Steeds meer bedrijven doen het en als ze het goed doen is het behoorlijk tof. Kijk maar eens naar campagnes van Mattel, Ikea en BMW, maar ook veel modehuizen als Burberry, Calvin Klein en Prada waarin virtual influencers werden ingezet. Maar is het nu eigenlijk de moeite waard om te investeren in het ontwikkelen van een virtual influencer voor jouw merk? John Meulemans, expert op het gebied van social media- en influencer marketing, kan je er niet alleen meer over vertellen; hij spreekt uit ervaring!
Maak kennis met mijn virtuele zelf
Ik heb mezelf gevirtualiseerd. Gekopieerd naar de Matrix. Mijn AI-twin brengt nieuws en inzichten over influencermarketing via LinkedIn. Binnenkort gaan we een stap verder en wordt ‘virtual John’ jouw persoonlijke influencermarketing-consultant. Een mooi experiment waarvan we hopelijk veel leren.
Virtuele versies van personen en merken worden de volgende grote golf in social. Social media is volwassen, influencermarketing wordt door merken omarmd en virtuele influencers zijn de afgelopen vijf jaar een fenomeen geworden. Een beetje marketeer kent personages als Lil’ Miquela, Imma Gram of zelfs Nobody Sausage; stuk voor stuk virtuele influencers met miljoenen volgers, en zo zijn er nog honderden anderen die hun publiek op sociale media inspireren, benaderd worden door grote merken, zangcarrières lanceren, als fotomodel werken, en nog veel meer.