Het belangrijkste argument voor influencer marketing

Hoe lang geleden heb je voor het laatst je telefoon of laptop gecheckt? Precies, we gáán niet meer online, we léven online. We brengen steeds meer tijd door op social media. De consument ontwijkt daarbij actief commerciële uitingen en wil enkel nog content zien die inspireert. Van echte mensen van vlees en bloed. 

Influencers met een eigen stijl of creatieve content hebben de laatste jaren veel volgers verzameld, en daarmee een interessant bereik voor jouw merk gecreëerd. Hun validatie is ontzettend waardevol en vertaalt zich naar naamsbekendheid en sales wanneer zij jouw dienst of product aanbevelen. Influencers vertellen het verhaal van merken en organisaties op authentieke en vertrouwde manier. En het is één van de krachtigste vormen van marketing van het moment. Maar waarom eigenlijk?

Advertenties zijn irritant

Ken jij iemand die het leuk vindt om reclames te kijken? Op een paar pareltjes na, zappen we reclames weg, pakken we iets te drinken of checken we onze sociale kanalen. En over online en mobiele advertenties spreekt de populariteit van adblockers boekdelen. Op dit moment maakt ongeveer één op de vier mensen gebruik van een adblocker. Kortom: je doelgroep écht raken met advertenties, is erg lastig.  

Jeugd moeilijk te bereiken

Over TV gesproken: we kijken sowieso steeds minder TV en met name de jeugd bekijkt alles on demand online. Daardoor is juist deze doelgroep extra lastig te bereiken via traditionele middelen als TV en radio. . Ze laten zich ook moeilijk binden door lidmaatschappen en abonnementen. Hoe bereik je ze dan wel? Jonge doelgroepen zitten iedere week klaar voor de nieuwe video van hun favoriete YouTuber of volgen de social posts van hun favoriete influencer op de voet. Dat is de plek waar jij hun aandacht kunt pakken. 

Nieuwe platformen

Door de talloze nieuwe sociale netwerken die als paddestoelen uit de grond poppen, en de trends die er komen en gaan, is adverteren op sociale netwerken moeilijk en soms zelfs nog onmogelijk.  Wil je daar toch je doelgroep bereiken? Dan ligt het voor de hand om samen te werken met meest populaire personen daar.

Vertrouwen in merken is laag

Ten slotte is het vertrouwen van de consument in merken historisch laag #wceend. Advies van een vriend of vriendin? Graag! Verschillende onderzoeken tonen aan dat de consument aanbevelingen van experts, vrienden of bekenden meer vertrouwt dan de gebruikelijke reclames. Iemand die je kent of een specialist waarmee jij je kunt identificeren, is veel geloofwaardiger dan een onpersoonlijke advertentie die opduikt waar- en wanneer jij er niet op zit te wachten.

Ga zelf aan de slag met influencer marketing

Dit zijn de belangrijkste redenen waarom influencer marketing zo booming is én waarom het onderdeel zou moeten zijn van je marketingstrategie. Is het dat nog niet? Dan kan je er mee beginnen in de volgende drie stappen: 

  1. Zoek influencers die daadwerkelijk bij jouw merk passen en je doelgroep met succes in beweging brengen.

  2. Ontwikkel een strategie of en campagneconcept waar jouw merk goed naar voren komt.

  3. Kom je er niet uit of behaal je niet de resultaten die je hoopte? Endeavour denkt graag met je mee. 

Bel Groep kiest Endeavour voor influencer marketing

De metaverse, NFT’s en influencers: alles wat je moet weten

Wat zijn influencer incubator programma’s?

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

John Meulemans

Strategy Director & Partner Endeavour

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen