ABN AMRO: Zo bereik je een doelgroep die niet overtuigd wil worden

In 1824 richtte koning Willem I bij Koninklijk Besluit de Nederlandsche Handelmaatschappij op. Honderd jaar en meerdere fusies later is deze maatschappij uitgegroeid tot een van de grootste banken ter wereld met zo’n 21.000 medewerkers. Maar zelfs met 21.000 medewerkers en bakken aan ervaring bleek één doelgroep lastig te overtuigen: studenten.Hoe krijg je je naam op het netvlies bij een doelgroep die niet openstaat om overtuigd te worden?

de uitdaging

Voor jongeren (en dus ook studenten) zijn bankzaken vooral een bijzaak. Ze switchen niet zomaar van bank, en als ze al een mening hebben over ABN AMRO, dan is het vaak dat het een bank is voor ‘grijze mannen in pak’. Hoe breek je door dat beeld heen en zorg je dat studenten ABN AMRO wél overwegen?

De opdracht was om ABN AMRO onderscheidend neer te zetten en relevantie binnen de studentendoelgroep zo groot mogelijk te maken, om daarmee die overweging te vergroten.

quote-symbol

Jongeren en bankzaken? Geen match made in heaven.

het resultaat

Drie pakkende campagnevideo’s voor digital & social advertising.

Slimme offline activaties op studenten-introductiedagen.

De meeste engagement ooit op een studentencampagne.

Een golf aan online verzoeken om meer info over de Studentenrekening.

de aanpak

We begonnen met kwalitatief onderzoek onder studenten en ontdekten al snel: ze zitten niet te wachten op een lesje ‘verstandig omgaan met geld’. Ze willen vooral genieten van hun studententijd, zonder gedoe.

Dus in plaats van bankieren saai en ingewikkeld te maken, draaiden we het om. ABN AMRO is er niet om je te vervelen met voorwaarden en kleine lettertjes, maar om je te helpen het maximale uit je studententijd te halen. Dit idee vertaalden we naar een speelse, laagdrempelige campagne, zowel online als op studentenintroductiedagen, inclusief gamification en merchandise.

hier zijn we trots op

Het creatieve concept “Wij zijn er” sloeg boven alle verwachtingen aan. Studenten herkenden zich erin, en het concept heeft genoeg potentie om nog jaren door te groeien en verder te ontwikkelen. Een studentencampagne die records breekt en de doelgroep écht bereikt. Missie geslaagd.

quote-symbol

Dit was onze meest succesvolle campagne, gericht op studenten, ooit!

Ook behoefte aan communicatiestrategie?