5 tips voor een gebruikersvriendelijke website

Hoe vaak heb je een schaar of een mes uit de keukenla gepakt om een onmogelijke plastic verpakking open te krijgen? Heel wat keren, waarschijnlijk. Gelukkig heb je ook producenten die wél nadenken over hun verpakking. Verpakkingen die makkelijk te openen zijn en als je nog steeds een schaar nodig hebt, is het tenminste fatsoenlijk te knippen. Netjes op de stippellijn. Gebruikersvriendelijk ontwerp, heet dat. En dat kan ook met een website. Dat heet UX Design.

Wat is UX Design?

Met een goed uitgevoerd UX ontwerp kan iedereen een website goed gebruiken, zonder frustraties of onduidelijkheden. UX Design staat voor User Experience Design. Dat wil zeggen: een ontwerp waarbij designers vooral kijken vanuit het perspectief van de gebruiker. Onderdeel daarvan zijn minder irritante pop-ups, duidelijke buttons en een overzichtelijke layout. Deze stellen de gebruiker in staat om zo eenvoudig mogelijk door de site te navigeren.

Van een prachtig design naar een handige website


Trends in design variëren in de loop der tijd, maar de basisprincipes van UX design blijven hetzelfde. Wanneer je bijvoorbeeld een website met afbeeldingen en filmpjes maakt, wordt de laadtijd een stuk langer. Met mooi design kan je de bezoeker dan wegjagen. UX Design probeert dat juist te voorkomen: het is de ideale mix tussen een aantrekkelijk én gebruikersvriendelijk ontwerp. De eindgebruiker staat centraal. Omdat UX Design dus minder trendgevoelig is, kunnen we je een aantal tips geven voor een gebruikersvriendelijke website.

1. Link je logo naar je homepagina

Op bijna iedere website staat links bovenin het logo van het bedrijf. Gebruikers zijn intussen gewend dat zij door het aanklikken van je logo automatisch worden redirect naar jouw homepage. Wanneer dit niet het geval is, moet men dus een extra handeling verrichten. Dat wordt vaak als irritant ervaren en is dus niet bevorderlijk voor je business. 

2. Overzichtelijke hoofdnavigatie

Een simpel en duidelijk hoofdmenu zorgt ervoor dat website bezoekers gemakkelijk de weg kunnen vinden op jouw website. Zorg ervoor dat de ‘flow’ van een hoofdnavigatie niet meer dan twee klikken bevat en vermijd oneindige uitvouw menu's. Probeer het zo makkelijk en duidelijk mogelijk te maken voor de gebruiker door een herkenbaar menu en menu titels te gebruiken.

3. Zorg voor duidelijke CTA’s

Een CTA, call to action, maakt duidelijk wat de bezoeker moet doen. “Bestel nu”, “Lees verder” of “Neem contact op” zijn CTA’s die je vast wel eens voorbij hebt zien komen. Door gebruik te maken van duidelijke CTA’s, weet een bezoeker wat jij wilt dat hij of zij doet. Ook wanneer een bezoeker een bepaalde handeling wil doen, bijvoorbeeld een product bestellen, zorgt een duidelijk CTA ervoor dat de bezoeker dit snel en gemakkelijk kan doen. 

4. Herkenbare buttons

Als we het dan toch over CTA’s hebben, zorg er dan ook voor dat deze herkenbaar zijn, bijvoorbeeld met een gekleurde button. Dan kan de bezoeker in één oogopslag zien waar hij of zij kan klikken. Gebruik je twee CTA’s naast elkaar? Dan kan je de “primaire CTA”, de CTA waarvan jij wilt dat die het meest gebruikt zal worden, een opvallende kleur geven. Let daarbij wel op dat je niet allerlei kleuren door elkaar gaat gebruiken! Hou het bij de huisstijl van de rest van je website. 

5. Maak het ook mobielvriendelijk

Een prachtige website op je desktop kan een regelrechte ramp zijn op je mobiel. Daarom is het belangrijk om het design her der aan te passen wanneer deze op een kleiner scherm getoond wordt.  Een simpel voorbeeld van UX Design voor mobiel is het hamburgermenu: een icoontje waar je op klikt zodat de menu-items tevoorschijn komen. Handig, want een dergelijk menu bespaart ruimte. Het is lekker makkelijk, maar het levert de gebruiker ook een extra handeling op om te navigeren.

UX Design is niet te negeren

UX Design is geen nieuwe, tijdelijke trend die je gewoon kan negeren. Het gaat niet om ‘zo mooi mogelijk’ of ‘zo makkelijk mogelijk’. Het doel is om zo gebruikersvriendelijk mogelijk de gebruiker door je website te begeleiden.

De behoeften van de gebruiker zijn het belangrijkst

Natuurlijk zijn er ook grotere aanpassingen – en nog veel meer kleinere mogelijk in UX Design. Maar veel is afhankelijk van de website zelf. Het draait immers om de behoeften van de gebruiker. Een website met een goed UX Design spreekt de gebruiker meer aan, waardoor ze een positievere ervaring met jouw bedrijf zullen hebben. De kans is groter dat ze vaker terugkomen, omdat de site prettig werkt. Met een slim ontwerp kan je website dus zorgen voor flink hogere conversies, zonder hoge marketingkosten. Tel uit je winst!


 

De metaverse, NFT’s en influencers: alles wat je moet weten

Online marketing vs content marketing: wat is het verschil?

Inbound recruitment - de nieuwe standaard in werving

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

Jeroen Rutte

Director of Business Development

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen