De metaverse, NFT’s en influencers: alles wat je moet weten

De metaverse, NFT’s en de nieuwe garde influencers. Een opsomming van buzzwoorden? Of the next big thing? Je weet waarschijnlijk al van de rebrand van Facebook naar het ‘toekomstbestendige’ Meta. De opmars van de metaverse wordt in ieder geval groots aangepakt door Marc Zuckerberg. Is deze beweging een must follow en doe je er je voordeel mee als early adopter? Of kan je het beter aan je voorbij laten gaan, net als Google Glass en Second Life? In deze blog vertellen we je over de metaverse, NFT’s en de rol van influencers. Let’s go!

Wat is de metaverse?

Er gaan verschillende verhalen in de rondte over wat de metaverse is en wat de mogelijkheden ervan zijn. De term ‘metaverse’ werd voor het eerst gebruikt in een cyberpunk roman van Neal Stephenson, Snow Crash, uit 1992. Stephenson omschrijft de metaverse als een gedeeld ‘denkbeeldig rijk’ dat ‘voor het publiek beschikbaar wordt gesteld via het wereldwijde glasvezelnetwerk’ geprojecteerd op virtual reality brillen. Maar het is veel meer dan dat.

De metaverse is niet zomaar een ‘virtual space’ zoals Second Life dat was. Dat zou de metaverse te weinig credit geven. De metaverse is eerder een soort parallel universum: het is een afspiegeling van de echte wereld, maar dan in een online format. De wereld van de metaverse speelt voor iedereen in real-time en synchroon af. Je zou het kunnen zien als een driedimensionale vorm van het internet. De metaverse wordt ook wel Web 3.0 genoemd.

Hoe werkt de metaverse?

De metaverse kan worden onderverdeeld in twee soorten:

  1. Via platforms als Decentraland of The Sandbox koop je met NFT’s of cryptocurrencies een stukje land waarop je je eigen metaverse kan inrichten. Sommige metaverses zijn erg realistisch, anderen doen meer denken aan Habbo Hotel.

  2. De andere soort zijn metaverses die Facebook ambieert: een grote virtuele wereld waarin mensen elkaar kunnen ontmoeten voor meetings, gezelligheid en general ‘enjoyment’. 

In een metaverse kan je van alles doen, al is dat wel afhankelijk van wat de maker voor je bouwt. Je kan het zo gek niet bedenken: van shoppen en naar een concert gaan tot mensen ontmoeten of business meetings hosten. Ruil je NFT’s in voor toegang tot een concert of koop land met cryptocurrencies.

Bestaat de metaverse al?

Voor nu is er nog geen sprake van ‘de metaverse’. Het is vooralsnog een opeenstapeling van losse virtuele communities. Voorbeelden hiervan zijn Minecraft, Roblox, Fortnite, Coinbase, The Sandbox, Decentraland en Facebook Horizon. De metaverse staat nog in de kinderschoenen. Je kan je voorstellen dat het nogal een technisch staaltje werk is. Nu wordt gebouwd aan het technische fundament. 

De metaverse groeide in populariteit door de pandemie en wordt beschouwd als een echte game-changer voor thuiswerkers. In Horizon Workrooms, een gratis beta van Facebook, ontmoet je je collega’s in een virtuele vergaderruimte. Net zoals een ‘echte’ vergadering kan je schrijven op een whiteboard, ideeën brainstormen en lekker op je toetsenbord tikken. Alleen zonder benen, want die zijn nog niet geprogrammeerd.

Zo neemt Sogeti je mee in de wondere wereld van de metaverse middels hun Metacast: een podcast in Horizon Workrooms. Een mooie zet, aangezien je als kijker meteen ziet waar ze het over hebben en hoe Horizon Workrooms eruit ziet. 

Nieuwsgierig? Bekijk hier de Metacast.

Elkaar ontmoeten in de metaverse

Als je elkaar kan ontmoeten in een vergaderruimte, kan je elkaar ook op coolere plekken zien (sorry kantoortijgers). Denk hierbij aan evenementen en concerten. Wij zeggen altijd: ga naar waar het feestje is. In marketing slang is dat: ga naar waar je doelgroep is. Is dat Instagram? TikTok? Volgens Gucci is dat bij Roblox, een online gaming platform, in de metaverse. De modegigant voert een digital first beleid en heeft de smaak zeker te pakken: de Gucci Garden in Roblox trok bijna 20 miljoen bezoekers. Raad jij al wie de doelgroep was? (Het begint met de G en eindigt op ‘en Z’, lees: Gucci’s toekomstige kopers).

100 jaar Gucci vier je in de Gucci Garden 

Lawa in het Vondelpark? Gucci denkt daar heel anders over en neemt je mee in de Gucci Garden. Om haar 100-jarige bestaan te vieren, liet Gucci de tentoonstelling in Florence in een digitaal jasje gieten op het platform Roblox. Net als bij de real-life tentoonstelling zelf, bestaat de experience in Roblox uit verschillende ruimtes met ieder een thema. Bezoekers laten zich inspireren door de vindingrijke geest van Creative Director Alessandro Michele.

In de vorm van een neutrale mannequin betreed je de virtuele tentoonstelling. Daarnaast is er ook een winkel waar bezoekers exclusieve, limited-edition avatar items kunnen kopen. Deze items zijn geïnspireerd op de signature Gucci items uit de reguliere campagnes. Normaalgesproken zijn deze reguliere campagnes, denk aan fashion shows, nogal ontoegankelijk voor veel mensen. Echter, op virtueel terrein is iedereen welkom. 

De impact van influencers in de metaverse

Waar influencers heengaan, volgt hun following. En zo steekt ook de rol van influencers in de metaverse in elkaar, onder de noemer ‘metafluence’. Met de aantrekkingskracht van een magneet trekken ze bezoekers naar nieuwe online hotspots. Zo ging het met social networks en zo zal het ook gaan in de metaverse. Als je de metaverse - Web 3.0 -  beschouwt als een driedimensionale vorm van social platforms - ofwel Web 2.0 - is de rol van influencers ook hier immens. De vraag is niet meer of je als merk instapt, maar wanneer.

Maar hoe groot is de impact van influencers nu dan? Travis Scott trad op in Fortnite en verdiende zo’n 20 miljoen dollar met een concert wat slechts 11 minuten duurde. Ter vergelijking: zijn hele real-life tour leverde zo’n 53 miljoen op. De verkoop van real-life en virtuele merchandise, maakte dit metaverse concert tot een enorm succes.

Is er nog een scheidslijnen tussen de online en fysieke wereld?

Wordt de metaverse een soort Madame Tussaud waar je virtuele celebrities kan spotten? Dat is nog maar de vraag. De potentie van de metaverse is nagenoeg oneindig, maar hangt ook zeker af van hoe ‘happening’ het is. 

Wat we wel weten is dat Millennials en Gen Z geen strikt onderscheid maken tussen de digitale en fysieke wereld. In hun ogen zijn ze met elkaar verweven. De jonge generaties zijn immers opgegroeid met Augmented Reality in Snapchat en Pokémon Go. Jongeren spenderen vandaag de dag meer dan 4 uur online. Voeg een dimensie toe aan Web 2.0 en je komt in de metaverse: de online ervaring kan er in dit opzicht alleen maar op vooruitgaan. 

Virtuele influencers in de metaverse

We kunnen niet precies voorspellen of het effect van virtuele influencers in de metaverse net zo groot gaat zijn als de invloed van Elon Musk op de Dogecoin,  maar binnen influencer marketing is het toch a pretty big deal. Combineer dat met het potentieel van NFT’s en de mogelijkheden zijn eindeloos. 

Heads-up nodig over wat NFT’s precies zijn en wat je ermee kan? Lees dan onze blog over NFT’s en de mogelijkheden ervan.

In de metaverse kun je jouw virtuele helden ontmoeten. Zij verschijnen immers makkelijker in de metaverse dan op onze goeie ouwe planeet aarde (#besef). En nu die NFT’s: zoals we in deze blog al vertelden zijn NFT’s (non-fungible token) een soort digitale eigendomscertificaat die uitgewisseld kunnen worden op het blockchain network. In normale mensentaal is dat: je hebt gelikt aan digital artwork en een nft is het unieke bewijs dat het van jou is. In de openbare blockchain ziet iedereen wie de eigenaar van een bepaalde token is.

Hoe de impact van de metaverse nu al voelbaar is:

  • Real-life influencers dragen virtuele kleding, wat een dikke vette streep zet onder het verdwijnende onderscheid tussen on- en offline;

  • Virtuele influencers winnen aan populariteit bij verschillende doelgroepen;

  • Virtuele influencers hebben hogere engagement dan echte influencers;

  • Grote merken als Facebook, Nike, Gucci en zelfs Burger King zetten in op de metaverse

Meer weten over virtuele influencers? Lees onze blog over hoe virtuele influencers het overnemen van real-life influencers.

Parasociale relatie of paradoxale relatie?

‘Traditioneel’ gezien is de relatie tussen influencer en kijker nogal eenzijdig, ofwel parasociaal. De kijker weet wie dan de influencer is, wat hij/zij/hen bezighoudt en misschien ook wel met wat voor tegenslagen diegene te maken heeft. Andersom geldt dit in veel mindere mate: de influencer weet niet of nauwelijks wie de kijker is en wat hen zoal bezighoudt. Hoewel bijvoorbeeld livestreams daar verandering in brengen de laatste tijd, blijft het een onmogelijke opgave voor de influencer. Al helemaal als het gaat om een following van miljoenen.

Waarom volgen we dan en masse virtuele influencers? Feitelijk is dat niet eens een persoon en heeft diegene geen emoties, om nog maar te zwijgen over empathie. De relatie tussen kijker en influencer begint de vorm aan te nemen van een ‘paradoxale relatie’. Maar dat is niet helemaal terecht. In ons artikel over virtuele influencers vertelden we je over Lil Miquela en haar miljoenen following. Virtuele influencers zijn more than capable om een community op te bouwen en relaties aan te gaan met hun following. En die relatie gaat misschien nog wel dieper dan met real-life influencers met behulp van NFT’s.

NFT’s in de context van virtuele influencer marketing

Omdat een NFT een digitaal stukje eigendom is, kun je de fanbase van een virtuele influencer co-ownership laten kopen. Zie het als een aandeel in een bedrijf: beleggers bezitten dan een stukje van het bedrijf. In tegenstelling tot aandelen, keren virtuele influencers - voorlopig - geen dividend uit. Het co-ownership kan de fanbase bijvoorbeeld stemrecht geven over wat voor content de virtuele influencer gaat maken. Dit gaat lastiger bij ‘real-life’ influencers. Voor de goede orde: die kan natuurlijk je niet zomaar kopen ;-) . 

Zet in op NFT’s

Is jouw merk pionier op digitaal gebied? Dan doe je er goed aan om in te zetten op NFT’s en de metaverse te betreden nog vóór de concurrent dat doet. Er bestaan verschillende strategieën over hoe je de concurrentie schaakmat zet, maar dat is wel afhankelijk van hoe je als merk in de schoenen staat. 

Het luxe Italiaanse schoenenmerk Cult & Rain (see what we did there) zet Discord in om hype te creëren rondom de lancering van hun eerste officiële presale. Vanuit hun digital first approach vonden ze Discord een passender platformen dan Instagram of TikTok. Op Discord koop je een 3D-animatie - collectable - van de schoenen als NFT, waarbij slechts 100 paar van iedere ‘skin’ verkrijgbaar zijn. Omdat op Meta, voorheen Facebook, deze functionaliteit nog niet bestaat, benadrukt dat het exclusieve karakter van Cult & Rain. 

Ook Burger King zet in op NFT’s: de Real Meal NFT om precies te zijn. Op zo’n 6 miljoen Burger King burgerdoosjes zit een QR-code met de mogelijkheid om een digitale collectable te ontgrendelen. Heb je er genoeg verzameld? Dan maak je een once-in-a-lifetime kans om te bellen met een van de beroemdheden die de campagne promoten. En dat zijn niet zomaar namen: rapper Nelly, LILHUDDY en Anitta!

Voordelen NFT’s: 

  • Een van de grootste voordelen van NFT’s is de mogelijkheid om alle rechten te behouden op artwork. Iets wat vandaag de dag nog voor veel frustratie zorgt bij - let’s be real - zowat iedereen in de creatieve industrie. 

  • Collectables, zoals uit het voorbeeld van Cult & Rain, zijn uniek door NFT’s. Door dit unieke karakter worden ze steeds waardevoller. 

  • NFT’s zorgen ervoor dat de creator direct geld verdient met hun werk. Ze zijn in mindere mate afhankelijk van tussenpersonen om hun werk online te verkopen.

  • Zorgen voor demand creation  en extra sales mogelijkheden door hype rondom pre-sales en virtuele merchandise.

  • Community: door creatief gebruik van NFT’s kun je jouw community stemrecht geven over bepaalde zaken, of engagement van campagnes verhogen door via NFT’s bepaalde perks - meet & greet, gratis toegang tot events -  te kunnen unlocken.

 

Luxemerken staan vaak aan de voorhoede van innovatie en dat is in de metaverse ook het geval, zoals uit het voorbeeld van Gucci blijkt. Echter, hebben veel merken nog een lange weg te gaan en influencer marketing is een belangrijke kaart om te spelen. Community management is daar een belangrijk onderdeel van. Als jouw doelstelling is om jongere doelgroepen aan te spreken, is het feestje simpelweg online in de metaverse.

 

Weten hoe je NFT’s, virtuele influencers of de metaverse inzet voor jouw bedrijf? 

 

Neem dan contact met ons op!

Influencer marketing en livestreams: zo zet jij ze in

Online marketing vs content marketing: wat is het verschil?

Website op maat of toch een standaardoplossing: hoe maak je de juiste keuze?

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

John Meulemans

Strategy Director & Partner Endeavour

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen