Hoe je Google Smart Shopping wél moet gebruiken

Google Smart Shopping bestaat al sinds 2002 en heeft sindsdien de nodige ontwikkelingen doorgemaakt. Toch zien we dat deze handige functie van Google Ads nog veel te vaak verkeerd wordt ingezet in accounts die bij Endeavour komen. Met de volgende tips weet je zeker dat jij alles uit Google Smart Shopping haalt en de volle potentie van het algoritme weet te benutten.

 

In het kort: hoe werkt Google Smart Shopping 

Met Google Smart Shopping campagnes kun je je product feed en website combineren met het slimme algoritme van Google. Dit algoritme bepaalt bijvoorbeeld welke producten het best gebruikt kunnen worden voor remarketing op basis van de producten die de bezoeker op je site heeft bekeken. Naast dat je producten worden omgezet in 'gewone' shopping advertenties, kan Google hier ook dynamische remarketing advertenties van maken om je producten buiten de zoekpagina aan de doelgroep te tonen. 

Het algoritme bepaalt wie welk product wanneer te zien krijgt. Google geeft zelf aan dat dit voor wel 20% meer conversies kan zorgen voor hetzelfde budget. Dus… waar wacht je nog op? (Wij adviseren in ieder geval tot je aan het einde van deze blog bent).

De 'logische' tips 

Uiteraard moet je ook de basis van je Smart Shopping campagne op orde hebben. De volgende (korte) tips zorgen ervoor dat je in ieder geval een goede start maakt. Heb je deze al allemaal afgetikt? Scroll dan door naar het einde voor de beste Google Smart Shopping tip!

Quick tip #1: Budget

Omdat Google Smart Shopping vaak een 'gewone' shopping campagne + de dynamische display campagne overneemt, is het raadzaam om als dagbudget de som van deze twee budgetten te nemen. Hou er rekening mee dat Smart Shopping voorrang krijgt in het systeem. Hierdoor worden de lopende campagnes afgeknepen en krijgen ze steeds minder vertoningen. We adviseren dan ook dat je deze 'oude campagnes' uitzet, zodra dit gebeurt. 

Quick tip #2: Target ROAS

Smart Shopping staat standaard op 'conversiewaarde maximaliseren'. Je moet het maar durven. Cpc’s ver boven de euro op display klikken willen nog wel eens voorbijkomen namelijk. Je moet maar denken dat het systeem er een goede reden voor had. Voor de wat 'bangere' marketeer hebben ze de Target ROAS bedacht. Het is niet dat ze er iets mee doen, maar zo heb jij het gevoel de touwtjes nog enigszins in handen te hebben. Zet hem niet te laag, ook dan knijp je je Smart campagne te veel dicht.

Quick tip #3: Campagnemateriaal 

Zorg ervoor dat je in Merchant Center en in je Smart Shopping advertentie de juiste visuals gebruikt. Upload tweemaal kwalitatief logo in Merchant Center en kies de kleuren die bij jouw merk passen. Let wel op: Google kan zomaar één van de twee kleuren gebruiken om de hele banner mee te vullen. Houd hier rekening mee met bijvoorbeeld je logo.

Quick tip #4: Wees geduldig 

Het duurt met gemak twee tot drie weken voordat het algoritme is ingeregeld. Schrik ook niet van de hoge kosten en lage omzet. Zie dit als leergeld. Pas ook vooral niets aan de campagne aan, dit reset alleen maar de leerperiode. Mocht het na zes weken nog steeds niet werken, bel dan Endeavour voor advies.

Quick tip #5: Remarketing tag parameters 

Dit is misschien wel het belangrijkste in je set-up van Smart Shopping. Zonder het toevoegen van de dynamische remarketing tag, weet Google namelijk niet welke producten bekeken zijn. Vaak heb je een developer nodig voor de juiste implementatie. Echter kun je voor standaardsystemen als Shopify, Magento of WordPress de nodige plugins vinden om dit deel voor je op te pakken.

De Tip der Tips: om alles uit Google Smart Shopping te halen 

Google Smart Shopping werkt op basis van data. Hoe meer data je kan verstrekken aan het systeem, hoe beter het beslissingen voor je kan maken. Google geeft aan dat er minimaal 20 conversies moeten zijn geweest in de afgelopen 45 dagen. Wat ze hier niet bij vertellen, is dat dit per product of per productgroep moet zijn.

Het algoritme laat vaak producten in bundels zien. Je snapt dat als een klant een bank zoekt het weinig zin heeft om deze klant ook een lamp te laten zien, alleen maar omdat je ook lampen verkoopt. Het beste werkt Smart Shopping dan ook met een aparte campagne per aparte productgroep (voor sites met weinig conversies).

Hoe ga je aan de slag? 

Het verschil zit 'm in hoeveel verschil er in je producten zit:

  • Voorbeeld 1: Je verkoopt dezelfde producten in verschillende variaties (webshop voor zonnebrillen).

Deze webshop kun je direct omzetten op Google Smart Shopping. 

  • Voorbeeld 2: Je verkoopt in hetzelfde segment, maar verschillende producten (webshop voor interieur).

Bij veel conversies (1000+ pm) kun je de hele inventory direct in één Smart campagne live zetten.

Bij weinig conversies kun je je best presterende productgroep (bijvoorbeeld banken) los trekken van je gewone shopping campagne en er een aparte Smart Shopping campagne van maken.

  • Voorbeeld 3: Je verkoopt allemaal zeer verschillende producten (een site met goede deals).

Begin met een gewone shopping campagne op basis van handmatige CPC (geen verbeterde, dit werkt nooit). Stel hier je biedingen in, zodat je een goed vertoningsaandeel hebt (ongeveer 80%). Zie je een product dat eruit springt qua aantal conversies over een langere periode, geef deze dan een eigen Smart Shopping campagne. Let op de eerder genoemde tips.

Zit je na het lezen van deze blog nog steeds met de handen in het haar of heb je gewoonweg geen tijd om het zelf te doen? Neem dan contact op met Endeavour voor persoonlijke ondersteuning bij het perfect inregelen van jouw Google Smart Shopping campagne.

5 tips voor krachtige data-gedreven merken

Kosten gaan voor de baat uit. Zeker als het gaat om branding. Maar wat is er gebeurd met de merkbekendheid de afgelopen tijd? Zijn data en branding onverenigbaar? Of bestaan ze in harmonie? We geven hieronder 5 tips om ervoor te zorgen dat je jezelf krachtig in de markt zet met ijzersterke marketing. Let’s go!

Marketing automation met Cialdini’s 7 beïnvloedings­principes

Geen marketingspecialisme is zo hot als marketing automation en geen beïnvloedingsprincipe zo bekend als Cialdini. Wat gebeurt er als je de twee met elkaar combineert en inzet voor je klanten?

Website op maat of toch een standaardoplossing: hoe maak je de juiste keuze?

Komt het aan op websites bouwen, dan word je al snel bedolven onder de mogelijkheden. Zo kun je ervoor kiezen je platform te (laten) bouwen in een standaardoplossing of kan je gaan voor maatwerk. Maar wanneer kies je nu wat?

Martijn Berns

Managing Director Growth & Partner

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen?

Neem contact met ons op