Aandacht trekken in heel Nederland
Stichting Stibat Services
Client
Stibat
Pillar
Growth
2023
Programmatic Media Buying
Stichting Stibat Services (Stibat) is een non-profitorganisatie die zich bezighoudt met het inzamelen, sorteren en recyclen van afgedankte batterijen en accu’s in Nederland. De grootste uitdaging van Stibat is om te voorkomen dat afgedankte batterijen en accu’s niet in het milieu verdwijnen. Daarom zijn er in Nederland ruim zevenentwintigduizend inleverpunten; minstens één per tweeduizend inwoners. Laten wij nou nét diepgaande kennis hebben van de manier waarop we heel Nederland kunnen bereiken met programmatic advertising.
IJzersterke targeting
De doelgroep voor de publiekscampagnes omvat de gehele Nederlandse bevolking. Wist je dat een gemiddeld huishouden in Nederland maar liefst 107 batterijen in huis heeft? Een enorme kans om echt impact te maken. Challenge accepted!
Voordat we begonnen, verkregen we waardevolle inzichten vanuit Stibat. Met name over het gemiddelde inzamelresultaat per gemeente. Wat bleek: er liggen veel kansen in gemeenten die per inwoner minder gram afgedankte batterijen en accu’s inzamelen dan het landelijke gemiddelde. Op basis van deze informatie hebben we een gerichte en efficiënte campagneaanpak ontwikkeld.
Daarnaast hebben we gebruikgemaakt van in-market doelgroepen om effectief te adverteren. Zo hebben we bijvoorbeeld via DPG Media ingekocht op doelgroepen die specifiek interesse hebben in het doen van boodschappen. Hetzelfde hebben we gedaan voor elektronicawinkels en bouwmarkten. Het perfecte moment om je afgedankte batterijen en accu’s mee te nemen en in te leveren!
Een combinatie van kwaliteit en bereik
Door gebruik te maken van het netwerk van DPG Media en Mediahuis heeft Stibat toegang tot de meest gelezen nieuwsplatforms, zoals NU.nl, AD, etc. Hierdoor kan Stibat een groot deel van de Nederlandse bevolking bereiken, van jong tot oud en van grote steden tot kleinere gemeenten.
Daarnaast hebben we zogenaamde Rich Media-formaten, zoals de APTO en Interscroller gebruikt. Bijvoorbeeld, een Interscroller-advertentie verschijnt tijdens het scrollen van de gebruiker op een mobiel formaat. Deze techniek bood ons een manier om de aandacht van de doelgroep te vangen zonder opdringerig over te komen.
Impact maken, daar doen we het voor
Met een focus op de programmatic-campagnes, zijn de resultaten in 2023 buitengewoon geweest. De groei in onze clickthrough rate (CTR) en het gebruik van de inleverpunt-zoeker is opmerkelijk. Ten opzichte van de vorige campagne zagen we een stijging van maar liefst 83% in de CTR (0,49%). En het beste moet nog komen: het gebruik van de inleverpunt-zoeker is met 31% gestegen. Dit weerspiegelt niet alleen de effectiviteit van onze campagnes, maar ook de groeiende betrokkenheid van ons publiek.
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you