Rebranding ingewikkeld? 10 redenen om tóch te rebranden

Heb je het gevoel dat je merk niet helemaal meer past bij wie je écht bent? Is het dan al tijd voor een rebranding? Of moet je gewoon een aanpassing doorvoeren in je services? Rebranding is soms een essentiële stap om te blijven groeien. Hoe je dit tot op de bodem uitzoekt, lees je in dit artikel. Lees over de 10 redenen waarom je als merk toe bent aan rebranding. 

1. Differentiëren kun je leren

Ieder bedrijf heeft concurrenten. Of dat nu directe of indirecte concurrenten zijn. Ze beïnvloeden je bedrijfsvoering en de beslissingen die je neemt. De concurrent heeft sterke punten en jouw merk ook. Deze moeten duidelijk zijn in je branding. Bestaan er onvoldoende verschillen tussen jou en de concurrent dan is rebranding je antwoord. Op die manier werk je aan je onderscheidend vermogen en behoud je je klanten.

2. Verwarrende of inconsistente branding

Een bedrijf start met een propositie, maar die verandert in de loop der tijd. Net zoals de markt verandert en de vraag van de consument verandert. Update de branding om de nieuwe waarden, normen en propositie van het bedrijf te weerspiegelen. Anders is je branding inconsistent en verwarrend voor de consument. Als je van de koers af begint te wijken, zorg dan dat je brand met je meebeweegt. 

3. Internationalisering

Ben je van plan om uit te breiden naar het buitenland? Gaaf! Maar ga je als merk nieuwe markten op dan kan jouw merknaam in sommige landen ongelukkige of negatieve associaties oproepen. Daarom is het raadzaam om altijd onderzoek te doen naar de lokale markt en te toetsen of jouw huidige merknaam past. 

Zo is het je op vakantie vast wel eens opgevallen dat Ola overal een andere naam heeft, maar wel altijd herkenbaar blijft. Past jouw huidige merknaam niet? Dan is rebranding nodig! Zit er een geografische locatie in je naam? Dan moet je rebranden zonder nadruk op de locatie te leggen. Zoals McDonald’s bijvoorbeeld doet. 

4. Afnemende betrokkenheid van je klanten

Break-ups zijn altijd lastig. Met de toenemende concurrentie komt het wel eens voor dat eens trouwe klanten overstappen naar een ander. Zie je het aantal herhaalaankopen afnemen of merk je dat het steeds lastiger is om klanten aan je te binden? Dan is het hoog tijd voor een flinke dosis zelfreflectie en te voorkomen dat je merk in een neerwaartse spiraal terechtkomt. Rebranding is misschien eng, maar vergeten worden is het laatste wat je wil als merk!

5. Nieuwe CEO

Nieuwe CEO’s willen vaak nieuw leven blazen in een organisatie. Een rebranding is dan onvermijdelijk. Het nieuwe management gaat een nieuwe richting op en willen dit ook tot uiting brengen in de branding. Maar, een nieuwe richting is één ding. Of dat de juiste richting is, is een tweede. Gedegen marktonderzoek is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je de juiste doelgroep aanspreekt. 

6. Fusies, overnames of splitsingen

Als je merk fuseert met andere bedrijven of wordt overgenomen, is rebranding vaak een vast onderdeel. Het geeft je de mogelijkheid om associaties te kopen of juist weg te nemen. Ook heb je wat meer flexibiliteit in hoe je jezelf wil positioneren. Als nieuwe onderneming kun je je merk volledig herzien of juist een deel van je oude identiteit behouden. 

Is er sprake van een splitsing dan moet je een eigen nieuwe identiteit vormen om duidelijk te maken dat je niet langer deel uitmaakt van de organisatie. Hierin schuilt meteen een gevaar omdat je merkbekendheid hieronder kan komen te lijden. Daarnaast moet je ook werken aan interne branding en je bedrijfscultuur vormen. 

7. Nieuw product of service lancering

Als merk probeer je continu aan de veranderende vraag van de markt en de consument te voldoen. Lanceer je een nieuw product of nieuwe service? Zorg er dan voor dat jouw merk daar ook klaar voor is. Het levert een probleem op om een modern product te lanceren dat in de ogen van de consument absoluut niet past bij je merk. Een strategische rebrandingcampagne helpt je jouw nieuwe product of service de welverdiende aandacht te geven. 

8. Een negatieve reputatie

Het is erg naar als je merk, om wat voor reden dan ook, een slechte reputatie begint te krijgen. Tijd om aan de bel te trekken! De gevolgen kunnen desastreus zijn. Rebranding is je laatste redmiddel. De negatieve associaties kun je op deze manier verzachten en hopelijk ook helemaal wegnemen. Zorg ervoor dat de veranderingen niet alleen aan de buitenkant zichtbaar zijn (je logo), maar dat ze doorsijpelen door je hele organisatie. Je waarden, normen en werkwijze moeten óók op de schop. 

9. Nieuwe of bredere doelgroep aanspreken

Als je niet jouw beoogde doelgroep aanspreekt, is het tijd voor een rebranding. Bijvoorbeeld als je merk stoffig of zelfs ouderwets begint te worden en alleen aantrekkelijk is voor bejaarden. Je merk is ten dode opgeschreven als je geen jongere doelgroep weet aan te trekken. Rebranding helpt je om een nieuwe - jongere - doelgroep voor je te winnen.

10. Eén product- of servicelijn trekt alles naar zich toe

Als merk bied je meerdere producten of services aan. Merk je dat één product of service de overhand begint te nemen? Dan is rebranding misschien je antwoord. Anders dan het Pareto-principe waarin 80% van je inkomsten komen uit 20% van je aanbod, zijn de verhoudingen nu nóg schever. 

Het merk mag nooit gelijk staan aan de categorie. Dat zorgt ervoor dat consumenten je beschouwen als een one-trick-pony en brand extensions niks teweegbrengen in de markt. Rebranding is noodzakelijk om meer nadruk te leggen op je andere producten of services. 

Improvise, adapt, overcome!

Als wat je nu doet niet werkt, is het tijd om een nieuw plan ter tafel te brengen. Rebranding is spannend, maar kan ook heel leuk zijn! Altijd maar hetzelfde blijven doen, is hetzelfde als stilstaan. En het is dan nog maar een kwestie van tijd, voor je merk in ademnood naar lucht begint te happen. Zeker als de concurrentie toeneemt en klanten sneller switchen van preferred supplier. Denk je na over een rebranding? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen, zodat je een plan hebt om weer stevig in de markt te staan!

 

Benieuwd hoe we rebranding hebben aangepakt voor één van onze klanten? Lees de case van Vanad Engage!

 

Waarom copy waarde behoudt in dit video tijdperk

Creative director Roeland vertelt: uitreiking van de M100 en Reclamebureau100

Geen buyers, wel builders: Endeavour neemt Create over

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

Herwin van den Berg

Managing Director Strategy, Concepts & Content & Partner

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen