Social commerce: hoe boost het jouw sales?

Als je een paar jaar geleden nog geen digitale transformatie in gang hebt gezet, miste je de boot. Finaal. Nu komt er weer zo’n boot voorbij varen: social commerce. In deze blog gaan we in op alle ins en outs van social commerce. Waar kwam het vandaan? Hoe moet je hier als merk op inspelen? Wat zijn de mogelijkheden van ieder platform? Lees vooral verder als je het antwoord op al deze vragen wilt weten!

Wat is social commerce?

Social commerce is een zijtak van e-commerce. De platforms onder Meta, Facebook en Instagram natuurlijk, hebben beide een native shops feature. Daarin uploaden e-commerce merken hun productcatalogus naar een virtuele etalage. 

Als gebruiker kun je de social shop van een merk bezoeken om beschikbare producten te zien, productspecificaties te lezen en te kijken welke maten en kleuren er op voorraad zijn. Daarnaast kun je jouw shop in de feed van gebruikers laten verschijnen met gesponsorde posts. Ook andere platforms zijn bezig met een transformatie. Zo lanceerde TikTok onlangs shopping ads en adverteerders kunnen ook aardig uit de voeten met Pinterest Ads.

Gebruikers kopen direct op het moment van inspiratie. Want waar voorheen altijd naar de #linkinbio werd verwezen, laadt er nu direct in de feed een productpagina. Zo slaat Meta twee vliegen in één klap. Aan de ene kant zorgt Meta ervoor dat de gebruiker op het platform zelf blijft. Aan de andere kant biedt dit voordelen voor verkopers omdat de customer journey fors korter is en drempels om een aankoop te doen lager zijn. Oh, en Meta is niet de enige met een native shops feature. TikTok en Pinterest zijn ook hard op weg.

 

Social commerce vergeleken met e-commerce

Al sinds Web 2.0 in de eerste jaren van 2000 is er een steady groei in het aantal e-commerce platforms. Niks nieuws onder de zon. De COVID-19 pandemie deed daar een flinke schep bovenop en liet een dikke stempel achter in het online landschap. Webshops werden alsmaar groter en bezorgdiensten konden de aanwas van online aankopen nauwelijks aan.

De Amerikaanse markt voor social commerce is in 2020 alleen al met zo’n 38% gestegen tot 27 miljard dollar. Deze zal naar verwachting meer dan 50 miljard dollar bedragen in 2023. Da’s zeker niet mis!

Social commerce heeft dus in de laatste jaren een enorme groei meegemaakt. Wat moet je anders als je ‘s avonds op de bank zit? Ook is het niet heel gek dat social commerce zo is gegroeid. Facebook en Instagram hebben bij elkaar zo’n 300 miljoen gebruikers. Volgens een rapport van eMarketers verwacht ongeveer eenderde van de social media gebruikers een aankoop te doen op het platform.

Sociale ervaring

Met social commerce is shoppen een sociale ervaring omdat gebruikers zich in een veel interactievere omgeving bevinden. Je kunt gemakkelijk producten doorsturen naar je vrienden en advies vragen. Social commerce is the next best thing als we het hebben over gezellig samen shoppen in de stad! Alleen dan zonder lange rijen voor de kassa.

Optimale mobile friendliness 

Zo’n 70% van de gebruikers komt via een mobile device op de websites. Daarom is een gebruiksvriendelijke mobiele website ontzettend belangrijk. En dat is precíes de kracht van social commerce.

Social media platforms zijn gebouwd op mobile-friendliness en zijn toegankelijk voor een enorm publiek. En in plaats van bezoekers te leiden naar een shop, breng je met social commerce de shop naar ze toe. Social commerce poetst wat onnodige stappen weg uit het aankoopproces en stroomlijnt de customer journey.

We bespreken hieronder watper platform de mogelijkheden van social commerce zijn en hoe je het inzet voor jouw business.

De mogelijkheden op Pinterest

Wat krijg je als je een zoekmachine kruist met een social medium? Pinterest! De inmiddels meer dan 400 miljoen Pinterest gebruikers maken moodboards, pinnen inspiratie én ontdekken nieuwe producten. Pinterest is hét medium om een nieuwe doelgroep aan te spreken van mensen die nog onbekend zijn met je merk. 

Want? Zo’n 97% van de zoekopdrachten zijn unbranded. De intentie van gebruikers onderscheidt Pinterest van andere social media. Mensen gebruiken Pinterest om inspiratie op te doen en nieuwe merken en producten te ontdekken. In tegenstelling tot Facebook en Instagram, waar het voornaamste doel juist is om sociale interactie aan te gaan of entertaint te worden.

Op Pinterest wordt native advertising naar een hoger niveau getild. Gebruikers worden niet verstoord door advertenties, maar focussen volledig op het vinden van de producten die ze nodig hebben. Zo’n 50% van de Pinterest gebruikers bevindt zich dan ook in de Do-fase van de customer journey. Relevante en creatief ontworpen advertenties doen het goed op dit visuele platform.

