Zó bouw je toegankelijke websites voor slechtzienden

Zó bouw je toegankelijke websites voor slechtzienden

 

Even snel iets online opzoeken of bestellen. De meeste van ons doen het met het grootste gemak. Maar wist je dat bijna 2.5 miljoen mensen in Nederland moeite hebben met het gebruik van websites doordat zij slechtziend zijn? Het is dus heel belangrijk om je website toegankelijk te maken voor slechtzienden. Voor gemeente- en overheidswebsites is dit zelfs verplicht. Maar hoe bouw je dan een toegankelijke website? We geven je concrete tips, die er trouwens ook nog voor zorgen dat je SEO-score stijgt. 

 

Begrijp je doelgroep

Om een toegankelijke website te bouwen voor slechtzienden, dien je de doelgroep eerst te begrijpen. Hoe navigeren slechtzienden eigenlijk over een website?

 

Slechtzienden lezen websites via een screenreader. Dit is een software tool dat de tekst en elementen van een website voorleest of toont in braille op een brailleleesregel. Slechts het element dat ze selecteren wordt voorgelezen. Daarbij is het ook belangrijk om te weten dat slechtzienden geen muis gebruiken, maar toetscombinaties. 


 


 

Toegankelijke website maken

Nu je je doelgroep begrijpt, is het tijd om je website aan te pakken. Wij delen drie concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt.

 

  1. Zorg voor een duidelijke website-structuur

En dan bedoelen we geen visuele structuur, maar een duidelijke codestructuur. Zoals gezegd navigeren slechtzienden met toetscombinaties over een website. Knop- en tekstelementen moeten dus juist geïmplementeerd en gelabeld zijn. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld dat alle koppen de juiste HTML-tag meekrijgen, zoals H1, H2 en H3.

Maar ook formulieren moeten voorzien zijn van de juiste structuur. De labels en invoervelden moeten aan elkaar gekoppeld zijn, zodat de screenreader dit begrijpt. En omdat slechtzienden gebruik maken van toetscombinaties, is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de invulvelden met de tabtoets te navigeren zijn en dat je keuzerondjes kunt selecteren met het toetsenbord.

 

  1. Anchor teksten en alt-teksten

Bevat je website interne of uitgaande links? Duid deze dan aan met anchor texts. Dat maakt het voor de screenreaders makkelijker te lezen. Denk bijvoorbeeld aan ‘’Download de case’’ ipv ‘’Zie hier’’. Vaak kun je met een link title tag ook nog aangeven waar de link overgaat. Deze wordt gelezen door screenreaders, maar ook door Google. Dus dat zijn twee vliegen in één klap!

 

Dit geldt ook voor afbeeldingen. Via de back-end van je website kun je een alt-text toevoegen aan visuals. Een alt-text vertelt een slechtziende en Google wat er op de afbeelding staat. Vooral voor e-commerce websites is dit een must. Zorg dat de afmetingen van het product, de kleuren en andere relevante productinformatie is beschreven. Dit geeft Google meer informatie over het product dat verkocht wordt, maar geeft de gebruikers ook alle informatie die hij of zij wilt weten.

 

Door je keywords in de alt-text te verwerken, wordt je pagina óók nog eens beter gevonden in zoekmachines.

 

Dit zijn de belangrijkste anchor- en alt-text toevoegingen voor de website:

  • CTA-knoppen

  • het logo

  • labels van formulieren

  • afbeeldingen

  • hamburgermenu-afbeeldingen

  • pdf-bestanden

 

  1. Contrast

 

Welk plaatje kun jij het best lezen? Juist, B. Websites zijn beter te lezen, wanneer er voldoende contrast wordt gebruikt. Dit is niet alleen belangrijk om je website toegankelijk te maken voor slechtzienden, maar ook voor kleurenblinden (wederom twee vliegen in één klap). 

 

Blind vertrouwen

 

Sorry voor de woordgrap, maar wil je zeker weten dat je website toegankelijk is voor slechtzienden? Test je website dan eerst met de screenreader, voordat je hem live zet. Verplaats je in de gebruiker en zorg ervoor dat je het scherm niet ziet en geen muis gebruikt. Met deze test spoor je alle toegankelijkheidsproblemen op en weet je zeker dat je een toegankelijke website live zet.

 

Dat waren ze! Drie concrete tips waarmee jij jouw website toegankelijk maakt voor slechtzienden. Toch nog hulp nodig? Neem dan contact met ons op!

Een bronzen Grand Prix Content Marketing Award!

Wat kost het om een website te laten maken?

Minder mega-influencers, meer micro-influencers in je marketing strategie

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

Jeroen Rutte

Director of Business Development

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen