Dopper
Dopper
Pillar
Content
2021
Retail
Influencer marketing
Een internationale influencer marketingstrategie
De basis van de strategie van Dopper is een always-on laag. Endeavour selecteerde aantal influencers die een langetermijnsamenwerking aangaan met het merk. Zij vormen een constante communicatielaag in de strategie. Deze laag is belangrijk om het merk continu top of mind te houden bij consument. Naast vaste ambassadeurs worden aanvullend ook andere influencers ingezet die de communicatie extra kracht bijzetten en nieuwe doelgroepen bereiken.
De precieze boodschap van die constante laag is afhankelijk van de merkbekendheid van de markt. In Nederland, waar we Dopper al langer kennen, ligt de focus op de missie van het merk: het beschermen van de watervoorziening wereldwijd door een herbruikbare fles te kiezen boven single-use plastic. Slechts een klein deel van de content gaat in Nederland over de daadwerkelijke producten. In nieuwe markten als Duitsland en België is dit juist andersom, om zo eerst naamsbekendheid voor Dopper te creëren en vervolgens de missie uit te dragen.
Pieken op relevante momenten
Naast de always-on content pakken we samen met Dopper momentum met verschillende campagnes die ze het hele jaar door inzetten. Zo voerden we voor Dopper in mei campagne in België met “Mei Plasticvrij”, stond in juni een awareness campaign rondom het belang van herbruikbare waterflessen op de planning in Duitsland. Afgelopen zomer zagen we de Dopper back-to-school campagne. In de laatste weken van het jaar zal het merk nog momentum pakken met een eindejaarscampagne.
Play the long game
Ondanks dat campagne draaien met influencers een goede manier is om momentum te pakken, is een always-on laag, zoals volgens het model van Binet en Field, een belangrijk onderdeel van de marketingmix van Dopper. Het grootste voordeel is natuurlijk continu werken aan de merkbekendheid en deze onderhouden bij de doelgroep. Maar er zijn ook andere voordelen.
Zo kun je, wanneer je met een influencer voor langere termijn werkt, waarschijnlijk ook kosten bespreken. Niet alleen omdat je ‘bulk’ inkoopt als het ware, maar ook omdat posts die je voor een bepaalde prijs hebt ingekocht, gedurende de lange termijn waarschijnlijk meer waard worden. De influencer groeit namelijk, en heeft daarmee meer volgers. Ook zorgt een langetermijnsamenwerking voor een hogere geloofwaardigheid, daarmee is de content authentieker. Last but not least: door op de lange termijn samen te werken, kun je ook afspraken maken over met welke andere merken de influencer samenwerkt. Zo weet je zeker dat “jouw” influencer niet voor je concurrentie werkt gedurende de looptijd van jullie contract.
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you