Social commerce op Facebook

Volgens Statista was Facebook het meest gebruikte  social platform voor aankopen in 2021. Merken die zich aan social commerce wilden wagen, startten waarschijnlijk met een Facebook pagina om hun shop in op te zetten. 

 

Met de Shopify integratie sync je automatisch producten met Facebook en kun je shoppable posts en ads maken. Zo heb je geen gedoe met het uploaden van productfeeds en zorg je er meteen voor dat jouw branding wordt toegepast.

De topper: social commerce op Instagram

Uit onderzoek van Instagram blijkt dat zo’n 44% van de gebruikers wekelijks Instagram gebruikt om te shoppen. Ook biedt Instagram veel mogelijkheden voor merken om dat te faciliteren:

  • Shopping tags: tag producten uit je shop in je feed posts en stories.

  • Shopping tab: hier browsen en kopen Instagram gebruikers producten die getagd zijn door influencers of producten uit de shop van merken.

  • Advertenties: dit type Instagram advertenties geeft gebruikers de mogelijkheid om een selectie producten te bekijken en beschrijvingen te lezen.

  • Shoppen in DM’s: met deze feature kopen gebruikers via direct messages bij merken. Gebruikers stellen vragen over producten, doen aankopen en tracken hun orders allemaal op één plek!

New kid on the block: social commerce op TikTok

TikTok is gegroeid als kool. In juni 2020 lanceerde TikTok voor business: een platform waar bedrijven tips en links met elkaar konden delen. In oktober 2020 kondigde TikTok een partnership met Shopify aan: TikTok Shopping was toen geboren. In slechts een half jaar tijd waren de mogelijkheden van social commerce op TikTok net zo goed als die op Meta (en Pinterest for that matter).

Met je TikTok for Business account kun je je eigen content promoten in TikTok Shopping óf heel gemakkelijk toffe video’s maken vanuit jouw eigen dashboard. Jouw shopping advertenties kunnen op verschillende manieren bij de gebruikers terechtkomen:

  1. For you-feed ads: de ‘for you’-pagina is samengesteld op basis van de keuzes en interesses van de gebruiker. Advertenties op deze pagina krijgen waarschijnlijk meer aandacht omdat dit het eerste is wat gebruikers zien als ze de app openen. Omdat TikTok een interest-based platform is, is de kans groot dat jouw boodschap resoneert met je publiek.

  2. Swipeable ads: swipeable ads zijn de meest voorkomende advertenties. Ze bevatten productdetails in de vorm van kaarten waar gebruikers doorheen swipen. Deze kennen we natuurlijk al van Instagram. 

  3. TikTok Live Shopping: Live shopping is een tool voor creators en influencers. Het stelt gebruikers in staat om de producten waarover je praat in je live sessie in te laden. Live Shopping is als het ware een real-time digitale markt. 

  4. TikTok product tags: tags gerelateerd aan jouw bedrijf kun je koppelen aan je post. Als gebruikers erop klikken worden ze in-app naar je website gestuurd of de shopping hub in de app zelf. 

  5. Andere advertenties: custom advertenties zijn de beste manier om specifieke gebruikers te bereiken en tracken. Je target deze ads op specifieke kenmerken van je doelgroep. 

Custom doelgroepen in TikTok

Er zijn verschillende manieren om custom doelgroepen aan te maken in TikTok. Hieronder zetten we ze voor je op een rijtje:

  • Klantenmatch lijsten. Net zoals in Google Ads en Meta kun je in TikTok klantlijsten uploaden voor look-a-like audiences.  Ook hier geldt dat de lijst minimaal 1000 gebruikers moet bevatten om enerzijds privacy te waarborgen en anderzijds het algoritme te voorzien van voldoende input.

  • Engagement doelgroepen. In TikTok kun je doelgroepen aanmaken van gebruikers die eerder met jouw merk de interactie aangingen. Denk aan kliks en video-impressies, maar ook hoe lang ze naar jouw video’s keken (2 seconden, 6 seconden of 25%, 50%, etc.)

  • App activiteit. App activiteit doelgroepen zijn op basis van bepaalde events in de app. Subscribes, add to wishlist, login, aankopen, reviews achterlaten en ga zo maar door. 

  • Website traffic. Een website traffic doelgroep bestaat uit gebruikers die acties hebben voltooid op jouw website. Hiervoor moet je ook weer een lijst uploaden in TikTok van minimaal 1000 gebruikers. Acties zijn bijvoorbeeld gebruikers die op een bepaalde button hebben geklikt, producten aan hun winkelmandje hebben toegevoegd of de checkout startten maar niet voltooiden. 

  • Lead generation doelgroepen. Wellicht minder relevant voor social commerce, maar ook lead generation audiences hebben veel potentie. Dit zijn doelgroepen van gebruikers die een formulier bekeken of (deels) invulden. Als je meer over jouw doelgroep wil weten en je database verrijken, zijn formulieren erg handig!

  • Business account doelgroepen. Met dit type doelgroep kun je gebruikers retargeten die uitsluitend organisch bepaalde acties op jouw profiel voltooiden. Hieronder vallen een follow, profielbezoek, videoview (2s, 6s, 100% view) en video engagement (like/share/comment).

Social commerce en livestream shopping

Combineer influencer marketing met livestreaming en je hebt een krachtig middel in handen. Merken en influencers maken gebruik van live commerce om in real-time te communiceren met hun kijkers. Kijkers stellen vragen over producten en de host van de livestream helpt ze in het maken van een productkeuze. Zowel Facebook, Instagram als TikTok bieden mogelijkheden voor livestream shopping.

Hoewel livestream shopping nog in de kinderschoenen staat in Europa en de VS, explodeerde de markt in China. In slechts drie jaar groeide livestream shopping van zo’n $3 miljard naar $171 miljard. Als we ook maar een klein deel van deze groei overhevelen naar de Europese markt, zullen volgens McKinsey live commerce aankopen 10 à 20% uitmaken van alle e-commerce aankopen in 2026.

De conversieratio’s van livestream shopping liegen er niet om. Met een conversieratio van 30% is dat 10x hoger dan in reguliere webshops.. En zelfs bij een conversieratio van 3% doe je het al goed als webshop. Daarnaast zijn er ook minder kosten verbonden aan live commerce, omdat de return rates 50% lager liggen.

De voordelen van social commerce

1. Smooth customer journey

Met social commerce is zowel voor de gebruikers als voor merken het leven een stuk gemakkelijker. Gebruikers hoeven de app niet eens meer te verlaten, waardoor het aantal stappen tot een aankoop wordt verminderd. En daarmee ook het aantal gebruikers dat voortijdig afhaakt. In-app functionaliteiten als de checkout en DM’s met de customer service maken shoppen op social platforms ontzettend gemakkelijk. 

2. Sterk overtuigend

Als één schaap over de dam is volgen er meer: social media is doordrenkt met social proof heuristieken. Zowat iedere post is user-generated content, of dat nu van één van je vrienden of een influencer is. Daarnaast gaan posts gelijk gepaard met likes, shares en comments. Ook kunnen merken interactie belonen: denk aan give-aways, kortingscodes en een share op het social account van jouw favoriete merk. 

3. Gedreven door data

Social media zijn groot geworden door data te gebruiken als valuta. De deal is simpel: jij mag gebruikmaken van mijn social platform, als je wat gegevens achterlaat. Het gebruik van het platform zelf zorgt ook voor een hele bak data. Van leeftijd- en geslacht statistieken tot aan functietitels, relatie status, opleidingsniveau, interessegebieden en hobby’s. 

Marketeers maken gretig gebruik van al deze gegevens om getargete campagnes op hun ideale doelgroep los te laten. Social commerce stelt merken in staat om hun shop voor te schotelen aan hun doelgroep, waar traditionele e-commerce websites verkeer moeten áantrekken.

4. Relevante én grote doelgroepen 

Zo’n 57% van de wereldpopulatie gebruikt social media. Dat zijn bijna vijf miljard mensen. Laat dat even op je inwerken. En het ziet er niet naar uit alsof deze aantallen gaan slinken de komende jaren. What’s in it for you? Als merk kun je wereldwijd jouw doelgroep bereiken!

Focus je je op 18 tot 34-jarigen? Dan kun je er donder op zeggen dat ze al scrollend over social platforms door het leven gaan. Voor Gen Z en millennials is de kans groot dat ze al een aankoop hebben gedaan via een social kanaal. 

5. Direct contact met klanten

Veel bedrijven geven aan ‘customer centric’ te zijn. Maar hoe uit zich dat in de praktijk? Op social media heb je de kans om in direct contact te staan met jouw klanten. Social media zijn ook perfect om feedback op jouw producten en services te vragen aan jouw klanten. Dat kan met polls, in de commentsectie en voor extra betrokken gebruikers in DM’s!

Op deze manier versterk je de relatie met jouw klanten. Klanten vinden het leuk om feedback te geven. Ze voelen zich erdoor gewaardeerd! Zo zorg je ervoor dat jouw producten nóg beter aansluiten op de doelgroep en je de relatie versterkt. Of het nu gaat over features van een product, nieuwe collecties of een verbeterde klantenservice. 

The bottom line 

Social media zijn altijd in beweging en bieden tegenwoordig ontzettend veel mogelijkheden voor merken en content creators. De #linkinbio vindt nu een waardige vervanger in de native shops feature die steeds meer platforms uitrollen. Met deze virtuele etalage en de advertising mogelijkheden, genereer je als merk enorm veel bekijks. Om nog maar te zwijgen over livestream shopping. De vraag is niet óf je moet starten met social commerce, maar wánneer. En dan liever gisteren dan vandaag!

 

E-commerce conversieratio benchmark rapport

Deze vijf nominaties smaken naar meer!

Succesfactoren voor B2B influencer programma’s

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

Martijn Berns

Managing Director Growth & Partner

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen