Conversion optimisation

Creëer optimale omstandigheden

Op je website, in je nieuwsbrief of op socials kan je gebruik maken van een call to action waarbij je de doelgroep oproept om een actie uit te voeren. Op een button klikken om te bestellen of een link naar een email openen zijn voorbeelden van een conversie. Hoe vaak of hoeveel mensen daarop klikken, wordt door allerlei factoren beïnvloed, zoals de kleur van een button, de tekst die er in staat, maar ook wat er omheen op het scherm gebeurt. Met conversie optimalisatie, ook wel Conversion Rate Optimisation of CRO, ga je op zoek naar de optimale omstandigheden voor conversie.

Testen tot de beste conversion rate

Er is geen vaste regel voor de beste conversie. Over het algemeen is het een kwestie van testen. Dat kan met een A/B test, waarbij je meerdere varianten tegelijk inzet bij je doelgroep en na een bepaalde tijd bekijkt welke de hoogste conversie oplevert. Conversie optimalisatie gaat dus allemaal op basis van data en kan ook weer bijgestuurd worden waar nodig. Soms moet je betalen voor een betere conversie, bijvoorbeeld wanneer een prijs per klik omhoog gaat. Maar wanneer CRO goed wordt uitgevoerd, gaat je conversie steeds verder omhoog, waardoor de investering zich gegarandeerd terugverdient.

Hoe zet ik data in om meer uit mijn advertenties te halen?

Door slim gebruik te maken van algoritmes kan je je advertentie campagnes optimaliseren.

Growth strategy

Conversie optimalisatie kan een belangrijk onderdeel van je groeistrategie zijn. Bijvoorbeeld wanneer je veel bezoekers hebt op je website, maar deze te weinig converteren. Door conversie optimalisatie samen met andere strategieën in te zetten, geef je groei een boost.

Data intelligence

Voor conversie optimalisatie heb je de juiste data nodig. Het is belangrijk te kunnen meten wat de gevolgen van bepaalde keuzes zijn. Met data intelligence weet je precies welke factoren invloed hebben op conversie.

Website

Is jouw website zo ingericht dat conversie gemakkelijk gaat voor de bezoeker? Of moeten zij lang zoeken naar het juiste product of contactgegevens? Door te denken vanuit je gebruiker, kan je conversie verhogen.

Matthijs Van Schendelen

Founding Partner at Endeavour

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen?

Neem contact met ons op