Wat is Google Consent Mode
In 2021 had Google al aangekondigd om third-party cookies uit te faseren. Dit heeft grote gevolgen. Door de verdwijning van third-party cookies kun je namelijk geen doelgroepen meer opbouwen voor remarketing en wordt het ingewikkeld om alle conversies (zoals verkopen of offerte-aanvragen) te registreren. Daarom lanceerde Google onlangs Google Consent Mode v2.
Grofgezegd beheer je met Google Consent Mode de cookie toestemming van gebruikers. Het zorgt ervoor dat Google-tags juist zijn ingesteld voor de consent die is gegeven. Dus alleen wanneer iemand bijvoorbeeld toestemming geeft voor marketing cookies, wordt de Google Ads Remarketing tag afgevuurd. Zo verzamel je alleen data van gebruikers die daar toestemming voor hebben gegeven.
Er is haast bij geboden. Voor maart 2024 moet Google Consent Mode worden geïmplementeerd. Anders wordt het moeilijk om Google-diensten, zoals Google Ads of DV360, te blijven gebruiken. De eerste meldingen zijn al verschenen in Google Ads:
Waarom Google Consent Mode?
Google Consent Mode wordt dus verplicht om met diensten zoals Google Ads te blijven werken. Anders loop je data mis en bouw je geen doelgroepen meer op. En dat is nog niet alles.
Google Consent Mode heeft een groot en onmisbaar voordeel: zonder toestemming voor advertentiecookies, kunnen anonieme cookieless pings worden verstuurd. Hiermee kan, bijvoorbeeld Google Ads, conversies modelleren waardoor jij de performance van je campagne kan verbeteren. Een win-win situatie dus.
Wat is er nieuw in de v2?
Met de tweede versie van Google Consent Mode (v2) zijn twee additionele parameters in het leven geroepen: ad_user_data en ad_personalisation.
- ad_user_data bepaalt of er data mag worden doorgestuurd naar Google voor advertentiedoeleinden.
- ad_personalisation bepaalt of een bezoeker opnieuw bereikt mag worden via remarketing. Bijvoorbeeld, de Google Ads Remarketing tag zal automatisch worden geladen als men hiermee akkoord gaat.
Om dit juist in te stellen, raadt Google een Cookie Management Platform (CMP) aan. Dit is een tool waarmee gebruikers hun toestemming geven of weigeren via een cookie banner. Ikzelf ben vooral fan van Cookiebot, omdat deze tool makkelijk werkt met Google Tag Manager.
Verbeterde nauwkeurigheid en kwaliteit van data
Als Google Consent Mode eenmaal is geïmplementeerd, dan is het tijd om Enhanced Conversions te meten. Stel je even de volgende situatie voor: je bezoekt een bepaalde website, accepteert geen advertentiecookies en vult een contactformulier in. Door middel van Enhanced Conversions kan jouw e-mailadres versleuteld naar Google worden verzonden. Enhanced conversions maken gebruik van machine learning om conversies te modelleren mits de data niet op basis van cookiedata meetbaar was.
Dit klinkt een beetje eng, maar door gebruikersgegevens op een privacyvriendelijke manier te hashen (oftewel versleutelen) en te verzenden, helpt Enhanced Conversions marketeers aan nauwkeurigere data. Hieronder zie je het voorbeeld van één van onze klanten, die 8% meer conversies rapporteren door de implementatie van Enhanced Conversions.
Waarom wil Google zo graag deze gebruikersgegevens verzamelen? Door het verdwijnen van cookies is first-party data nu leidend. Enhanced Conversions helpt bedrijven om hun advertentie-uitgaven effectiever te beheren doordat ze een goed beeld geven van welke campagne goed werkt en welke minder. Zo maximaliseer je de ROI van je campagnes en kun je alsnog data-driven beslissingen maken. Ook al lijkt er minder data beschikbaar.
Verhoog de betrouwbaarheid met Server-Side Tracking
Nu is het tijd om performance met privacy te combineren. Voorgenoemde oplossingen zijn vooral om de privacy van gebruikers te waarborgen. Server-side tracking is een methode van dataverzameling waarbij gebruikersinteracties direct vanaf de server van een website komen.
In tegenstelling tot client-side tracking, waarbij gegevens worden verzameld via de browser. Daarnaast maakt Server-Side Tracking geen gebruik van third-party cookies, maar van first-party cookies. Hierdoor ben je meteen voorbereid op de aankomende veranderingen in 2024.
Met server-side tracking verzamel je niet alleen betrouwbare data, maar verbeter je ook de gebruikerservaring. Alle scripts worden van de server geladen, waarmee je website sneller wordt en je dus meer conversies (en omzet) genereert.
Vooral e-commerce eigenaren zullen zien dat de gerapporteerde omzet in Google Analytics 4, Facebook, etc. vrijwel een-op-een zal lopen met daadwerkelijke omzet. Bijvoorbeeld, mits je de Facebook Conversions API via server-side tagging implementeert, dan merk je dat je Facebook advertenties meer conversies rapporteren. Hetzelfde gebeurt voor Google Ads. Meer data betekent dat je biedstrategieën beter renderen, wat uiteindelijk de performance verhoogt.
Aan de slag
Wacht niet langer met het implementeren van Google Consent Mode. Vanaf maart 2024 is het verplicht voor remarketing. Als je toch bezig bent: de combinatie van de Google Consent Mode, Enhanced Conversions en Server-Side Tracking vormt een krachtige tool kit voor marketeers in 2024. Met deze technologieën voldoe je aan de toenemende privacy-eisen via Google Consent Mode en verbeter je je datakwaliteit en uiteindelijk je performance.
Gezien de aankomende veranderingen is het implementeren van deze ‘Gouden Driehoek’ geen optie meer, maar een noodzaak. Heb je een extra paar ogen nodig die meekijkt of het allemaal goed is ingesteld? Neem dan vooral contact met ons op want we denken graag mee!
Jim Colin
Digital Marketing Specialist
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you