Succesfactoren voor B2B influencer programma’s

Thought Leadership, of B2B influencer marketing,  is een steeds belangrijker thema geworden binnen B2B marketing, en dat is ook niet vreemd. Meer dan de helft van alle decision-makers besteedt namelijk een uur of meer per week aan het lezen van thought leadership content. En die kostbare tijd wordt gebruikt om kennis te vergaren om een zakelijke aankoopbeslissing te maken. In dit artikel bespreken we waarom zakelijke influencers een turbo boost zijn voor jouw new business. 

Naast sales of leadgeneratie kan een thought leader ook ingezet worden voor recruitment doeleinden. Door inside-out te laten zien wat jouw sterke kanten als werkgever zijn, kan je potentiële werknemers op de arbeidsmarkt namelijk overtuigen van de carrièremogelijkheden bij jouw bedrijf. 

Een thought leadership programma opzetten

De doelstellingen en bijbehorende KPI’s van een thought leadership programma kunnen dus uiteenlopen van branding of sales tot recruitment. Een thought leadership programma wordt overigens opgebouwd uit fases die naamsbekendheid, traffic en conversie genereren. Afhankelijk van de doelstellingen kies je vervolgens de juiste thought leader. 

Samenwerken met externe thought leaders die autoriteit en bereik hebben opgebouwd is dé manier om je sales een boost te geven. Want naast externe thought leaders kunnen ook je klanten of werknemers een belangrijke rol spelen; dan zijn het interne thought leaders die je inzet voor jouw programma. Dit zien we vaker bij recruitment programma’s.

De Juiste Match

Het meest belangrijke bij Influencer Marketing is de juiste match. Sluit de thought leader en zijn/haar doelgroep niet aan bij het product of de dienst die zij promoten, dan moet je je voorbereiden op een campagne die niet aan je verwachtingen gaat voldoen. Binnen B2C campagnes gebeurt het nog steeds dat merken in een slecht daglicht komen te staan doordat de doelgroep van de influencer niet reageert op het product of dienst als van tevoren gedacht. 

Net als bij B2C influencer marketing blijft het ok bij B2B een belangrijk punt om goed na te denken over de doelgroep die je wilt bereiken en welke thought leader hier goed bij aansluit. Je wilt online zijn waar jouw doelgroep zich al bevindt. Ga op zoek naar experts die passen bij jouw product of dienst en doelstellingen en kijk samen naar de mogelijkheden.

Authenticiteit is een van de belangrijkste punten waarop je jouw thought leader selecteert. Waarom ga je voor expert x en niet voor expert y. Sluit de tone of voice aan? Matcht het portfolio 1 op 1 met jouw merk? Hoe positioneert hij/zij zich in de markt? Allemaal vragen om mee te nemen wanneer je op zoek bent naar de geschikte thought leader voor jouw programma. En natuurlijk niet te vergeten, het track record. Hoe reageert de fanbase op eerder content of influencer programma’s?

Knowledge

Naast bovengenoemde punten kijk je ook naar knowledge en expertise. Iedere thought leader heeft kennis van een bepaald onderwerp. De ene thought leader stipt verschillende topics aan, denk bijvoorbeeld aan Digitalisering, Internet of Things en Smart Mobility. Terwijl juist de andere thought leader erg niche zit en zich bijvoorbeeld focust op Innovatie en Smart Cities in de Medische sector. Bij iedere campagne link je de thought leaders die raakvlakken hebben met jouw product, dienst of markt en doelstelling. 

Naast dat je thought leaders van buiten je organisatie kunt inzetten, is het ook een optie om te kijken naar de mensen binnen je organisatie met een geschikt profiel. Zij stralen vaak de juiste merkbelofte al uit en weten als geen ander welke trends er in de markt spelen.

Het meest gebruikte Thought Leadership kanaal is LinkedIn, maar ook op Twitter, YouTube en Instagram kan business gerelateerde content effectief zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Q&A video, een paneldiscussie of tafelgesprek, een zakelijke oproep of niet te vergeten een podcast.

Vertrouwen in B2B influencers

Last but not least mag je niet vergeten dat Influencer Marketing een betaalde vorm van marketing is. Je probeert invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. Een authentieke aanbeveling over een product of dienst is dan cruciaal. Fans vertrouwen een thought leader en prikken zo door content heen die niet bij de betreffende thought leader past of botst met een mening uit het verleden. Juist het vertrouwen van de doelgroep behouden, is key voor een succesvol B2B influencer programma. 

Experience it for yourself

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.