Online marketing vs content marketing: wat is het verschil?

Ondanks dat we er al jaren mee werken, worden de diensten ‘online marketing’ en ‘content marketing’ nog regelmatig door elkaar gehaald. De termen lijken dan misschien op elkaar, toch zijn het twee compleet verschillende vormen van marketing. Zelfs in vacatures lopen de taken van een online marketeer en een content marketeer regelmatig door elkaar heen. Zorg dat jij je onderscheidt van de rest en het verschil tussen de twee wel weet. Lees snel verder!

De definities 

We brengen het verschil tussen online marketing en content marketing in kaart door eerst naar de definities van de twee marketingvormen te kijken.

Wat is online marketing? 

Online marketing is kort gezegd ‘het in de markt zetten van een product of dienst door middel van het internet’. Online marketing wordt ook gebruikt om naamsbekendheid op te bouwen of te vergroten en om klantenloyaliteit te versterken. Er zijn dan ook vele verschillende vormen van online marketing, zoals e-mailmarketing, zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), social media marketing en mobile marketing. Al deze vormen van online marketing hebben als doel het promoten van een product of dienst via het internet.

Wat is content marketing? 

Content marketing draait, zoals de naam al doet vermoeden, om content. Het is een vorm van online marketing waarbij je content creëert en verspreidt om zo een duurzame relatie op te bouwen met je doelgroep. Dit doe je door de doelgroep op de juiste momenten in aanraking te brengen met de juiste content. Door het publiek tijdens verschillende fasen in de customer journey met relevante content te confronteren, herinneren ze jou als eerste zodra zij in de beslissingsfase terechtkomen. Content marketeers passen vaak storytelling toe om de boodschap kracht bij te zetten. Storytelling houdt in dat je jouw boodschap in verhaalvorm uitlegt. Dit is niet alleen fijner om te lezen, maar maakt ook meer indruk op de lezer dan een verhaal vol feiten en cijfers. Zo zorg je voor een duurzame relatie met de klant.

Natuurlijk kun je bij Endeavour terecht voor professionele content marketing. Kijk op onze dienstenpagina ‘content’ voor meer informatie.

Het takenpakket

We weten nu wat de definitie van de twee marketingvormen is, maar hoe verschilt het takenpakket van een online marketeer van die van een content marketeer?

Wat doet een online marketeer?

Een online marketeer is voornamelijk verantwoordelijk voor relevant verkeer en goede conversie op je website. Hierbij maakt hij bijvoorbeeld gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO), adverteren in zoekmachines (SEA), display advertising, social advertising en mobile marketing. Deze tools zet een online marketeer ook in om meer naamsbekendheid te genereren. Daarnaast ontwikkelt hij online strategieën en houdt hij rapportages in Google Analytics in de gaten om te kijken of de vooraf opgestelde doelen daadwerkelijk behaald worden.

Wat doet een content marketeer? 

Een content marketeer ontwikkelt eerst een contentstrategie. Deze strategie bevat onder andere de doelgroep die je wilt bereiken, de verschillende soorten content én de boodschap die je wilt overbrengen. Ook kijkt hij of zij naar het doel van de strategie. Hierna werkt de content marketeer een contentkalender uit. Deze vullen we bijvoorbeeld met SEO-blogs, maandelijkse nieuwsbrieven, social posts, whitepapers of creatie van cornerstone content.

Ben je benieuwd wat je nog meer kunt doen om je doelgroep te bereiken en je merk te laten groeien? Lees dan ook eens onze andere blogs.

Samen sta je sterker 

We kunnen dus wel stellen dat online marketing en content marketing twee hele andere takken van sport zijn. Toch gaan de twee hand in hand. Bij Endeavour combineren de content marketeers hun creativiteit met de specialistische kennis van de online marketeers. Zo bieden wij voor iedereen de gewenste combinatie van SEO en creativiteit. Ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

In 5 stappen naar een sterke content marketingstrategie

Succes in marketing start altijd bij strategie. Ook als je kijkt naar je content marketing. Hoe beter je over de basis hebt nagedacht, hoe beter de uitvoering. Maar hoe steekt die basis in elkaar? Je leest het hier.

Succesfactoren voor B2B influencer programma’s

Thought Leadership, of B2B influencer marketing, is een steeds belangrijker thema geworden binnen B2B marketing. In dit artikel bespreken we hoe zakelijke influencers een turbo boost kunnen zijn voor jouw new business.

Endeavour is trots op zes Emerce100 vermeldingen

De Emerce100, een jaarlijkse uitgave van mediaplatform Emerce, is een overzicht van de beste bureaus. Wendbaarheid, creativiteit en innovatie zijn een must in het digitale landschap. Dat we deze eigenschappen bezitten, blijkt uit onze zes vermeldingen in de Emerce100. Daar zijn we erg trots op!

Herwin van den Berg

Managing Director Strategy, Concepts & Content & Partner

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen?

Neem contact met ons op