3 redenen om native ads in te zetten voor je B2B online marketingstrategie

augustus 17, 2023

Laat ik direct met de deur in huis vallen en een groot geheim verklappen: native ads zijn hét geheime wapen om jouw B2B online marketing strategie naar een hoger niveau te tillen. Als B2B marketeer gaat het leven niet over rozen. Jij bent namelijk verantwoordelijk voor het genereren van kwalitatieve leads met (meestal) kleine budgetten. Continu word jij lastig gevallen door het salesteam met de vraag waarom de leads uitblijven. Daarom is het essentieel om de juiste technieken te gebruiken om je doelgroep effectief te bereiken. Maar waarom zouden bedrijven juist native ads moeten opnemen in hun B2B online marketingstrategie? Dat ga ik je haarfijn uitleggen aan de hand van de volgende drie redenen, namelijk: meer vertrouwen en verbeterde merkperceptie, betere gebruikerservaring en gerichte doelgroepenbenadering.

Wat zijn native ads?

Native ads zijn advertenties die zo zijn ontworpen dat ze naadloos opgaan in de inhoud van de website waarop ze worden weergegeven. Ze voelen minder opdringerig aan dan traditionele banner-advertenties, waardoor de kans groter is dat gebruikers ze bekijken en er interactie mee hebben. Mensen zijn namelijk gewend geraakt aan het negeren van traditionele banneradvertenties, een fenomeen dat ook wel bekend staat als ‘banner blindness’.

Op welke banner zou jij eerder klikken?

"B2B-doelgroepen zijn vaak niche, wat betekent dat ze bestaan uit een nauw gedefineerd publiek in vergelijking met B2C markten."

Gerichte doelgroepenbenadering via native

Een van de grootste voordelen van native ads in B2B online marketing is de mogelijkheid om een specifieke doelgroep te bereiken. Omdat native ads vaak worden weergegeven op basis van gebruikersgedrag en -voorkeuren, kunnen bedrijven hun advertenties richten op degenen die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in hun producten of diensten. Als doorgewinterde B2B-marketeer weet je uiteraard dat B2B-doelgroepen vaak niche zijn, wat betekent dat ze meestal bestaan uit een kleiner, nauw gedefinieerd publiek in vergelijking met B2C markten. De reden hiervoor is dat producten of diensten vaak verkocht worden aan bedrijven in specifieke industrieën of aan bedrijven van een bepaalde grootte. Bovendien zijn aankoopbeslissingen vaak complexer en gebaseerd op de behoeften van meerdere stakeholders in een bedrijf. Gelukkig kun je via native advertising deze doelgroepen relatief eenvoudig bereiken. Via het DPG netwerk is het bijvoorbeeld mogelijk om bijvoorbeeld ZZP’ers, eigen ondernemers of business deciders te bereiken. Daarnaast heeft Outbrain ook een ruime selectie aan B2B-doelgroepen die je in kunt zetten.

Een van de bekendste en grootste netwerken is Outbrain en biedt advertentieruimte aan via Telegraaf (Mediahuis).

Meer vertrouwen via native ads

Native ads kunnen ook bijdragen aan merkherkenning en vertrouwen. Ze bieden adverteerders de mogelijkheid om waardevolle en relevante content te leveren, in plaats van ze te overweldigen met opdringerige advertenties. Zoals we al eerder hebben besproken, de klantreis in de B2B-wereld is complex. Daarom is het in B2B marketing van cruciaal belang om je doelgroepen aan te spreken met op maat gemaakte boodschappen gebaseerd op een content marketing funnel, zoals ToFU (top-of-funnel), MoFU (middle-of-funnel) en BoFU (bottom-of-funnel). Native ads zijn bij uitstek geschikt om content marketing te pushen. Bijvoorbeeld, in de ToFU-fase kan je ervoor kiezen om een infographic te maken en daarvoor een native ad op te zetten. Vervolgens kun je een whitepaper of een microblog in de MoFU-fase uitzetten door middel van een native ad. Ten slotte, een case study of een testimonial zou perfect zijn voor de BoFU-fase. Deze funnel kan op zijn beurt de merkperceptie verbeteren en een positieve associatie creëren tussen het merk en de inhoud.

Betere gebruikerservaring via native ads

Volgens Outbrain kijkt 25% meer mensen naar een native advertentie en is er een stijging van 18% met betrekking tot aankoopintentie. Daarnaast herkennen mensen het merk twee keer zo snel als ze een native ad hebben gezien. Waarom is dat dan eigenlijk? Omdat native ads bijdragen aan een betere gebruikerservaring. Doordat ze zich naadloos in de inhoud van een website integreren, voelen ze natuurlijker aan en verstoren ze de gebruikerservaring niet. Hoewel native ads veel voordelen bieden, is het belangrijk om ze op de juiste manier te gebruiken. Ze moeten relevant en waardevol zijn voor de doelgroep, en ze moeten overeenkomen met de stijl en toon van de website of het platform waarop ze worden weergegeven. Anders kunnen ze de gebruikerservaring negatief beïnvloeden en het vertrouwen in het merk schaden. Het kan dat je niet wilt dat jouw native advertentie bij een nieuwsbericht wordt geplaatst over de oorlog in Oekraïne.

Aan de slag met native ads

Samengevat, native ads vormen een effectieve tool binnen B2B online marketing die bedrijven helpt om hun doelgroep op een minder opdringerige manier te bereiken, hun merkherkenning en vertrouwen te vergroten, en een betere gebruikerservaring te bieden. Met de juiste aanpak en strategie kunnen native ads een aanzienlijke impact hebben op je B2B online marketinginspanningen.

Picture of Jim Colin

Jim Colin

Digital Marketing Specialist

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.