In 5 stappen naar een sterke content marketingstrategie

Succes in marketing start altijd bij strategie. Ook als je kijkt naar je content marketing. Hoe beter je over de basis hebt nagedacht, hoe beter de uitvoering. Maar hoe steekt die basis in elkaar? In deze blog vertellen we je hoe je een content marketingstrategie opstelt die wel leidt tot resultaat. Volg deze vijf stappen en je strategie staat als een huis!

 

Een beetje context

Ook bij Endeavour werken we aan onze content marketingstrategie. En dat is als content marketing agency eigenlijk het lastigst: juist omdat je voor iedere opdracht weer in een ander bedrijf duikt, is het definiëren van je eigen identiteit en de uitdraging ervan een uitdaging. De kennis die we in onze zoektocht vinden, delen we daarom graag met jullie. Waaronder deze stappen om tot je content marketingstrategie te komen.

Wat is een content strategie?

Weet je dit al, dan kun je dit kopje overslaan. Toch benoem ik het even kort, mocht er nog onduidelijkheid over bestaan. Contentstrategie is, volgens HubSpot, het managen van alle soorten content die je zelf creëert. Het is het deel van je marketingplan dat continu laat zien wie je bent en welke expertise je brengt voor de industrie.

 

Alhoewel het schrijven en de creatie van content natuurlijk al van belang zijn, is de planning (bijna) nog belangrijker. Je kunt een bak aan sterke content hebben liggen, maar als je het niet goed inzet, draagt het niet bij aan het behalen van je doel. Stippel je hele plan daarom uit. Van je doelgroep, tot je doel en van je middelen tot de media. Alleen op die manier kun je achteraf analyseren wat wel en niet werkt. En waar bijsturen nodig is om succes op content marketinggebied te behalen.

 

Content marketingstrategie in 5 stappen 

Laten we beginnen. Met onderstaand stappenplan leg jij concreet de basis voor jouw content marketingstrategie.

1. Bedenk voor wie je het doet

Dit lijkt een open deur. Toch wordt het vaak consequent vergeten: bepaal je doelgroep. Pas als jij goed voor je ziet wie je daadwerkelijk wil bereiken, communiceer je ook naar die doelgroep. Immers, een groep scholieren spreek je toch anders aan dan een groep 65+-vrouwen. Just saying.

 

Hoe concreter je persona, hoe makkelijker het wordt je content erop af te stemmen. Hulp nodig bij het opzetten van je doelgroep? Creëer persona’s via de app Xtensio.

2. Bedenk wat je ermee wil bereiken 

Waarschijnlijk is het belangrijk voor je dat je blog gelezen wordt, dat je website überhaupt wordt gevonden of dat jij als bedrijf erkenning krijgt over de supertoffe, mega vooruitstrevende, wereldverbeterende dingen die je doet. En dat is je goed recht. 

 

Al deze doelen kunnen jouw ultieme doel zijn voor je content marketingstrategie. Maar wat je ook kiest als doel: kies er een. Plannen van je content wordt een stuk makkelijker zodra je weet wat je ermee wil bereiken. Zo bepaal je ook makkelijker welke content hier wel of niet bij past. 

3. Kijk eens kritisch naar je huidige content

In mijn research voor deze blog, stuitte ik op een artikel van het Content Marketing Institute over de ROI van content marketing. Michael Brenner (schrijver van het artikel) adviseerde om de content van je eigen team eens goed onder de loep te nemen, om te zien waar de hiaten liggen en hoe je jouw content kunt verbeteren.

 

“Internally, it is also important to remember that many teams inside your business create content. And creators love their content like a mama loves her baby. Although the content may stink, we can’t call anyone’s baby ugly.”

 

Brenner, Content Marketing Institute

 

Een goede manier om deze content achteraf te beoordelen, is om een uitdraai te maken van je content via een (gratis) tool als Screaming Frog. Je kunt met deze tool precies zien welke pagina’s er allemaal in jouw website hangen. Zo kun je scannen in hoeverre deze pagina’s (zoals blogs) nog bijdragen aan jouw nieuw opgestelde doel uit stap 2.

 

 

 

Kijk verder eens in Google Analytics onder content drilldown naar cijfers als: time on site, bouncepercentage en het uitstappercentage. Deze statistieken laten zien in hoeverre de pagina aansluit bij de vraag van de bezoeker. Is de time on site kort, de bounce hoog en het uitstappercentage ook? Dan kun je voorzichtig de conclusie trekken dat deze pagina niet aansluit bij waar jouw bezoeker naar op zoek is. Deze pagina zou je dus kunnen schrappen uit je content.

 

Kun je een trend ontdekken binnen je content? Geef dit dan ook door aan je team. Zo voorkom je dat je iemand’s baby lelijk hoeft te noemen en heb je meer leverage om je punt te maken. Gebaseerd op cijfers dan, hè? Niet op mening. Zeg maar gewoon dat de content-baby ‘schattig’ is, in dat geval.

 

4. Bepaal welke content je wil gebruiken

Momenteel zijn we bij Endeavour bezig met verschillende contentformats. Van whitepaper tot video en social posts tot webinar. We zetten content over de gehele linie in en analyseren de resultaten. Verschillende soorten content worden ingezet met verschillende doeleinden. Inherent onderdeel van de strategie is dat de content aansluit op waar de gebruiker behoefte aan heeft.

 

Even ter illustratie, je kunt gebruikmaken van de volgende contentsoorten:

  • Templates

  • Blogs

  • Whitepapers

  • Cornerstone Content (staat nog altijd op mijn to do, maar wat een werk)

  • Social posts

  • Video

  • Factsheets

  • E-books 

Voor meer opties, bekijk Hubspot’s uitgebreide contentsoortenlijst.

 

5. Post en monitor

Heb je bedacht wat je wilt posten, voor wie, wanneer en waarom? Tijd om een content kalender te maken! In de kalender zet je onder andere:

  • Wanneer je wil posten

  • Wat je gaat posten

  • Wat de call to action gaat zijn

  • Wat je doelstelling is

  • Wie je doelgroep is

  • En wat de resultaten zijn na het posten

 

 

En dan is het eindelijk tijd om te posten! Zorg dat je een week na het posten je resultaten bijwerkt in je contentkalender. Zo kun je na enkele maanden bepalen welke posts goed hebben gewerkt, en welke minder. Denk bijvoorbeeld aan likes, shares, reacties & views, maar ook aan eerder genoemde statistieken als de bounce rate, time on site en het uitstappercentage.

 

Zie daar, jouw stappenplan voor je content strategie. Laat deze aansluiten op je propositie en doelstellingen van jouw bedrijf voor dat jaar. Zo weet je direct hoe je ervoor staat wat content betreft. Hulp nodig? Neem contact met ons op!



 

Hoe performance branding jouw brand awareness boost

Marketing automation met Cialdini’s 7 beïnvloedings­principes

Digital-only campagne HiPRO neemt Effie mee naar huis

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

Herwin van den Berg

Managing Director Strategy, Concepts & Content & Partner

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen