De échte social media trends voor 2024

Social media trends veranderen constant. Zowel als gebruiker als marketeer moet je erg je best doen om alle ontwikkelingen bij te benen. Anders mis je de boot. In deze blog gaan we in op de échte trends in social media marketing landschap en praten we je bij over de ontwikkelingen in influencer marketing. Lees je mee? 

1. Authenticiteit boven alles

Kim Kardashian eet tóch geen ‘vlees’ van Beyond Meat. Het internet was in rep en roer. Ze promoot een product, maar is er zelf geen fervent gebruiker van. Dan sla je behoorlijk de plank mis. Kom je niet authentiek over en laat je je oprechte mening achterwege, dan word je daar als influencer voor afgestraft. Tegenwoordig is authenticiteit een vereiste als je een succesvolle influencer marketing campagne op social media wil runnen. Dat klinkt als een open deur, maar dat is het dus duidelijk niet.

Be human

Veel merken stappen ook af van een picture perfect Instagram feed en gaan juist voor een feed die wat ‘losser’ is en menselijker en natuurlijker oogt. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit het gebruik van user-generated content. De drang naar menselijkheid op social media uit zich ook in de opkomst van het platform BeReal. Door de makers ‘anti-Instagram’ genoemd. Gebruikers krijgen één keer per dag op een willekeurig tijdstip de melding ‘to be real’ en moeten binnen twee minuten een foto maken van wat ze op dát moment aan het doen zijn. 

Meer weten over authenticiteit als een van de social media trends? Lees onze blog over genuinfluencers waar we er dieper op ingaan!

Om je te inspireren hebben we nog een leuke videoclip voor je: de geüpdate versie van ‘You are beautiful’ van Christina Aguilera. Hier komt de schreeuw om echtheid duidelijk naar voren.

De-influencing

“Deze producten heb je niet nodig”. Het de-influencen van producten is wanneer een influencer zegt dat je niet het ene product moet kopen, maar juist een ander (beter) product. De-influencing gaat om transparantie en eerlijkheid. Zo zorg je als influencer er ook voor dat je authentieker overkomt en mensen niet zomaar wil overtuigen van whatever sponsorship je op dat moment hebt.

Dit is ook in lijn met de trend tot ‘consuminderen’. In plaats van impulsieve aankopen te promoten, focussen deinfluencers op de noodzaak en duurzaamheid van producten.

 

Gevolgen van de-influencing

Aan deinfluencing zitten ook een aantal gevolgen:

  • Deinfluencing kan leiden tot meer interactie met volgers, aangezien het uitnodigt tot discussie over de werkelijke waarde en effectiviteit van producten.
  • Deze trend kan leiden tot een verschuiving in hoe merken met influencers samenwerken, waarbij er meer nadruk ligt op échte ervaringen en minder op gesponsorde content.
  • Merken kunnen door deinfluencing gedwongen worden om meer transparant te zijn over hun producten en mogelijk hun marketingstrategieën aan te passen.

2. Short form video

96% van de marketeers is het erover eens dat de optimale duur van een video minder dan 10 minuten is. Maar als we het hebben over short form video als belangrijke social media trend, dan loopt de duur al gauw terug naar enkele minuten tot luttele seconden. Jaren geleden zagen we de short form video’s al in terug op Vine: video’s van slechts 6 seconden met als doel om mensen te laten lachen! 

Tegenwoordig zien we de short form video’s op alle grote social media platforms. 82% van alle online content was video in 2022. TikTok heeft een blijvende indruk achtergelaten en zette druk op andere platforms om te blijven evolueren. Niet veel later rolde Instagram de Instagram Reels feature uit, en ook YouTube heeft tegenwoordig ‘Shorts’.

Om dit kracht bij te zetten zijn YouTube Shorts – net als de gewone video’s – ook te monetizen en kunnen creators 45% van de advertentie inkomsten ontvangen. Om de aandacht van je publiek te trekken, moet je wel van goede huize komen. Short form video’s zijn uitermate ‘scrollable’ en gebruikers scrollen je content zo voorbij. 

Niet onbelangrijk: 73% van de respondenten in onderzoek van de Influencer Marketing Hub geeft de voorkeur aan het bekijken van een video om meer te leren over een product.

Short form video social media trend

3. Game-changer: TikTok als zoekmachine

Tiktok alleen voor video’s? Ja! En nee. Hoewel TikTok met name bekendstaat als plek om video’s te delen en bekijken, zijn er ook features die gebruikers helpen specifieke content of gebruikers te vinden in de app. 40% van de jeugd raadpleegt zelfs eerder TikTok (of Instagram) dan Google Search of Maps. De gemeenschappelijke deler met ‘traditionele’ zoekmachines, is natuurlijk dat gebruikers het antwoord vinden op een bepaalde vraag. Bijvoorbeeld hoe je knuffeldieren haakt of wat een effectieve workout routine is. 

De belangrijkste component van voldoen aan een zoekvraag is relevantie. Met hashtags of keywords kom je op TikTok al een heel eind. Ook kunnen gebruikers de ‘Discover’ feature gebruiken om door populaire accounts te browsen binnen een bepaalde categorie. Het moge duidelijk zijn dat je niet met dezelfde SEO-technieken kunt ‘ranken’ in TikTok.

Ranken op TikTok

Niet getreurd, natuurlijk zijn er technieken om meer verkeer naar je TikTok account of website te trekken. 

  1. Maak gebruik van relevante en beschrijvende hashtags. TikTok maakt gebruik van hashtags om jouw content te indexeren en categoriseren. Je maakt jouw profiel beter zichtbaar met de juiste hashtags. 

  2. Volg de grote trends en haak aan. Gebruik bijvoorbeeld trending audio om jouw video’s op te baseren of vertaal viral video’s naar jouw eigen merk.

  3. Voeg een link naar jouw website toe op je profiel. Op deze manier kun je gebruikers van je profiel naar jouw jouw website leiden.

  4. Gebruik keywords in je videotitels en beschrijvingen. Net als in SEO op YouTube, is dit ook best practice op TikTok.

  5. Ga de interactie aan met je publiek. Dit levert positieve associaties op met jouw (personal) brand en helpt je een groter publiek aantrekken doordat jouw profiel vaker wordt voorgesteld aan gebruikers. 

Daarnaast is het voordeel van TikTok dat content wordt voorgeschoteld aan gebruikers op basis van interesse. Je komt als gebruiker dus eerder nieuwe content tegen die je mogelijk ook interessant vindt. In tegenstelling tot Google waarbij je als merk gelimiteerd bent door de zoekwoorden die jouw doelgroep wel – of niet – gebruikt.

New feature: TikTok Search ads Toggle

Om in te spelen op de zoekvraag van gebruikers en het aanbevelen van de juiste content heeft TikTok een nieuwe feature in het leven geroepen: de Search Ads Toggle. Hiermee kunnen merken hun branded content plaatsen in de zoekresultaten van TikTok. Merken kunnen het bereik van hun advertentie uitbreiden naar gebruikers die specifiek op zoek zijn naar bepaalde producten of informatie.

social media trends

4. Customer service op social media 

Social media heeft alles wat je wil van een klantenservice: direct contact met een medewerker op een snelle en simpele manier. Of je nu een chat open hebt staan op een website of een sociaal medium, maakt voor merken niet veel uit. Voor klanten is het fijn om te weten dat ze je gewoon kunnen contacten via hun favoriete medium. Volgens het Microsoft Global State of Customer Service report stond 54% van de consumenten positiever tegenover bedrijven met een customer service via social media.

Verder zijn social media als customer support kanaal erg kostenefficiënt. In verhouding tot telefonie-afdelingen, heb je minder medewerkers nodig om dezelfde hoeveelheid support te bieden. Daarnaast weten klanten je sneller weten te vinden en kun je ook een groot publiek bereiken, door de hoeveelheid gebruikers van social media. Binnen je organisatie moet de taakverdeling wel duidelijk zijn om de tevredenheid van je medewerkers te bewaken. 

5. The rise of audio: onderschat deze social media trend niet!

Naast short form video maakt audio ook een stevige opmars in de social media trends. We hebben het over muziek, podcasts én weer over TikTok. TikTok veroorzaakte flink wat opschudding in de muziekindustrie. Samengevat is TikTok aan de ene kant het platform om nieuwe muziek te ontdekken en aan de andere kant een creatieve outlet voor record labels, muziekmarketeers, artiesten en andere creators die het platform overspoelen met nummers. Daarnaast timmeren ook merken zoals McDonald’s en Pepsi flink aan de weg: omdat ze zijn gebonden aan auteursrechten, maken ze hun eigen muziek om te gebruiken op TikTok.

De jarenlange opmars van podcast mag ook niet ongenoemd blijven. 74% van de merken gaf aan dat ze komend jaar meer audio-only content gaan produceren. We schuiven massaal gezellig bij de hosts aan tafel om mee te luisteren met gesprekken over van-alles-en-nog-wat. Met de komst van de ‘gig-economy’ explodeerde het aanbod in podcasts over zelfontwikkeling en self-made entrepreneurs. Dat maakt het meteen interessant voor B2B-bedrijven die een aanbod B2B-Thought Leaders rijker is en makkelijker hun doelgroep kan bereiken.

6. Social commerce is voor merken een must have

Met iedere nieuw kanaal om jouw doelgroep te bereiken, wijkt de customer journey steeds meer af van wat je op papier voor ogen had. De customer journey is alles behalve lineair. De mogelijkheden van social commerce zijn rijk en brengen je dicht bij je doelgroep op het kanaal waar ze veel van hun tijd – én geld- spenderen.

Social commerce is een zijtak van e-commerce. And it’s here to stay: volgens onderzoek van Accenture groeit de markt voor social commerce jaarlijks met 25% en zal die in 2025 $1,2 biljoen waard zijn. Social platforms hebben een native shops feature waar e-commerce merken hun productcatalogus uploaden naar een virtuele etalage. Gebruikers hoeven zo het platform nooit te verlaten om aankopen te doen. Volgens onderzoek van Sprout Social is 98% van de consumenten van plan om een aankoop te doen via social commerce.

Paid, earned en owned media

Paid, earned en owned media krijgen een nieuwe betekenis met de opmars van social commerce. De scheiding is verleden tijd. Je maakt namelijk je eigen shop op een kanaal waar je niet de eigenaar van bent (owned media). Tegelijkertijd kun je jouw producten direct op de timeline van je doelgroep pushen met betaalde advertenties (paid media), maar ook organisch een groot publiek bereiken door de shareable natuur van social media (earned). Óf betaald door een samenwerking aan te gaan met influencers. Misschien wordt jouw eigen website wel overbodig voor de nieuwste demografie aan kopers: Gen Z.

TikTok opnieuw in de lead?

Ook hier timmert TikTok weer flink aan de weg: na een pilot met Shopify, hebben ze hun eigen e-commerce omgeving opgezet. En niet zomaar een: TikTok gaat de strijd aan met Amazon. Amazon laat dit niet zonder slag of stoot over zich heen komen: Amazon Inspire zorgt daar wel voor. Content van creators wordt meteen shoppable gemaakt in de app. Wie gaat winnen, denk je?

7. Augmented Reality als sociale ervaring

Met de groei in populariteit van social media platforms, groeit ook de vraag van gebruikers naar rijkere ervaringen. Waar de adoptie graad van Virtual Reality (VR) nog laag is consument, is Augmented Reality (AR) al jaren immens populair. Snapchat en Instagram bieden rijke mogelijkheden voor merken en creators om filters te maken voor hun doelgroep.

AR per fase van de customer journey

Dergelijke filters zijn vooral interessant in de SEE- en CARE-fase om aan ene kant een nieuwe doelgroep aan te spreken en aan de andere kant de relatie met je bestaande klantenbestand te versterken. Veel merken gebruiken AR-filters ook in de THINK-fase: bijvoorbeeld door verschillende kleuren lippenstift te ‘testen’ voor je ‘m koopt. Daarnaast is de integratie met de ‘echte wereld’ een perfecte manier om je retail winkel te boosten. Zoals Airwalk deed met hun AR pop-up store of Jeep met het scannen van auto’s om de dichtstbijzijnde dealer te vinden!

social media trend augmented reality

8. Community building is net zo belangrijk als brand building

Loyale en betrokken klanten. Welk merk wil dat nu niet? Merken met online communities zullen in 2024 grote successen vieren. Ze leren hun doelgroep door en door kennen, weten wat hun beweegredenen zijn, leren aan wat voor soort content ze de voorkeur geven en waar hun doelgroep waarde aan hecht. 

Het resultaat: perfect kunnen inspelen op de behoeftes van je doelgroep. En dat heeft allerlei positieve neveneffecten. Zo zijn loyale klanten minder prijsgevoelig en ze verspreiden het goede woord over jouw merk. 66% van de consumenten geeft aan loyaler te zijn aan een merk als ze onderdeel uitmaken van een community!

Hoe bouw je een community op?

Om een community rondom jouw merk te bouwen, moet je daarvoor de juiste omstandigheden creëren. 

  • Allereerst bepaal je je doelen: wil je een hoge betrokkenheid, meer loyaliteit of meer leads? Breng focus aan! 

  • Dan kies je een platform. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, Discord of Instagram. Uiteraard kun je ook meerdere kleine communities bouwen en zorgen voor kruisbestuiving over je kanalen. 

  • Vervolgens is het belangrijk om continu de engagement aan te gaan met je community. Jij bent daar in de lead. Start discussies, reageer op vragen en comments en deel relevante content!

  • Versterk de relatie met je community door middel van online en offline events en het belonen van actieve leden.

  • Om de community als een veilige plek te laten voelen, heb je wat basisregels nodig over wat voor content je niet in de community wil (haatdragend etc.) en wat je moet doen als er problemen ontstaan.

Bekende voorbeelden van merken met actieve communities zijn LEGO, Harley Davidson en Sephora!

9. Influencers zijn business as usual

Influencers zijn niet meer weg te denken uit  de marketingmix. En dan hebben we het al lang niet meer over celebrity endorsement, maar creators die bekend zijn geworden vanuit een expertise, niet omdat ze acteur zijn of mooi kunnen zingen Influencers hebben die plek vrijwel volledig ingenomen en daarom onmisbaar in de marketingstrategie. 90% van de marketeers geeft dan ook aan dat influencer marketing een effectieve tactiek is. 

Meer overtuiging nodig? Lees de argumenten voor influencermarketing.

 

Playtime is over

In de Gartner Hype Cycle zit influencer marketing alweer in de “Slope of Enlightenment” (zie grafiek). Influencer marketing is volwassen geworden en business as usual. Meer en meer bedrijven gaan mee met deze golf: zo’n 73% van Gen Z en 70% van de Millennials zien dagelijks creators en merken samenwerken. 57% geeft aan dat ze producten kochten naar aanleiding van de endorsement van een influencer.

Hype cycle Digital Marketing social media trends

10. AI: de toekomst van content 

Stockfoto’s zijn verleden tijd. AI-gegenereerde content is hot. Zo biedt TikTok al een basic text-to-image generator aan. Hiermee kun je de achtergrond veranderen van je video. Handig voor creators! Maar, vergeleken met Google’s Imagen, OpenAI’s DALL-E 2 en Midjourney’s machine learning modellen, staat TikTok nog écht aan het begin. De vergevorderden maken beelden die nét foto’s of complexe illustraties lijken die eruitzien alsof ze door mensen zijn gemaakt. Je vult een stukje tekst in en je krijgt er een afbeelding voor terug, zoals dit tasje:

AI Bag social media trends 2023

Outpainting

Om een idee te krijgen van de kracht van deze AI, kijk dan eens naar het fenomeen ‘outpainting’ waarmee DALL-E moeiteloos bekende kunstwerken met elkaar integreert. Outpainting versmelt meerdere werelden met elkaar om zo een perfect plaatje te schetsen voor jouw verhaal. Je creëert een soort Alice in Wonderland-ervaring met slechts enkele klikken. 

👈 Prompt van de afbeelding: 

“A bucket bag made of blue suede. The bag is decorated with intricate golden paisley patterns. The handle of the bag is made of rubies and pearls.

11. The metaverse is here!

Gartner voorspelt: 25% van de mensen zullen minstens één uur per dag in de meta-verse tijd spenderen in 2026. Dat is nogal een big deal als je het ons vraagt. De metaverse is een term die wordt gebruikt om de collectie van virtuele werelden aan te duiden die bestaan binnen het internet. Je kunt hier games spelen, met andere mensen socializen, werken of producten kopen of verkopen. En wat doet Meta zelf in de Metaverse? Interviews!

Ga voor het Alice in Wonderland gevoel

Maar, dat kan toch ook in de ‘echte’ wereld? Ja! Maar voor dat echte Alice in Wonderland gevoel, moet je écht de metaverse in. De metaverse biedt rijke ervaringen aan voor degenen die deze wereld binnentreden. Dit deed Roblox al in samenwerking met Gucci voor de Gucci Garden. Meer weten? In onze blog over influencers in de metaverse deden we hier uitgebreid verslag van! 

Starbucks is koploper

Zoek je inspiratie hoe je een ’treedje lager’ kan instappen? Check dan zeker de Starbucks Odyssey experience. Starbucks reward members kunnen dan loyalty punten sparen met web3 in de vorm van NFTs. Allemaal in het teken to recognize, surprise and delight members. Klinkt goed, toch?

It’s all coming together 

Authentieke verhalen vertellen, actieve communities bouwen en een scala van mogelijkheden door middel van nieuwe technologie. Van de metaverse tot short form video en AI-gegenereerde afbeeldingen tot een gevestigde garde influencers op nieuwe kanalen. Dit waren de laatste trends in social media marketing!

Hoe je deze social media trends toepast binnen jouw business? We helpen je graag verder. Plan een meeting in bij onze social expert John Meulemans!

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.