In onze vorige blog vertelden we je over de ‘Gouden Driehoek’ en het verdwijnen van third-party cookies. In navolging daarop verkennen we in deze blog waarom vooral e-commerce-eigenaren server-side tracking nodig hebben. Het kan hen namelijk helpen bij het verbeteren van hun advertentiecampagnes én met het beschermen van de privacy van de gebruiker.
Wat is server-side tracking?
Server-side tagging (SST) is een methode van gegevensverzameling waarbij tags (bijvoorbeeld Google Analytics 4 script) op de server van een website worden uitgevoerd, in plaats van in de webbrowser van de gebruiker (wat bekend staat als client-side tagging). server-side tagging gebruikt in principe dezelfde tags, triggers en variables. Het belangrijkste verschil ligt in het feit dat de data in eerste instantie wordt verzameld op je eigen server, voordat deze doorgestuurd wordt naar externe partijen zoals Google of Facebook. Dit klinkt wellicht als een ver-van-je-bed-show, maar door de uitfasering van third-party cookies en de verplichting van Google Consent Mode is dit relevanter dan ooit.Â
Waarom server-side tracking?
Tegenwoordig gaat het niet alleen om het verzamelen van gegevens, maar ook om het beschermen van de privacy van de gebruiker. Door het verdwijnen van third-party cookies moet je andere technieken toepassen om data te blijven verzamelen. Dit zijn de vier redenen waarom je vandaag nog server-side tagging moet implementeren.
Niet afhankelijk van third-party cookies
Met het verdwijnen van third-party cookies, wordt server-side tracking steeds belangrijker. SST maakt het mogelijk om gebruikers te volgen zonder die cookies. Aangezien je de data op je eigen servers opslaat, wordt dit gezien als first-party data. Dit zorgt ervoor dat je als e-commerce-eigenaar waardevolle inzichten blijft krijgen over gebruikersgedrag, ongeacht de beperkingen, opgelegd door browsers.
Meer data
Een van de belangrijkste voordelen van server-side tracking is de verbeterde nauwkeurigheid van de verzamelde gegevens. Ze zijn namelijk consistent en volledig, ongeacht de gebruikte technologieën aan de kant van de gebruiker. Voor e-commerce sites, waar elke klik en aankoop waardevolle inzichten kan bieden, is deze betrouwbaarheid essentieel. Het meten van meer aankopen kan betekenen dat je ROAS (Return on Ad Spend) vele malen hoger is. Bijvoorbeeld, Een ROAS van 4 geeft weer dat een bedrijf voor elke euro advertentiebudget € 4,- omzet genereert. Hierdoor zullen je campagnes uiteindelijk beter presteren. Het is bewezen dat server-side tracking tot 30% meer conversies kan opleveren. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe server-side tagging bijdraagt aan het registreren van meer aankopen via Meta advertenties (aangeduid met de lichtblauwe lijn):
Privacywetgeving
Server-side tracking helpt je bij het naleven van strengere privacywetgevingen zoals de GDPR, omdat je gegevens kunt verwerken op een manier die de privacy van gebruikers respecteert. In het kort: jij bepaalt welke data wordt verwerkt op jouw server.
Snellere laadtijden en hogere conversieratio's
Server-side tracking draagt ook bij aan een snellere laadsnelheid van websites. Omdat de scripts op de server draaien in plaats van in de browser van de gebruiker, vermindert de belasting aan de klantzijde. Dit leidt tot snellere laadtijden, wat essentieel is voor de user experience. Het is zelfs bewezen dat een snellere website leidt tot een hogere conversieratio.
Hoe begin ik met server-side tracking?
Het opzetten van server-side tracking is een project dat zorgvuldige planning en uitvoering vereist. Het is voor de gemiddelde marketeer relatief ingewikkeld om zelf een server op te zetten via Google Cloud Platform, Microsoft Azure of Amazon Web Services. Gelukkig bestaan er tools, zoals Stape of TAGGRS, die het proces versimpelen. Met TAGGRS is het bijvoorbeeld mogelijk om de precieze impact van server-side tagging inzichtelijk te maken. Zo kun je altijd inzien hoeveel conversies je mis was gelopen als je server-side tagging niet had geïmplementeerd.Â
Als je eenmaal een server hebt aangemaakt, moet je vervolgens een server-side container (sGTM) aanmaken via Google Tag Manager. Je kunt ervoor kiezen om via de normale container in Google Tag Manager alle events door te sturen naar de server-side container. Dit heet dual-tagging. Hieronder een overzicht van de voordelen t.o.v. client-side tagging:
Kenmerk | Client-side tagging | Server-side tagging |
Page speed | Langzaam | Snel |
Data controle | Laag | Hoog |
Adblock resistent | Nee | Ja |
Kosten | Gratis | Server kosten |
Setup | Eenvoudig | Gecompliceerd |
Functionaliteit | Hoog | In ontwikkeling |
Aan de slag
In conclusie, server-side tracking is geen luxe, maar een noodzaak voor e-commerce-bedrijven. Door meer data, compliance met privacywetgeving, en snellere laadtijden, is SST een krachtig hulpmiddel waarmee e-commerce-eigenaren concurrentievoordeel kunnen behalen. Door meer gegevens te verzamelen en te analyseren, kunnen e-commerce-bedrijven sneller reageren op markttrends en klantbehoeften dan hun concurrenten die dit niet doen.
Jim Colin
Digital Marketing Specialist
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you