Geen vorm van marketing ontwikkelt zich zo snel als influencer marketing. Alleen al het in rap tempo veranderende social media landschap en de groeiende populariteit van creators maakt dat we als specialisten altijd aan moeten staan. En open moeten staan voor continue verandering. I love it.
Neem A.I. In een paar maanden gingen we van nul naar 100. ChatGPT is de snelst groeiende technologie OOIT. Waar Facebook er 10 maanden over deed om haar eerste 1M users te bereiken en Instagram 2,5 maanden, zat ChatGPT hier al binnen 5 dagen op.
Long story short: AI verandert influencer marketing radicaal, maar ten goede. En samengevat wel op twee verschillende niveaus: efficiency & innovatie.
Efficiency in arbeid én kosten
Influencer marketing is mensenwerk en daarom niet zo schaalbaar als het inkopen van Google Adwords of Display Ads. Dit kan lekker geautomatiseerd. Juist de menselijke factor maakt influencer marketing zo effectief en creëert het vertrouwen. En nu gaat A.I. helpen om veel handelingen achter de schermen te automatiseren. Om een paar processen te noemen:
- Matching op basis van brandfit influencer: A.I. kan met grote snelheid influencers scannen op het soort content, samenwerkingen met merken en hoe succesvol deze waren
- Matching op basis van brandfit audience: Heeft de fanbase wel een match op de doelgroep qua geslacht, leeftijd en regio? En hoe engagen zij op de verschillende content en merksamenwerkingen?
- Fraude detectie: Onwijs belangrijk om niet in zee te gaan met een influencer die zijn following heeft gekocht, of door een enorm hoog percentage bots wordt gevolgd.
- Onderhandeling: Op basis van bovenstaande criteria en vele anderen (denk aan autoriteit, authenticiteit, impact) kan AI helpen met het bepalen van een eerlijke prijs.
- Planning: Het strategisch plannen en spreiden van verschillende typen content & influencers, hun flights en de integratie ervan met andere media in de campagne.
- Controle: van de content op timing, hashtags, werkende links, spelfouten.
- Betaling: op basis van afspraken en het nakomen hiervan kan ook geautomatiseerd worden.
- Rapportage: Eenvoudig wordt per influencer en content piece inzichtelijk wat het beste werkt. Hier op kun je vervolgens (realtime) optimaliseren. AI kan ook uitlezen welke influencers intrinsiek gemotiveerd waren, wat zorgt voor verhoging van de algehele kwaliteit & impact.
Nu zijn er al meerdere tools die enkele van bovenstaande features los aanbieden, maar mist een end-to-end oplossing. Daarbij mist de intelligentie nog. Analyses kunnen gemaakt worden, echter wordt de interpretatie nog aan mensen overgelaten.
Innovatie in de markt bijhouden
De integratie van A.I. maakt niet alleen het werk makkelijker en effectiever voor alle partijen, het brengt tevens een enorme sprong qua innovatie. Eén van de grotere innovaties binnen influencer marketing – en waar ook wij al jaren enthousiast over zijn en mee experimenteren – is de virtuele influencer.
Virtuele influencers? Computer gegenereerde avatars, die met de komst van generatieve A.I. als Dall-E en Midjourney enorm zijn verbeterd. Van de zgn ‘uncanny valley’ ofwel slechte stilstaande photoshop beelden, naar hyperrealistische bewegende virtuele influencers. Wellicht dat je één van de bekendere zoals Lil Miquela (2.8M volgers op Instagram) al eens hebt gespot.
Ze zijn razend populair en juist doordat de technologie laagdrempeliger en goedkoper is geworden zie je er steeds meer bij komen. Daarom hebben we de afgelopen jaren steeds meer merken als Samsung, KFC, Renault hier mee zien experimenteren. Zij hebben eigen virtuele ambassadeurs die de interactie met de doelgroep aangaan, leven op hun social media en meelopen in campagnes.
Kijkend naar enerzijds de huidige populariteit – maar ook naar de vele merk-ambassadeurs als Ronald McDonald of het Michelin mannetje – stuiten we op een hele interessante kans voor merken om meer uit hun social media te halen, de interactie met de doelgroep op ongekende wijze aan te gaan én minder afhankelijk te worden van ‘externe’ influencers.
Maar merken zijn niet de enige die op deze trend inhaken. We zien steeds meer influencers die een virtuele versie van zichzelf ontwikkelen die er uitzien en klinken als henzelf. En met de opkomst van tools als ChatGPT kunnen we deze virtuele influencers straks ook zonder tussenkomst van mensen aan het woord laten.
Dus ja, we kunnen met A.I. virtuele persoonlijkheden creëren die er uitzien én klinken als echte mensen. En door ze te koppelen met A.I. kunnen we ze op den duur tot leven brengen zodat ze zelf de interactie aangaan met de doelgroep. We kennen allemaal de beperkte chatbots die klanten te woord staan en vragen beantwoorden. Over niet al te lange tijd worden deze veel slimmer. En dat biedt mogelijkheden voor customer service, maar ook voor marketing. Door in te spelen op de behoeften van de doelgroep en te leren van de conversaties, het sentiment en het engagement, weten deze virtuele ambassadeurs waar zij het beste content over kunnen maken. Of kunnen ze je beter en gepaster te woord staan door interpretatie van je gebruikte woorden, toon, gezichtsuitdrukking of andere data zoals je hartslag. Zo komen merken straks op grote schaal dichterbij dan ooit.
De race tussen merken en marktontwikkelingen
Kortom, A.I. heeft een enorme impact op influencer marketing. Het is effectiever door ‘mechanische’ taken te automatiseren. Los van kostenverlaging neemt hierdoor ook de impact toe in campagnes en programma’s. Door de automatisering kunnen influencer specialisten meer tijd besteden aan strategie, creativiteit en aandacht voor de influencer zelf. Zaken waar we als mens voorlopig nog weinig concurrentie hebben van A.I..
Tegelijkertijd creëert het enorme kansen op het gebied van innovatie, kansen om je doelgroep meer bij je merk te betrekken en massaal één op één te kunnen communiceren.
Als we iets hebben geleerd in de afgelopen 10 jaar is het wel dat influencers niet meer weg te denken zijn uit een wereld waarin mensen klaar zijn met platte advertenties, waarin storytelling centraal staat en menselijke connecties tellen. Sommige merken hebben dat nog niet zo lang in de gaten. Dat influencers en de manier waarop ze ingezet worden meeveranderen met de tijd is een feit. De vraag is echter welke merken het in zich hebben om in dit tempo mee te veranderen.
Schrijver van dit artikel:
John Meulemans
Strategy Director
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you