6 redenen om nu te starten met programmatic advertising

Zoek je een groot bereik én wil je impact maken? Dan kies je voor programmatic advertising. Programmatic is niet meer weg te denken uit de toolbox van de online marketeer. Maar wat is programmatic advertising precies? En hoe en wanneer zet je het in? Wij nemen je graag bij de hand.

Hier lees je alles wat je moet weten over programmatic advertising. We gaan in op twee veelgebruikte systemen voor display advertising en duiken in de uitgebreide mogelijkheden en verschillen. We helpen je te bepalen wanneer je kiest voor programmatic of het traditionele Google Display Network (GDN). Lees je mee?

Wat is programmatic advertising?

Laten we beginnen met de definitie van programmatic advertising. Programmatic advertising is het gericht en geautomatiseerd inkopen van advertentieruimte op websites en apps. Niets meer en niets minder. Hoe verschilt dit dan van GDN? 

Online advertising werkt volgens het ‘watervalprincipe’. De beste posities worden direct verkocht met ‘guaranteed deals’, bij grote publishers zoals DPG Media en Mediahuis. Met programmatic heb je de mogelijkheid om te adverteren op deze hoge kwaliteit websites (denk aan ad.nl of volkskrant.nl) en posities aan de bovenkant van de piramide. 

Als je aan de slag gaat met GDN is alleen nog advertentieruimte overgebleven op websites aan de onderkant van de piramide. Alle premium plaatsingen zijn al vergeven aan de guaranteed- en preferred deals. Dat is dus waar het voordeel van programmatic advertising ligt: je bent in staat om op betere websites te adverteren. 

Hoe kan ik gebruik maken van programmatic advertising?

Dit klinkt allemaal als muziek in de oren. Maar hoe maak je gebruik van programmatic advertising? Programmatic advertising zet je in door middel van een demand-side-platform (DSP). Het bekendste voorbeeld van een DSP is DV360, onderdeel van het Google Marketing Platform. Met een DSP beheer je campagnes en koop je advertentieruimte in op advertentieveilingen. 

Overigens is het gebruik van een DSP niet voor iedereen weggelegd. Je hebt specialistische kennis nodig om aan de knoppen te draaien. De leercurve is steiler dan bij Google Ads. Er is namelijk relatief veel tijd nodig om een DSP, zoals DV360, onder de knie te krijgen. Eén verkeerde instelling en je hele advertising budget kan in enkele seconden in rook opgaan.

Wat is de kracht van programmatic advertising?

Hierboven hebben we al het tipje van de sluier onthuld. Programmatic advertising via DV360 is een krachtig middel, mits goed ingezet. Ben je, bijvoorbeeld, alleen van plan om in-market- en affinity doelgroepen in te zetten? Dan kun je in de meeste gevallen uit de voeten met het Google Display Network via Google Ads. Zeker als jij een klein budget en weinig specialistische kennis van een DSP hebt. 

Wanneer programmatic advertising duidelijk een meerwaarde biedt boven GDN? Dat hebben we netjes voor je op een rijtje gezet:

  • Hoge kwaliteit advertentieruimte voor een vaste CPM en zonder gedoe;

  • Rich media en HTML5 formaten om jouw merk strak neer te zetten;

  • Contextuele targeting om nog beter de doelgroep te bereiken;

  • Groter bereik;

  • Maximale controle over de frequentie van jouw uitingen;

  • Native ads die perfect aansluiten op de look & feel van een website.

Reden 1: premium advertentieruimte

Met een DSP, zoals DV360, heb je toegang tot Private Marketplaces (PMP's). Zo'n PMP is een marktplaats waar grote publishers hun advertentieruimte beschikbaar maken. Deze premium advertentieruimte is alleen toegankelijk voor adverteerders die toegang hebben verkregen met een speciale Deal ID. Zo weet je zeker je voor een vaste CPM advertentieruimte inkoopt. Handig toch?

Reden 2: Rich Media

Met programmatic kun je formats inzetten die binnen GDN niet mogelijk zijn. Deze zogenaamde Rich Media formats lenen zijn perfect om merkbekendheid om te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan Automatic Page Takeovers (APTO) of een mobile interscroller. 

Deze formats worden gedesignd en ontwikkeld in HTML5 en geven creatievelingen alle vrijheid om jouw brand strak neer te zetten. Inspiratie nodig? Bekijk eens de Rich Media Gallery van Google.

 

Reden 3: targeting

Via DV360 is het mogelijk om te focussen op de content en metadata van een website, door middel van zoekwoorden en andere indicatoren. Dit is een feature die niet beschikbaar is in Google Ads. Daarnaast kun je gebruik maken van third party data. Denk hierbij aan doelgroepen die geïnteresseerd zijn in voetballen.

Reden 4: groter bereik

Met het Google Display Network bereik je ongeveer 70% van het Internet. YouTube en Gmail vallen ook onder GDN. Het voordeel van GDN is dat je met een relatief klein budget een flink bereik kunt genereren. Daarentegen, via DV360 heb je toegang tot allerlei veilingen, zoals Rubicon, Adform, Xandr, etc. Dit komt neer op ongeveer 90% van het Internet. 

Reden 5: frequency capping

Hoe vaak wil je dat een gebruiker dezelfde advertentie te zien krijgt? Het is belangrijk om de frequentie van je advertenties in gedachten te houden. Zo voorkom je de zogenaamde ad fatigue en vergroot je je unieke bereik. Zowel in Google Ads als DV360 is het mogelijk om een dagelijkse cap in te stellen. Soms kun je beter gaan voor een lage frequentie en andere keren beter voor een hoge frequentie. 

Wanneer kies je welke ad frequentie? 

De vuistregel is: hoe hoger de frequentie, des te lager de CTR (lees: hoe irritanter, hoe minder mensen erop klikken). Voor doorlopende retargeting, raden we GDN aan. Maar, in sommige gevallen is een hogere frequentie juist beter: bijvoorbeeld voor retargeting op gebruikers met een verlaten winkelmandje. In dit geval, behaalt programmatic buying betere resultaten.

Reden 6: native ads

Wist je dat de kans twee keer zo groot is dat mensen op een native ad klikken dan op een normale display banner? Ondanks dat Google Ads ook native ads via Responsive Display Ads ondersteunt, kun je door middel van DV360 natives je doelgroep effectiever bereiken. 

In Google Ads heb je namelijk geen invloed of een uiting als native of display wordt uitgeserveerd. Omdat je in DV360 afspraken maakt met publishers over waar en hoe je advertenties worden uitgeserveerd, heb je daar wél invloed op. Wil je inzetten op native advertising? Ga dan voor DV360!

Wat nu? Hoe kies ik dan het juiste displayplatform voor mijn business?

Dit is natuurlijk de hamvraag. Wil je groots inzetten op brand awareness en alleen vertoond worden op kwalitatieve websites? Dan is programmatic advertising hét displayplatform voor jou! Staat gemak voorop en besteed je liever niet meer dan 5 euro per dag aan display? Kies dan voor GDN en Google Ads. In een handomdraai maak je Responsive Display Ads en heb je klant-en-klare affinity- en in-market doelgroepen ter beschikking.

Je kiest dus voor programmatic als je:

  • Budget. Als je beschikt over een groot budget waarmee je op lange termijn kunt adverteren. 

  • Creatives. Als je volledige vrijheid zoekt in je creatieve uitingen. Je kunt helemaal losgaan met verschillende Rich Media formaten, zoals een APTO en interscroller. 

  • Targeting. Als je scherper wilt targeten door specifieke plaatsingen. Met DV360 heb je toegang tot premium inventory via guaranteed deals, PMP’s en Deal ID’s. Hierdoor heb je zekerheid dat je een vaste CPM betaalt en altijd wordt uitgeserveerd.

 

Heb je vragen of wil je even sparren? Neem contact op met Martijn Berns en kom gezellig bij ons lunchen!

 

Wat zijn influencer incubator programma’s?

Influencer marketing en livestreams: zo zet jij ze in

Succesfactoren voor B2B influencer programma’s

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

Martijn Berns

Managing Director Growth & Partner

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen