Meet het succes van je teksten!

Je hebt tijd gestoken in een zoekwoordenonderzoek, een mooie tekst geschreven, vervolgens online gezet en… ja en nu? 9 van de 10 keer kijken we niet meer om naar deze tekst. Zonde! Je wil toch weten of je harde werk zijn vruchten afwerpt? In deze blog vertellen we je welke KPI’s gelden in SEO.

Meten is weten

Wil je succesvol zijn? Meet dan de resultaten van je tekst. Maak je statistieken inzichtelijk, dan weet je waar verbeterpunten liggen. Wij vertellen je - op basis van de customer journey - welke statistieken belangrijk zijn om succes te meten, na het publiceren van je tekst. 

Schrijf de juiste content op het juiste moment

De customer journey is de basis van elke contentstrategie. De potentiële klant doorloopt diverse fases voordat een aankoop plaatsvindt. Op het moment dat je je teksten toespitst op één van de fases van de customer’s journey, zorg je ervoor dat je een relevante boodschap op het juiste moment overbrengt. Dus voordat je begint met het schrijven van je tekst, bepaal je in welke fase deze tekst een rol gaat spelen. Zo weet je welke vragen je bezoekers hebben en zorg je ervoor jouw teksten, producten en diensten inspelen op deze vragen. 

KPI’s opstellen per fase

Elke fase kent zijn eigen KPI’s, omdat elke fase een eigen doel dient. Hierbij hanteren we het model van Google. Deze de volgende fases:

  • See

  • Think

  • Do

  • (Care)

See fase

In de See fase heeft de gebruiker een bepaalde behoefte. Dit kan een probleem zijn, waarop hij/zij het antwoord nog niet weet. Stel, iemand slaapt slecht. De persoon zoekt naar oplossingen voor dit probleem en komt vervolgens verschillende blogs en/of producten tegen op het internet met tips om dit te verhelpen. De vragen die gebruikers hebben, beantwoord je middels relevante content waar ze écht iets aan hebben. De gebruiker maakt nu voor het eerst kennis met een organisatie die hem of haar kan helpen met het probleem. Het zaadje is gepland!

Dus nu weten we dat de See fase een hoofddoel heeft: nieuwe gebruikers bereiken. Wanneer we deze fase bekijken vanuit een organisatie, kent de See fase verschillende doelen. De meest voorkomende doelen zijn het vergroten van de naamsbekendheid en het vestigen of versterken van de autoriteit. 

 

Vergroten van de naamsbekendheid

Als je klanten je niet kennen, is er ook geen vertrouwen. Daarom is het belangrijk om je merknaam, product of dienst onder de aandacht te brengen. Dit doe je onder andere door het schrijven van SEO-proof teksten, om je zichtbaarheid te vergroten op de resultatenpagina van Google. 

 

De KPI’s die belangrijk zijn:

  • Page view

In Google Analytics kun je eenvoudig de pageviews van een specifieke periode en een pagina inzien. (dus voor & na het plaatsen van je SEO tekst). Deze statistiek geeft je informatie over hoe vaak je blog of product bekeken wordt.

 

Als je een tekst redigeert wil je dit cijfer zien stijgen. Als je een nieuwe pagina publiceert raden we aan om een doel voor jezelf te stellen. Doe dit bijvoorbeeld op basis van andere seo-proof pagina’s op je website.

 

  • Traffic

Hierbij is het interessant om de verdeling van organisch en betaald verkeer in kaart te krijgen. Groeit het organisch verkeer? Dan zou het kunnen dat je SEO teksten meer mensen aantrekt. Verifieer dit door de posities van je keywords te checken en controleer de doorklikratio.
 

Vergroten van autoriteit

Klanten kiezen graag voor het merk of het product dat voorloopt op de concurrentie. Daarom is het niet alleen belangrijk om je merknaam te delen, maar ook je kennis. Als een bedrijf expertise deelt, met nieuwe inzichten komt en pionier is in hun vakgebied, wekt dat vertrouwen op bij de klant. Dit resulteert dat het merk een voorkeurspositie krijgt in het hoofd van potentiële klanten.

 

De KPI’s die belangrijk zijn:

 

  • Ranking
    SEO-proof teksten zorgen voor een hogere ranking in Google en een verhoging in organisch websiteverkeer. Bepaal je focus zoekwoord per tekst en houd de ranking op dat zoekwoord bij in Search Console. Als je het goed doet, zie je de ranking stijgen na het publiceren van je SEO-proof tekst.
     

  • Time on Site
    De gemiddelde tijd op de pagina geeft indirect aan (no surprise) hoe lang iemand op de pagina is geweest. Over het algemeen kun je concluderen; hoe langer iemand op een website spendeert, hoe groter de interesse. 


Voor blogs is dit misschien wel de belangrijkste metric om het succes van je content te meten. Een mens leest ongeveer 200 tot 250 woorden per minuut. Dus heb je een blog geschreven van 500 woorden? Dan wil je een gemiddelde sessieduur van ongeveer 1.5 tot 2 minuten bereiken. 

 

Maar ook voor andere SEO-teksten - zoals productpagina’s - is dit een belangrijke statistiek. Want hoe langer iemand op je website doorbrengt, hoe interessanter deze gebruiker de content vindt. Maar zoals met alle metrics; neem het met een korreltje zout en laat je er niet teveel door leiden.

 

  • Scrolldiepte

Wat Time on Site helaas niet vertelt, is of iemand de tekst of blog ook daadwerkelijk leest. Wel zo belangrijk! Om in te zien of iemand een pagina volledig bekijkt en leest, heb je Google Tag Manager nodig om een scrolldiepte trigger in te stellen. Hiermee meet je hoe ver iemand scrollt op je pagina en dus of iemand de gehele blog leest.

Overwegen en voorkeur (Think)

In de Think fase is de gebruiker al verder in het proces en bekend met je merk. Ze hebben al eens jouw blog gelezen of op je website gekeken. Ze onderzoeken nu of je de juiste organisatie bent die hun probleem zal oplossen of dat ze beter bij een andere aanbieder moeten aankloppen. Dit kan in diezelfde sessie zijn óf in een andere sessie op een later tijdstip.

We delen deze fase op in twee delen. Het meten van de reputatie en het meten van engagement.

Meten van imago of reputatie

Zoals eerder gezegd, zijn mensen al eens op je website geweest. Nu is het interessant om te weten hoeveel mensen terugkeren, hoe ze je vinden en wat ze vervolgens doen op de website.

 

De KPI’s die belangrijk zijn:

 

  • Het percentage terugkerende gebruikers

De potentiële klant is al eens op je website geweest en heeft wederom interesse in jouw kennis en/of product. Hoe groter het percentage terugkerende gebruikers, hoe meer mensen interesse hebben.

 

  • Het percentage direct verkeer

Direct verkeer geeft aan hoeveel bezoekers je merknaam direct in de zoekbalk intypen. Gebruikers die dit doen, kennen jouw merknaam uit hun hoofd. Dit noemen we ook wel unaided brand awareness.

Unaided brand awareness is heel waardevol. Direct verkeer is goedkoop en super relevant, omdat gebruikers direct voor jou kiezen.

 

  • Het gemiddeld aantal pagina’s dat een bezoeker bekijkt

Als bezoekers doorklikken op je website, betekent het mogelijk dat ze geïnteresseerd

zijn. Het kan echter ook betekenen dat bezoekers niet vinden wat ze zoeken, dus

staar je niet blind op deze metric.  Let hierop bij het bepalen van jouw ideale KPI. Ook is je KPI afhankelijk van je branche. Bij een webshop zal de ideale KPI hoger liggen dan een website die diensten verkoopt. 

 

Download de het ultimate E commerce benchmark report hier.

Meten van engagement

Als klanten de interactie met je aangaan, vergroot dit de kans dat ze iets bij je afnemen. Ze bouwen namelijk een band met je op. Elk contact is belangrijk, omdat elk moment een kans is om de klantervaring positief (of negatief) te beïnvloeden. 

 

Statistieken die interessant zijn: 

 

  • Bounce rate

De bounce is het percentage websitebezoekers dat slechts één pagina bekijkt en je

website verlaat zonder interactie. 

 

Een gemiddelde bounce rate ligt ongeveer tussen de 30% en de 50%. Bij blogs kan

dit nog iets hoger liggen (60%), maar je wilt deze natuurlijk zo laag mogelijk houden

en mensen motiveren om verder op jouw website te kijken.

 

  • Soft conversies

Tegenover bounce rate staan soft conversies. Zoals benoemd, oriënteert de gebruiker of hij/zij gebruik zal maken van jouw diensten of product. Om zichzelf te begeleiden bij deze keuze, zal hij de interactie aangaan met hetgeen wat jij op je website aanbiedt en op die manier meer informatie tot zich winnen. Dit noemen we soft conversies.

 

Voorbeelden van soft conversies:

  • Nieuwsbrief inschrijvingen

  • Brochures downloaden

  • Reactie achterlaten op blog

  • Whitepaper download

  • Meer dan 2 pagina’s bekeken

 

De meeste soft conversies meet Google Analytics niet standaard. Om deze data inzichtelijk maken, heb je Google Tag Manager nodig. Heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je graag!

Sales of actie KPI’s (DO)

Na de Think fase komen we aan bij de Do fase. In deze fase worden er specifieke acties ondernomen en gaat de doelgroep over tot aankoop van de dienst of het product.

De KPI’s die hier belangrijk zijn, zijn afhankelijk van de organisatie. Elk bedrijf heeft zijn eigen soft en harde conversies. Wij geven hier een aantal voorbeelden om je te inspireren:

 

Harde conversies

  • Offerte opvragen

  • Contactformulier invullen

  • Bellen

  • Mailen

  • Product / dienst kopen

 

Dit zijn slechts voorbeelden van conversies. Wat voor het ene bedrijf een soft conversie is, kan voor een ander bedrijf een harde conversie zijn.

Net zoals soft conversies, maak je harde conversies meetbaar via Google Tag Manager en lees je de statistieken af in Google Analytics. 

 

Metingen bijhouden

Nu je weet wat je moet meten, is het handig om dit overzichtelijk in kaart te brengen. Hiervoor maak je bijvoorbeeld een dashboard in Google Data Studio. Zo heb je in één keer alle belangrijke KPI’s in beeld. 

 

Kun je wel een handje gebruiken bij het instellen van je meetbaarheid of het bouwen van de dashboard? Neem dan contact op met onze experts!


Of download ons 10-stappenplan om een sterke contentstrategie op te zetten.

Schrijven is schrappen: zo doe je dat!

Hoe vind je de beste e-commerce marketing mix voor jouw webshop?

Online marketing vs content marketing: wat is het verschil?

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

Martijn Berns

Managing Director Growth & Partner

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen