TikTok: Het nieuwe podium voor B2B-bedrijven
Sinds de oprichting in 2017, heeft TikTok een enorme groei doorgemaakt. De app heeft inmiddels de harten en schermtijd van 3 miljoen Nederlandse gebruikers veroverd. Dat is 1,3 miljoen meer dan vorig jaar, een groei van 75%! Het zogenaamde ‘jongerenplatform’ TikTok biedt gebruikers de mogelijkheid om creatieve short-form video’s te maken en te delen. Open de app en zonder enig tijdsbesef ben je een paar uur verder met een hoop lachkramp en een stijve duim. We vroegen Eva Hiensch, influencer & social media manager, over de kansen die het platform biedt voor B2B.
“Hoewel ik nog geen fysieke gebreken heb door TikTok, kan ik de verslaving van het urenlang scrollen wel beamen. Gelukkig maakt het deel uit van mijn werk.” zegt Eva lachend.
“TikTok biedt een eindeloze stroom van entertainment waar ook steeds meer bedrijven een diepe merkbeleving creëren. En wie dacht dat alleen Gen Z op TikTok te vinden is, heeft het mis. Inmiddels bestaat 45% van de gebruikers uit de leeftijdsgroep van 25-44 jaar. TikTok is het snelst groeiende netwerk ter wereld en het algoritme biedt veel kansen om binnen korte tijd een grote doelgroep te bereiken, mits je het op de juiste manier inzet natuurlijk.”
De TikTok-tactiek
Veel B2C-bedrijven maken al gebruik van het creatieve platform om hun merk op een unieke en aantrekkelijke manier te presenteren. B2B-bedrijven zien TikTok vaak nog als te uitdagend en geloven niet dat ze door de inzet hiervan een relevant en boeiend publiek kunnen bereiken. Eva zegt hierover: “Dat snap ik wel. Voor B2B-marketing zijn we gewend om op een zakelijke en informatieve manier te communiceren en de informele en creatieve aard van TikTok botst hiermee. Maar onderschat het niet: TikTok biedt juist veel kansen voor B2B-merken om een brede categorie kopers, bottom-up product journeys, of die early adopters aantrekken.”
Ze gaat verder: “Zeg nou eerlijk, of je nou een B2C- of B2B-consument bent, we hebben allemaal menselijke emoties en in de essentie dezelfde wensen. Het zien van vermakelijke, inspirerende, authentieke content die nieuwe inzichten biedt en ons leven verbetert. Verder zijn we niet veeleisend, toch? Deze toenemende behoefte aan ‘unfiltered’ content verandert echter niet dat het een uitdaging blijft om als B2B-bedrijf een relevant publiek te bereiken. Want binnen deze dynamische creatieve omgeving is een andere benadering nodig dan je gewend bent. Hier zit het publiek niet te wachten op formele, commerciële content die je normaal op bijvoorbeeld een platform als LinkedIn plaatst.
Betekent dat nu dat je ook moet gaan jumpstylen op het nummer; ‘Oeh Na Na Na’ om viral te gaan? Nee, dat hoeft helemaal niet en bovendien, die trend is allangggg geweest. Laat ik je geruststellen: er zijn genoeg andere interessante manieren om TikTok in te zetten binnen jouw B2B-marketingstrategie, maar dan wel met de TikTok-tactiek!”
Daarover vertellen we je binnenkort meer. Stay tuned!
Eva Hiensch
Influencer & Social Media Manager
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you