Genuinfluencers zijn de nieuwe generatie in het influencer marketing landschap

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de influencer van de toekomst is helemaal geen influencer. Dat lees je goed. In de online wandelgangen van influencer marketing horen we het woord ‘genuinfluencer’ steeds vaker vallen. Ook al is het een echte tongbreker. Want de influencer van morgen is er niet om je over te halen om spullen te kopen. Nee. De influencer van morgen is er om je op goede ideeën te brengen en de waarheid te promoten. 

Als influencer probeer je zoveel mogelijk likes en shares binnen te harken, toch? Not anymore! Overmatige commercialisering van iemand die een supergrote following heeft opgebouwd is officieel passé. Waar een hoge engagement eerst the holy grail was binnen influencer marketing, zien we nu een verschuiving naar authenticiteit en echtheid. In deze blog lees je wie, wat en waar genuinfluencers zijn en hoe ze voor opschudding zorgen in het influencer marketinglandschap.

Van engagement naar education

De verschuiving begon misschien zelfs al in 2020. In deze blog over influencer marketingtrends van 2020 lees je dat geloofwaardigheid hot topic was. De authenticiteit van veel influencers kwam onder vuur te liggen, juist omdát ze zo gefocust waren op engagement. Een valkuil als je het ons vraagt. Deze geloofwaardigheidstrend zette zich door in 2021 en in 2022 kreeg de trend een andere invulling. Naast informatie en entertainment gelden er nu nieuwe valuta: kennis en cultureel kapitaal. Met dank aan fake-news, desinformatie en Donald Trump.

#relatable

Daarnaast is het belangrijk dat de genuinfluencer ‘relatable’ is. Influencers die te ‘aspirationeel’ zijn, ofwel teveel het ‘perfecte leven’ leiden, zijn vandaag de dag afstotelijk. De New York Times noemde het een ‘snelle ontwapening van de cultus omtrent celebrities’. We zijn niet geïnteresseerd in celebs die vanuit hun mansion zeggen ‘we’re all in this together’. Er was meer aandacht voor burnout en mentale gezondheid met als grote boosdoener, jawel, social media gebruik. Influencers die dicht bij ons staan, de everyday hero, groeien aan populariteit. Not all heroes wear capes!

Adviezen, passie en informatie

Genuinfluencers, staan aan het voorfront van gender gelijkheid en sociale rechtvaardigheid. Een genuinfluencer deelt adviezen en verspreidt onbevooroordeeld informatie. Anders dan bij influencers worden posts nauwelijks gesponsord. Het succes van een genuinfluencer meet je niet af aan het aantal volgers, maar aan de kwaliteit, zorgvuldigheid en actualiteit van de content. 

Nieuwe platformen en nieuwe voorwaarden

Speaking of kwalitatieve en zorgvuldig samengestelde content. Platformen als Clubhouse, Discord en Substack maakten een weg vrij voor onconventionele influencers. Deze nieuwe platformen moedigen de productie van hoge kwaliteit content aan. Mensen betalen zelfs voor de content. Mensen willen dus écht luisteren naar wat ze zeggen. Win-win?

Influencer marketing voor the greater good

Social media is er niet alleen voor entertainment, maar des te meer voor informatie. Influencers van over de hele wereld breidden hun rol uit van content creator naar content evangelist. Aspirationeel is niet langer de status quo en is bij deze officieel van de troon gestoten. Authenticiteit heeft de leegte opgevuld. En influencers blijken ook bijzonder nuttig. 

 

Zo stonden influencers aan de voorhoede in de informatievoorziening tijdens de pandemie. Dat ze zich inzetten voor maatschappelijke kwesties, is redelijk nieuw. Ook celebs bleven niet achter. Het lied van Ali B: ‘Anderhalve meter’, de dagelijkse oorwurm van de coronacrisis, is daar een voorbeeld van. Net als Elton John die het Britse volk aanmoedigt zich te laten vaccineren. Opvallend is dat op TikTok het virtuele feestje was. Gesponsorde posts met TikTok dans-routines moedigden kijkers aan vaker hun handen te wassen en social distancing uit te oefenen.

Overheden erkennen de kracht van genuinfluencers

Waar merken influencers voorheen inzetten om fashion te promoten, baant de power of social zich nu een nieuwe weg door de wildernis wat de maatschappij heet. Merken, overheden en andere grote instituties erkennen de kracht van social platforms om massa’s mensen te bereiken, informatie te verspreiden en een vertrouwensband te scheppen. Dat influencers dé manier bij uitstek zijn om dicht op je doelgroep te zitten, moge duidelijk zijn. 

 

Zo heeft Finland 1.500 influencers ingezet om informatie over vaccinaties te verspreiden. De Amerikaanse overheid zette Olivia Rodrigo in om haar miljoen volgers tot vaccineren aan te sporen. De gouverneur van Ohio vroeg om advies aan Procter & Gamble om social distancing onder de aandacht te brengen zonder te intrusief te zijn. Je raadt het al. Ze zetten genuinfluencers in.

Hoe zet je genuinfluencers in voor je merk?

Merken die ergens voor staan genieten duidelijk de voorkeur bij zowel Gen Z, als bij oudere generaties. De inzet van merken voor maatschappelijke kwesties is niet langer een nice to have, maar een minimale vereiste volgens de consument. We zien in de markt dan ook verschillende voorbeelden van merken die genuinfluencers inzetten.  

Luxe merken breken een lans

Benito Skinner voor Valentino en Mac Cosmetics. Chriselle Lim voor Chanel, Fendi, Giambattista Valli en Chopard. Luxe merken zetten zoals altijd de eerste stap. Toen het luxueuze Italiaanse modehuis Valentino zich aansloot bij social audio app Clubhouse, kozen ze ervoor om de samenwerking met genuinfluencers aan te gaan. Een onconventionele keuze voor een groot modehuis, wat dit statement des te groter maakt. De genuinfluencers in deze campagne spraken over hoe het is om als provocateur in het leven te staan: één van de kernwaarden van Valentino. Branding at its finest, als je het ons vraagt. 

 

Ook Gucci zette een genuinfluencer in ter promotie van de Off The Grid 2021 collectie. Items in deze duurzame collectie zijn gemaakt van ECONYL, een soort nylon van oude vissersnetten en vloerkleden. Gucci ging de samenwerking aan met een gepensioneerde visser, Gerald Stratford, die houdt van tuinieren en optimistisch in het leven staat. Hij was de perfecte match voor deze collectie door zijn liefde voor de natuur achtergrond in de en visserij. De campagne werd door velen positief ontvangen.

 

In bovenstaande voorbeelden zien we een gemeenschappelijke deler: de genuinfluencers moet passen bij de boodschap van het merk of de collectie. Het succes van een campagne valt of staat met de juiste match tussen merk en genuinfluencer. Als influencer marketeers doen wij ons werk goed, als we de perfecte match vinden tussen merk en influencer. 

 

Wil je weten hoe genuinfluencers de boodschap van jouw merk versterken? Of wil je ze inzetten voor je nieuwe duurzaamheidsstrategie? Neem contact met ons op en wie weet drinken we binnenkort een virtuele kop koffie!

Het belangrijkste argument voor influencer marketing

Influencers vertellen het verhaal van merken en organisaties op authentieke en vertrouwde manier. En het is één van de krachtigste vormen van marketing van het moment. Maar waarom eigenlijk?

Dit zijn dé voordelen van Laravel voor platformontwikkeling

Voor de ontwikkeling van een online platform, website of applicatie wordt er gewerkt met veel informatie. Voor de verwerking hiervan hebben developers diverse frameworks tot hun beschikking. Een van de meest populaire frameworks van het moment is Laravel. In deze blog lees je de belangrijkste voordelen van Laravel.

4 voorbeelden van empathische content creatie

Door empathie en emotie te tonen wakker je een gevoel van herkenning aan bij je doelgroep. Lees hier over 4 voorbeelden van empathische content.

John Meulemans

Strategy Director & Partner Endeavour

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen?

Neem contact met ons op