Hoe haal je meer uit je webshop met e-commerce marketing? Een vraag die menig webshopeigenaar én e-commerce manager bezighoudt. Je wilt immers je concurrentie voorblijven, of inhalen. En je wilt dat meer mensen van je product weten, zodat je er meer van kunt verkopen. Kortom, je wilt meer omzet. En daar kom je alleen door een slimme(re) manier van marketing voeren. Maar zoals jouw shop uniek is, zo is de marketingweg die je moet afleggen voor succes dat ook. Daarom deze keer een artikel over welke marketing mix jij het beste in kunt zetten voor jouw unieke webshop.
In de vijftien jaar dat wij meedraaien hebben we veel webshops zien komen en gaan. Zeker in de afgelopen tijd schieten de shops als paddenstoelen uit de grond. Geen wonder, na de ontwikkelingen vorig jaar met corona. Toch blijkt keer op keer dat alleen diegenen die hun marketingstrategie scherp inrichten, blijven staan op het moment dat concurrentie moordender wordt. Daarom helpen we je graag op weg met jouw strategie middels dit artikel. Zo vind jij de beste marketing mix voor jouw webshop
Misschien geen onbelangrijk begrip om uit te leggen: de e-commerce marketingmix. Dit begrip staat voor de combinatie van kanalen die jij gebruikt om jouw webshop te promoten.
De kanalen die wij aanraden, zijn kanalen die wij momenteel succesvol inzetten voor onze klanten. Ieder kanaal op zichzelf is interessant om te implementeren, maar wil je echt de maximale groei behalen uit je webshop, dan is het aan te raden hier een combinatie van te kiezen.
Voor de marketing van je webshop kun je denken aan kanalen als Instagram, Pinterest of adverteren via Google. Maar er is meer. Heb je bijvoorbeeld weleens bedacht dat de ROI van e-mailmarketing hoger ligt dan welk kanaal dan ook? Of wat personalisatie kan doen voor je gemiddelde aantal orders en bestelwaarde? Good thing we did. Daarom hieronder meer informatie over de zeven meest invloedrijke kanalen voor jouw webshop.
Waar zouden we zijn zonder content? Goede verhalen, mooie beelden en sprekende video’s zijn van onschatbare waarde voor jouw brand en producten. Ook voor webshops is het, zeker wanneer je van middelgroot naar groot bedrijf wilt, een kanaal wat je absoluut niet over het hoofd wilt zien.
Want verkoop je producten, dan is het ontzettend belangrijk dat je jouw doelgroep begrijpt. Hoe beter jij je doelgroep begrijpt, hoe beter je in kunt spelen op diens behoeftes. Doe je dit op de juiste wijze met content, dan maak je van een bezoeker een koper, en van die koper weer een trouwe fan. En als iets makkelijk scoren is, dan is het een herhaalaankoop. Dus… waar te beginnen?
Start met je contentstrategie, waarmee je antwoord geeft op de vragen:
Vanuit je strategie bouw je een contentkalender op, waarin je bijvoorbeeld de hygiene, hub, hero-strategie kunt aanhouden. Hierbij richt je alles in, van evergreen content tot thematische content, zodat je op ieder gewenst moment het juiste bericht de wereld in kunt sturen dat je doelgroep aanspreekt.
Je content strategie is de absolute basis. Staat die en klopt je contentkalender, dan kun je vanuit daar ook je digital marketingstrategie laten aansluiten. Zo is het verhaal dat je vertelt over alle kanalen hetzelfde en aansluitend.
Verder lezen over contentstrategieën? Check ons artikel waarin je in vijf stappen tot een sterke content marketingstrategie komt.
Niet onbelangrijk is de contentvorm die je aanhoudt. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar begin vooral bij een goede basis. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: kwaliteit over kwantiteit. Liever één goede post per week, dan tien slechte.
Voor een gemiddelde webshop zetten we de volgende contentvormen in:
Heb je een goedlopende webshop, dan doe je vermoedelijk al iets aan SEO. Ik ga er daarom dan ook vanuit dat je bekend bent met de terminologie. Hopelijk weet je intussen ook dat het niet alleen een kwestie van een paar keywords verwerken is. Wil je écht resultaat boeken en je klanten uit organische zoekmachines halen, dan is dit de nummer twee investering die je het beste kunt doen.
Wie hoge rankings wil behalen, zal zich moeten focussen op goede SEO-copy, goed ingerichte techniek en optimale linkstructuren. Met een continue focus op die drie pijlers, behaal je resultaat als geen ander. Maar daarbij is dat continue wel cruciaal. Je bent er niet met één keer investeren, en zeker niet als je het op wilt nemen tegen grote giganten als een bol.com of Amazon.
Wat zou je focus moeten zijn?
De meest bekende methode om snel en makkelijk resultaat te boeken, is: betaald adverteren binnen zoekmachines (SEA). Mogelijk doe je dit al op kleine schaal, of op grote schaal zonder het gewenste resultaat, of je wilt simpelweg meer. Wat je situatie ook is, je bent hier gekomen omdat je er nog niet het maximale uit weet te halen. En daar helpen we je graag bij.
Ook bij SEA is het cruciaal in het achterhoofd te houden welke fases je koper doorloopt, voordat deze overgaat tot aankoop. Deze customer journey heb je als het goed is al uitgeschetst toen je jouw content strategie op papier zette. Zo niet, dan raden we zeker aan hiernaar te kijken.
Voor deze customer journey werken wij graag met het See Think Do Care-model van Google. Je zou ook gebruik kunnen maken van andere modellen, zoals het AIDA-model.
Hoe je journey er ongeveer uit zou kunnen komen te zien? Zie onderstaand voorbeeld. Vanaf daar is het van belang om KPI’s per fase vast te stellen, en te bedenken welke kanalen je in wilt zetten.
Voor de gemiddelde e-commerce klant werken we bijvoorbeeld zo:
Zoals je misschien al kunt zien, heeft een dergelijke marketingstrategie nogal wat voeten in de aarde. Je bent er simpelweg niet binnen een dag. Toch is marketing bedrijven op deze manier degene waar je het meest uit gaat halen. Je werkt immers zeer gestructureerd naar je doel toe, en bedient je (potentiële) klanten op alle mogelijk manieren. Ze kunnen bijna niet meer om je heen.
Ik benoemde ‘m net al even, maar deze keer wat langer: adverteren via de shopping campagnes van Bing en Google is ontzettend belangrijk in je marketingmix voor e-commerce. Dit kun je natuurlijk op kleine schaal doen, met de shoppingfeed vanuit je website en betaald en onbetaald laten lopen. Je kunt het ook serieuzer aanpakken. Waar moet je dan aan denken?
Deze best practices zetten wij succesvol in voor onze klanten:
Segmentatie middels zoekopdrachten: het allereerste dat we doen, is producten segmenteren op basis van het type zoekopdracht dat wordt ingevoerd.
Stel, iemand zoekt op “Chanel tas” (ik blijf een vrouw) dan wil je hier natuurlijk wat meer voor bieden dan voor iemand die zoekt op “Mulberry tas (voor de niet-kenners, dat tweede merk is een flink stuk goedkoper). Door deze segmentatie is dat mogelijk
Benchmarking: nieuw in Google Shopping is het Benchmark rapport. Met dit rapport kunnen we exact zien hoe de prijsstrategie van ons shopping account zich verhoudt tot dat van anderen.
Zo krijg je inzicht in gehanteerde prijzen voor specifieke producten, en of je prijzen voert die boven of onder die van de concurrentie liggen. Op die manier krijgen we meer inzicht in de performance van onze shopping campagnes en weten we ook beter waar we op moeten sturen
Segmentatie via Product ID: verkoop je verschillende producten, dan komen deze waarschijnlijk met verschillende marges en kosten. Om dezelfde reden als segmentatie op keywords, willen we een ander bod kunnen instellen voor ieder product. Dat is waarom je jouw Google Shopping feed zou kunnen opdelen in verschillende product ID’s.
Dit zijn slechts drie van de vele methodes waarop Google Shopping succesvol in te zetten is voor jouw bedrijf. Hoe het ook zij, het is altijd een goed idee om Shopping onderdeel te maken van je marketing mix. Zeker als je meteen wilt kunnen sturen op een aankoop.
Cruciaal onderdeel van Google Shopping is je shoppingfeed. Wil je shopping optimaal inzetten, dan is feedoptimalisatie weer onmisbaar. Daarom hieronder meer over hoe wij dat aanpakken.
Op het moment dat wij echt de volgende stap willen maken met shopping voor een klant, roepen we de hulp van Tom in, onze feedoptimalisatie- en shopping-specialist. Als er iemand een kei is in het uiterste uit een shoppingfeed halen, dan is hij het.
Waar hij allemaal op let tijdens het optimaliseren van een feed? In elk geval het volgende:
Webshops die hoge bezoekersaantallen draaien per maand, zijn in hun marketingmix ook gebaat bij personalisatie via Customer Data Platform (CDP). Zo’n CDP verzamelt in één systeem alle relevante informatie over je klanten zodat je gepersonaliseerde triggers kunt instellen op je customer journey. Zeker als je webshop van groter formaat is, is dit de manier om toch dicht op je klant te blijven zitten.
Want heel eerlijk: niets is vervelender dan e-mails en marketing boodschappen toegezonden krijgen die totaal irrelevant zijn voor jou. En dat is waar je als webshopgigant wel een beetje risico loopt. Zo kreeg ik, nadat ik voor een vriendin een kraamcadeautje zocht, niet veel later een mail van Bol.com of ik ook geïnteresseerd was in kinderwagens. Hold your horses, I’m not there yet. Maar dit soort ‘foutjes’ vragen intussen toch echt wel om een andere marketingtechniek. Want dat zenden zijn we intussen allemaal wel een beetje beu.
Personalisatie is al jaren het sleutelwoord om relevant te zijn voor je bezoekers, klanten en fans. Niet voor niets besteden we meer en meer tijd aan het inrichten, bedenken en uitwerken van buyer persona’s en customer journeys. Tegelijkertijd verzamelen we gigantische hoeveelheden data. Voeg je die twee elementen samen, dan wordt het ook steeds makkelijker om een bezoeker goed, persoonlijk en toch geautomatiseerd te servicen.
Het effect van de personalisatie is bijvoorbeeld:
Dus ontvangt jouw webshop voldoende bezoekers, en wil je deze persoonlijk kunnen blijven servicen? Dan is een CDP daar ideaal voor.
Meer leren? We praten hier verder over op Emerce
Tot nu toe hebben we ons gefocust op het werven en enthousiasmeren van nieuwe bezoekers voor je webshop. Daarnaast hebben we het gehad over hoe je als merk je doelgroep beter kunt bereiken, en hoe data je daarbij kan ondersteunen. Allemaal ontzettend cruciaal voor de uitkomst van je webshop. Nu we die vijf elementen van de marketingmix besproken hebben, is het tijd voor een gouden oude: e-mail.
En dan hebben we het niet over je bedankt-voor-je-bestelling mails. Nee. We hebben het over de automations die je kunt instellen om je bezoekers van een optimale ervaring te voorzien met je label! Hieronder vijf van die voorbeelden die je eigenlijk vandaag nog zou willen instellen voor jouw webshop:
Nummer 1: Product lifecycle e-mails
Deze e-mail is datagedreven en afgestemd op de ‘levensduur’ van producten. Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse e-mail waarin de klant wordt herinnerd dat het tijd is voor nieuwe haargel, lenzen of tampons. Je verstuurt de product lifecycle e-mails dus regelmatig, en kleedt ze aan met een superrelevante boodschap zodat de kans op herhaalaankoop groter is.
Nummer 2: Cross-sell e-mail
Met deze e-mails raad je, op basis van voorgaande aankopen, je klanten aan welke producten hier ook bij passen. Zo kun je gemakkelijk een cross- of upsell realiseren. Bijvoorbeeld een mooie hocker bij een bank die iemand net gekocht heeft. Of een springtouw, nadat iemand een matje en gewichten in je webshop heeft gekocht.
Nummer 3: Verlaten winkelmandje e-mail
De e-mail verstuur je op het moment dat iemand iets in zijn winkelmandje heeft geplaatst binnen zijn of haar account maar vervolgens je website heeft verlaten. In deze e-mail herinner je de verlater aan zijn gevulde winkelmandje. Een makkelijke, efficiënte en slimme manier om aan remarketing te doen.
Nummer 4: Beoordelingse-mail
Met de beoordelingse-mail vraag je een klant jouw webshop een cijfer te geven. Die reviews zijn nodig, omdat je als webshop betrouwbaar over wilt komen. Dat kom je natuurlijk ook door daad bij woord te voegen, maar vooral door anderen dit te laten bevestigen. Het makkelijkst is om de reviews via een derde (onafhankelijke) partij te laten lopen, zoals Kiyoh. Dergelijke bedrijven hebben een vaste werkwijze voor het verzamelen van beoordelingen. Zo hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Nummer 5: Winback e-mail
De winback e-mail is een bericht voor de klanten die je al een tijdje niet meer in je webshop gezien hebt. Deze klanten wil je voor je terugwinnen en vandaar dat je hier een winbackcampagne voor inzet. In deze e-mail leg je er de nadruk op dat je de klant al een tijdje niet meer hebt gezien en doe je bijvoorbeeld een speciale aanbieding.
De gemeenschappelijke deler
In dit artikel bespraken we de ideale marketing mix voor e-commerce businesses. Van al deze kanalen is er een boodschap die door blijft zingen per kanaal: wat je ook doet, ga voor kwaliteit.
Zorg voor perfectie in alles dat je merk online zet. Of dit nou om je SEO, content of advertising gaat, wil je de volgende fase in met je webshop, dan zal je het uitstekend moeten aanpakken.
Hoe je dat doet?
In dit artikel bespraken we wat de e-commerce marketing mix is en welke kanalen je het beste in kunt zetten voor jouw e-comm business. Maar er is meer. De komende periode delen wij alle ins en outs van marketing voor e-commerce bedrijven. Zo bespreken we onze e-commerce tactieken per kanaal, delen we een e-commerce benchmark rapport over de verschillende industrieën, en kun je de ultimate guide to e-commerce marketing downloaden.
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you