Offline Conversion Tracking: een sneeuwbaleffect op jouw leads en sales

februari 27, 2024

Dat we online precies kunnen meten wat het effect is van onze marketinginspanningen is mooi, maar hoe zit het eigenlijk met offline conversies? Ofwel: hoe weet je als bedrijf wat de volledige impact is van je advertentiecampagnes, inclusief de offline verkopen? Het antwoord vind je in Offline Conversion Tracking (OCT). Met deze geavanceerde methode meet je het effect van je online ads op je  offline verkoop, waardoor je een completer beeld krijgt van je return on investment (ROI). Maar hoe implementeer je Offline Conversion Tracking in een marketingstrategie? En welke uitdagingen en kansen brengt dit met zich mee?

Waarom moet ik Offline Conversion Tracking implementeren?

Met Offline Conversion Tracking koppel je offline acties zoals winkelaankopen of telefonische deals aan online advertenties. Deze koppeling maakt ‘onzichtbare’ successen zichtbaar in de wereld van betaalde advertenties, waar algoritmes achter de schermen de touwtjes in handen hebben.

De opkomst van AI en machine learning versterkt deze algoritmes, waardoor ze nog meer data kunnen verwerken. De integratie van OCT verrijkt het leerproces van de algoritmen, waardoor ze beter in staat zijn patronen te herkennen in waardevolle klanten. Het verfijnt niet alleen de precisie van campagne toewijzing, maar voedt ook de algoritmen met kwalitatieve data, wat leidt tot slimmere en effectievere advertentiecampagnes. Dit zorgt voor een sneeuwbaleffect: betere leads, betere conversies, en een hogere ROI.  

Nu de privacywetgeving steeds strenger wordt en de focus op first-party data toeneemt, is het belangrijk om deze data effectief te gebruiken. OCT maakt dit mogelijk, waardoor het niet alleen een slimme zet voor nu is, maar ook een noodzakelijke stap voor een toekomstbestendige marketingstrategie. 

Lees ook: Ben jij klaar voor een toekomst zonder third party cookies?

Wat heb ik nodig om OCT te implementeren?

Daarvoor is één ding noodzakelijk, namelijk Single Customer View (SCV). Dit houdt in dat alle klantdata — van online interacties tot offline aankopen — worden samengevoegd in één uniform klantprofiel, waardoor je inzicht krijgt in de volledige klantreis

En hoe richt je dat in? Juist, met een platform zoals HubSpot.  Hiermee automatiseer je niet alleen je marketingprocessen, maar combineer je dus ook offline conversiedata met online interacties. En voila: daar is je holistische kijk op de klantreis. Benieuwd hoe HubSpot dit mogelijk maakt? Lees er meer over in onze blog over HubSpot hier.

Maak je nog geen gebruik van een platform als HubSpot? Niet getreurd! Door middel van Google Sheets kan offline conversie data ook gecommuniceerd worden met advertentieplatformen. En je kunt het zelfs automatiseren door de tool Zapier te gebruiken.

In welke sectoren is Offline Conversion Tracking effectief?

Of je nu een SaaS-bedrijf of een e-commerce platform hebt, met OCT kun je jouw marketinginspanningen een flinke optimalisatieboost geven. Het helpt bij het identificeren van high-value klanten in SaaS, het meten van de echte impact van campagnes in leadgeneratie en het corrigeren van campagne data in e-commerce, door rekening te houden met retourwaarden. 

Lees ook: Waarom Server Side Tracking voor e-commerce essentieel is

Een voorbeeld uit de praktijk

Stel, we voeren een leadgeneratiecampagne voor een service die wordt aangeboden en gebruiken Google Ads om potentiële klanten naar de desbetreffende website te trekken. We zien in onze rapportages een aantal offerteaanvragen als resultaat van deze campagne. Door onze campagnes te koppelen met het CRM-systeem, kunnen we zien hoeveel van deze aanvragen daadwerkelijk hebben geleid tot verkopen. 

Hiermee wordt het werkelijke succes van onze campagne inzichtelijk – wat ligt tussen nul en het aantal gegenereerde leads. OCT stelt ons in staat om onze campagnes bij te sturen op basis van klanten, niet alleen op basis van offerte aanvragen.

Aan de slag met OCT!

Dus, wil jij beter inzicht in je marketingdata? Dan is er werk aan de winkel. Want of je nu een e-commerceplatform beheert, SaaS-oplossingen biedt, of leads genereert; OCT biedt de inzichten die nodig zijn om je marketingstrategieën te versterken. Ben je klaar om de kracht van OCT te ontdekken? Neem contact op met onze specialisten voor meer informatie en ondersteuning.

Picture of Gavin Appel

Gavin Appel

Digital Marketing Specialist

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.