Influencer marketing en livestreams: zo zet jij ze in
- Creatie, Influencer marketing
Dat video steeds belangrijk wordt in het online marketing landschap, wisten we natuurlijk al. Maar de kracht van livestreaming groeit sneller dan ooit tevoren. De afgelopen vijf jaar is de markt van 30 miljard dollar naar 70 miljard dollar gestegen . Wil je groeien als merk, meer omzet genereren en meer interactie met je volgers krijgen? Wil je de kracht van influencers op een nieuwe originele en native manier inzetten? Begin dan nú met livestreams! Alle ins en outs van livestreams lees je in deze blog.
Zijn livestreams de nieuwste trend?
Livestreams zijn niet nieuw, maar door de corona pandemie heeft het een enorme groei doorgemaakt. Dankzij livestreams konden we alsnog naar evenementen en mensen ontmoeten, zonder onze woonkamer te verlaten. In 2022 zal de invloed en kracht van livestreaming exploderen. Wil je groeien als merk? Speel dan in op deze trend.
Voordelen van livestreams
Livestreams zorgen voor groei. Dat komt door een aantal factoren. Waar stories 24 uur beschikbaar blijven, zijn livestreams eenmalig. Livestream content is dus exclusiever dan andere content. Heb je het gemist? Dan kun je er niet over meepraten. Dit creëert een gevoel van ‘fomo’, ofwel fear of missing out. Daar wil je dus gewoon bij zijn!
Daarnaast ben je als merk of influencer geloofwaardiger. Filters, facetune en nabewerking; je ziet bijna geen posts meer online zonder. Livestreams zijn spontaan, omdat er geen nabewerking aan te pas komt. Hierdoor is de content uniek en echt; iets wat gebruikers steeds meer waarderen.
Dat brengt ons bij het laatste voordeel: het scheelt tijd en geld. Livestreamen is een snelle en toegankelijke manier van communiceren. Er is namelijk geen dure apparatuur of software nodig om de video te maken of te editen. Daarbij bieden de verschillende kanalen de functie gratis aan. Alleen maar winst te behalen dus!
Shoppen via livestreams
Maar we horen jullie denken: hoe kan ik hier geld aan verdienen? Het antwoord: Live Shopping. In China gebeurt shoppen via livestreams al op grote schaal. Het is inmiddels mogelijk op Youtube, Amazon en Facebook, maar ook Instagram is bezig met een live-shopping feature. Wil jij starten met Live Shopping? Wij delen onze drie tips om jouw shopping livestream naar een hoger niveau te tillen.
- Zorg voor regelmaat en herkenbaarheid. Maak bijvoorbeeld een rubriek Sunday Shopping
- Ga de interactie aan met je kijkers. Stel vragen aan je kijkers, zodat ze deel uitmaken van jouw video
- Werk samen met influencers om publiek te trekken en mooie content te maken
Op die laatst tip gaan we graag wat dieper in. Dit is namelijk een next-level livestream-strategie waar je als merk veel uit kunt halen. Zo organiseerde H&M op 14 december een livestream met influencer Nikkie de Jager, een Nederlandse vlogger die miljoenen mensen bereikt met haar make-up tutorials. In de livestream met H&M maakte Nikkie een look met H&M producten die direct gekocht konden worden door de kijkers. Een super slimme move, zo vlak voor de feestdagen.
Toepassingen voor livestreams in de B2B branche
Niet alleen voor B2C is het interessant om te starten met Livestreamen. Ook voor B2B liggen er kansen. Denk bijvoorbeeld aan live interviews met mensen uit het vak of webinars. Een live webinar verhoogt jouw positie in de markt, omdat je je expertise deelt. Daarnaast is het heel effectief om veel mensen te bereiken en leads te verzamelen.
Start vandaag nog met livestreams
Livestreams zijn dus enorm waardevol voor B2C en B2B merken. Het gaat in 2022 een groot gedeelte van het medialandschap uitmaken. Wanneer je als merk gaat livestreamen, bespaar je tijd, genereer je meer omzet en zie je online groei.
Ben je enthousiast geworden, maar vind je het fijn om extra hulp te krijgen? Endeavour Influencer & Social ondersteunt je graag!
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you