Ben jij klaar voor een toekomst zonder third party cookies?
- Data intelligence, Performance
Voor eind 2022 ondersteunt Google niet langer het gebruik van third party cookies in Chrome. Daarin sluit Google zich aan bij een groeiende lijst van browsers die, onder druk van wetgeving en de steeds luidere roep om meer privacy, besluiten de huidige wijze van tracking aan banden te leggen.
Echter, het eind van third party cookies betekent niet het eind van tracking technology. Wel zullen online marketeers nieuwe en slimmere manieren moeten gebruiken om hun doelgroep en doelstellingen te bereiken. Consumer centricity is hierbij een sleutelwoord. Het gebruik van first party data wordt daarmee steeds belangrijker. Wat je vandaag moet doen om klaar te zijn voor het eind van third party cookies morgen, lees je hier.
Even opfrissen: wat zijn first- en third party cookies?
First party cookies worden door de eigenaar van een website geplaatst. Het doel van first party cookies is inzicht krijgen in het gedrag van bezoekers op een site, om zo de ervaring van gebruikers te bevorderen.
Third party cookies worden geplaatst door bedrijven, zoals Google en Facebook, die niet direct betrokken zijn bij een website. Third party cookies zijn bedoeld om informatie door te geven. Door het delen van deze informatie, kunnen we website bezoekers elders bereiken op basis van hun gedrag buiten onze eigen website.
First party data als pijler voor je datastrategie
Wanneer we third party cookies niet meer kunnen gebruiken, wordt het belang steeds groter om onze bezoekers goed te leren kennen. Relevantie en personalisatie vormen immers de basis van online prestatie. First party data is essentieel om de bewegingen en ervaringen van bezoekers te meten. Je analyseert hiermee hoe bezoekers zich gedragen op je platform. Je kunt er beslissingen mee nemen die gericht zijn op het verbeteren van de algehele gebruikerservaring, zowel in de breedte als op individueel niveau. Het op orde brengen van je dataverzameling start met een doordachte datastrategie. Wie vandaag niet zijn datastrategie op orde krijgt, is morgen zijn relevantie verloren.
Schaalbare klant-acquisitie
Met een goed neergezette datastrategie krijg je duidelijkheid en zekerheid over waar jouw focus moet liggen in ‘customer experience’ en marketing. Een betere grip op deze zaken resulteert in betere conversie.
Snellere inzichten
Vooraf een goede strategie uitwerken en deze ook correct uitvoeren, zorgt ervoor dat de data beter interpreteerbaar is. Door je bezoeker beter te kennen, ben je in staat sneller inzichten te hebben en conclusies te trekken.
Transparantie en betrouwbaarheid
Gebruikers verlangen naar eerlijkheid en transparantie over welke data je verzamelt en wat je met deze data doet. De wetgeving vereist van ons dat we toestemming verkrijgen voordat we cookies plaatsen. Wie transparant en betrouwbaar is, kan ervan uitgaan dat gebruikers die toestemming geven. Ons belang ligt immers bij gebruikers en het verbeteren van hun ervaring.
Belangrijke vragen in het strategieproces
- Maak een heldere verdeling (bij wie ligt wat?)
- Welke performance/doelen hangen we aan de data?
- Hoe verzamelen we de data en richten we dat in?
- Wat gebruik je, wat niet en hoe lang sla je het op?
- Welke waarde heeft het voor jou en de klant?
- Hoe zorgen we dat dit gegarandeerd uniform verzameld wordt?
Vier praktische tips om vandaag mee aan de slag te gaan
Het groeiende belang van first party data is duidelijk. Zorg er dus voor dat je de data die je wél mag verzamelen, zo compleet mogelijk maakt en hier efficiënt mee om gaat.
Stap 1: Breng je cookie consent op orde
Een belangrijke basisvoorwaarde voor een toekomstbestendige datastrategie is het verkrijgen van toestemming voor het plaatsen van cookies, met behulp van een “cookie consent”. Zonder cookie consent vervalt de juridische basis onder je datastrategie. Het ontbreken ervan is meer dan alleen een AVG-risico; het ondermijnt je volledige personalisatiestrategie. Daarmee wordt het een niet te onderschatten continuïteitsrisico voor organisaties die steeds afhankelijker zijn van hun onlinekanalen.
Zorg ervoor dat er geen cookies worden geladen vóórdat de gebruiker aangeeft ze te accepteren. Hier gaan nog veel websites de fout in, met alle risico’s van dien. In sommige gevallen kan de realisatie complex zijn. Een agency kan je hierbij assisteren.
Er zijn talloze manieren waarop organisaties vragen om consent. De een is veel succesvoller in het verkrijgen van toestemming, dan de ander. Regelmatig zien we bedrijven worstelen met lage consent-percentages, als gevolg van een standaard melding die de doelgroep niet genoeg raakt. Het gevolg hiervan is slechtere datacollectie.
Met behulp van A/B testing en UX best practices zorgen we ervoor dat de kans op acceptatie zo groot mogelijk wordt.
Stap 2: Implementeer Google Analytics 4
Om voorbereid te zijn op een toekomst zonder cookies, is het zaak om de overstap te maken naar Google Analytics 4. GA4 is ontwikkeld om de gaten die ontstaan door het verdwijnen van third party data op te vullen. Zoals Google het zelf omschrijft
“Because the technology landscape continues to evolve, the new Analytics is designed to adapt to a future with or without cookies or identifiers. It uses a flexible approach to measurement, and in the future, will include modelling to fill in the gaps where the data may be incomplete. This means that you can rely on Google Analytics to help you measure your marketing results and meet customer needs now as you navigate the recovery and as you face uncertainty in the future.”
Voorlopig adviseren we vanuit Endeavour beide varianten van Google Analytics naast elkaar te gebruiken. Zo maak je maximaal gebruik van beschikbare data en insights, terwijl je de datakwaliteit kunt monitoren. Gebruik het inrichten van GA4 voor het leggen van een nieuwe standaard voor datakwaliteit. Dit is het moment om opnieuw te kijken naar je KPI’s en je meetplan aan te passen op toekomstige ontwikkelingen. De kwaliteit van je eigen data wordt immers steeds belangrijker. Stel een proces op voor het monitoren van je datakwaliteit.
Het is verstandig hierin ondersteuning te vragen van een agency. Het is namelijk de fundering van je toekomstige online succes. Die moet staan als een huis.
Stap 3: Doelgroep Matching
Voor adverteerders blijft het natuurlijk interessant om bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen aan te willen spreken met advertenties. Hiervoor is de mogelijkheid jouw first party data te vergelijken met een grotere dataset en te kijken of jouw klant en/of vergelijkbare profielen hier tussen zit(ten)
Dit gebeurt in ‘Data Cleanrooms’. Partijen met grote hoeveelheden data, zoals Google, Facebook en de grote publishers, bieden deze steeds meer aan. Het concept is op zich niet nieuw. Zo ben je wellicht bekend met Google’s ‘Customer Match’ en Facebook ‘Custom Audiences’. Om hier gebruik van te kunnen maken, moet een unieke identifier meegeven worden. Zowel Google als Facebook hebben hier mogelijkheden voor. Dit moet per situatie ingeregeld worden.
Stap 4: Personalisatie met behulp van een CDP
Als je tracking en matching in orde is, kun je echt aan de slag. Door beter naar je klant te luisteren en te analyseren, kun je zelf al behoorlijk goed personaliseren en doelgroepen samenstellen. En op basis van deze profielen andere ‘look-a-likes’ vinden. Jouw eigen data heel goed en slim uitlezen, stelt je dus in staat betere campagnes te maken. Die beter aanspreken en beter landen, omdat ze persoonlijker zijn. Maar ook omdat er is gekeken naar wat je klant of bezoeker activeert.
Het belang van Customer Data Platforms
We zullen in de toekomst steeds meer gebruik gaan maken van conversational marketingtechnieken om dit te realiseren, zoals chat(bots), e-mailmarketing en marketing automation. Met behulp van Customer Data Platforms (CDP’s) zijn we in staat om de volledige klantreis over alle kanalen te personaliseren en daarmee maximale relevantie toe te voegen. Een CDP is erop ingericht goede en bruikbare data en klantprofielen op te bouwen en deze voor ons inzichtelijk te maken.
Op basis van dit inzicht kan je doelgroepen samenstellen die je op een toegepaste manier kunt aanspreken. Je begrijpt dat:
- Een gerichtere doelgroep aanspreken met persoonlijke ads, beter presterende campagnes oplevert.
- Een specifiekere manier van aanspreken op de site een betere conversie tot gevolg heeft.
Vrijwel alle CDP’s hebben ‘journey based’ modellen en dwingen je te kijken naar de beste route voor bepaalde klanten. Zodoende zie je ook welke kwalitatieve verbeteringen in je website/campagnes je moet toepassen voor een beter resultaat.
Beoordelen welk CDP geschikt is voor jouw organisatie, is een complexe en risicovolle klus. Als platform-onafhankelijke implementatiepartner adviseren we je graag over de voor- en tegens van verschillende CDP’s, zoals Datatrics, Blueconic en Squeezely.
Wil je meer weten over wat een CDP is en hoe het kan bijdragen aan jouw doelstellingen? Neem neem dan contact met ons op voor een personalisatie quick-scan.
Experience it for yourself
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you