Steeds meer bedrijven doen het en als ze het goed doen is het behoorlijk tof. Kijk maar eens naar campagnes van Mattel, Ikea en BMW, maar ook veel modehuizen als Burberry, Calvin Klein en Prada waarin virtual influencers werden ingezet. Maar is het nu eigenlijk de moeite waard om te investeren in het ontwikkelen van een virtual influencer voor jouw merk? John Meulemans, expert op het gebied van social media- en influencer marketing, kan je er niet alleen meer over vertellen; hij spreekt uit ervaring!
Maak kennis met mijn virtuele zelf
Ik heb mezelf gevirtualiseerd. Gekopieerd naar de Matrix. Mijn AI-twin brengt nieuws en inzichten over influencermarketing via LinkedIn. Binnenkort gaan we een stap verder en wordt ‘virtual John’ jouw persoonlijke influencermarketing-consultant. Een mooi experiment waarvan we hopelijk veel leren.
Virtuele versies van personen en merken worden de volgende grote golf in social. Social media is volwassen, influencermarketing wordt door merken omarmd en virtuele influencers zijn de afgelopen vijf jaar een fenomeen geworden. Een beetje marketeer kent personages als Lil’ Miquela, Imma Gram of zelfs Nobody Sausage; stuk voor stuk virtuele influencers met miljoenen volgers, en zo zijn er nog honderden anderen die hun publiek op sociale media inspireren, benaderd worden door grote merken, zangcarrières lanceren, als fotomodel werken, en nog veel meer.
Een beetje bot
Op dit moment is AI-technologie zo toegankelijk en betaalbaar geworden dat iedereen een virtuele persoonlijkheid kan ontwikkelen. Misschien heb je het relletje eerder dit jaar meegekregen over de Esther Perel Therapy Bot? Een programmeur vond na een relatiebreuk troost in de wijze woorden van relatietherapeut Esther Perel op Spotify. Ze zou de perfecte persoon zijn om hem te helpen, maar helaas onbereikbaar. Dus besloot de programmeur in kwestie een AI-versie te creëren, gevoed door haar boeken en podcasts. Zo kon hij haar vragen wat hij wilde, wanneer hij maar wilde. Hij deelde de bot online. Esther zelf had hier (vanzelfsprekend) ‘mixed feelings’ bij.
Â
Mei 2023 was er Caryn Marjorie. Een Snapchat-influencer wiens AI-kloon jouw virtuele vriendin kan zijn voor 1 dollar per minuut. Mijn interesse werd gewekt, vooral toen ik hoorde dat ze 20.000 ‘vriendjes’ had die haar in de eerste week al 70.000 dollar opleverden. En daar bleef het niet bij, want de omzet van Caryn groeide al snel richting 5 miljoen dollar per maand. Het kan zijn dat de ‘per ongeluk’ ontspoorde chats richting seksueel getinte gesprekken hierbij een rol speelden…
Kansen voor het oprapen
Ik weet zeker dat digitale versies van influencers, maar ook van CEO’s, thought leaders en acteurs al gauw de normaalste zaak van de wereld zijn. Los van personen, ligt hier met name voor merken een grote kans. Net als influencers kunnen zij ook persoonlijker worden en, met een beetje hulp van AI, zelfs een-op-een communiceren met hun doelgroep. Een aantal voorlopers heeft dit al goed in de vingers. Neem bijvoorbeeld de virtuele – en verjongde – versie van de KFC Colonel, die de interactie met de doelgroep aangaat op hun Instagram-account. Of Daisy van e-commerceplatform Yoox, die fashion influencers ontmoet en haar publiek inspireert met trendy looks. En dan is er nog Dong Dong, de virtuele ambassadeur van Ali Baba, die de Winterspelen in Peking opende en helpt met het verkopen van merchandise.
Tijd dus om je als merk even achter de oren te krabben en je kansen in te schatten. Die liggen er niet alleen voor marketeers, maar ook voor ecommerce- en klantenservice-specialisten. Angst voor AI dat banen inpikt? Niet nodig. Ik denk dat men een sprongetje van blijdschap maakt als eenmaal duidelijk wordt hoe groot de kansen van AI daadwerkelijk zijn. Laten we kijken welk merk in ons land als eerste het virtuele voortouw neemt.
Experience it for yourself
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you