Wat zijn influencer incubator programma’s?

Influencer marketing is serious business. En dan bedoelen we letterlijke business. In China zijn bedrijven die influencers máken. Influencer wordt je niet zomaar, maar als je de juiste ingrediënten hebt, kom je vanzelf bovendrijven. Net zoals topmodellen ooit werden gescout op straat, speuren influencer scouts social media af voor iemand met grandioze potentie. Influencer incubator bedrijf Ruhnn (China) scout maandelijkse zo’n 800 influencers in de dop.

Eerder vertelden we je over micro-influencers, maar hier is macro (1M+ followers) het uiteindelijke doel. De grootste influencer onder de vleugel van Ruhnn, zette in een jaar zo’n 145 miljard dollar om via haar online shop. Serious business, like we said. Gaan ze de wereld van influencer marketing veroveren? In deze blog lichten we je in over de ins en outs van incubator programma’s voor influencer marketing. 

Hoe werkt een incubator programma voor influencers?

Begeleiding. Vergelijk een influencer incubator programma met het business model van een platenmaatschappij. Een platenmaatschappij begeleidt de artiesten in spé bij het maken van opnames. Verder voorziet de platenmaatschappij in de juiste marketing, finances en productiemiddelen. Alleen gaat het bij incubator programma’s niet om opnames, maar om social media content.

Tests. Zodra je gescout bent, onderga je serie van verschillende tests. Weet je wat goede marketing is? Heb je een neus voor trending producten? Hoe poseer je hier het beste mee? Hoe zorg je voor een hoge engagement met je publiek? Van de 800 gescoutte influencers, krijgen slechts 10 daadwerkelijk een contract. Moordende concurrentie dus. Het moge duidelijk zijn dat China een paar stappen verder is met influencer marketing. 

Een webshop. Vaak verzorgen dergelijke bedrijven een mooie webshop voor de influencer. Op die manier kunnen consumenten direct de producten aanschaffen die de influencer promoot. Tegelijkertijd kan het aanbod in producten perfect worden afgestemd op de doelgroep. 

Wederzijdse voordelen. Bij een incubator programma heeft het bedrijf weliswaar de touwtjes strak in handen, maar ze investeren in je, brengen je in contact met mentoren en zorgen voor een goed netwerk. Eerdere initiatieven om YouTube sterren te ‘maken’, hadden geen schijn van kans omdat de voordelen voor de influencer te beperkt waren. Bedrijven zoals Ruhnn faciliteren alles, zelfs de eerste traffic wordt voor je ingekocht. Of dit in volgers kan worden omgezet moet dan blijken. Veel voordelen voor de influencer in spé dus. Het bedrijf krijgt hiervoor een bescheiden (ca 10%)van de omzet. Beide partijen hebben er dus baat bij als de influencer het goed doet in de markt. 

Benut jouw merk alle kansen op social media?

Vraag vrijblijvend onze social scan aan en onze social specialisten helpen je graag!

Waaien incubator programma’s over naar het westen?

Dat zou zomaar kunnen. Het model van incubator programma’s in China is duidelijk. Inmiddels is het een multi-million dollar - of yuan eigenlijk - industrie. Veel influencers in het westen zijn ook bezig met het bouwen van een sterk merk naar voorbeeld van Kylie Jenner en haar beauty business. Daar is de Zweedse @kenzas een voorbeeld van met eigen haarproducten, maar ook HSTL.made uit Engeland dat zelf crossfit kleding ontwerpt en verkoopt in een webshop. 

 

Het verschil is dat er geen groot bedrijf achter zit die de influencers scout, opleidt en helpt groeien. Bedrijven als Ruhnn hebben we hier nog niet gezien, echter zijn er al wel merken die een échte samenwerking aangaan met influencers en hun helpen groeien en content te maken, zoals het innovatieve Sephora met haar jaarlijkse ‘Sephora Squad’.

Is er behoefte aan incubator programma’s?

Social platforms zijn in China al verder wat e-commerce integraties betreft in verhouding tot de functionaliteiten van bijvoorbeeld Instagram. Andersom zijn Chinese bedrijven zelf ook flink aan de bak gegaan op hun eigen website middels ‘retailtainment’ integraties. E-commerce websites zijn getransformeerd in social media platforms. 

 

Zoals in het voorbeeld van Sephora kan het dus ook wat bescheidener en wat inclusiever. Een model wat meer merken zouden kunnen nastreven. Het voorbeeld van Ruhnn illustreert dat er big business uit incubator influencers te halen valt. Hang er een slimme webshop aan en wie weet speel je mee met de grootste internationale bedrijven. Er liggen dus nog veel kansen voor Westerse bedrijven op dit gebied!

 

Benieuwd naar incubator programma’s of andere kansen binnen influencer marketing? Neem contact met ons op!

6 redenen om nu te starten met programmatic advertising

5 tips voor een gebruikersvriendelijke website

5 redenen waarom jij vandaag nog HubSpot moet inzetten

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

John Meulemans

Strategy Director & Partner Endeavour

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen