Endeavour Fuck-up Stories: We don’t do paper dus hier is je offerte

“Zo, wow, dat hebben we stom gedaan zeg!” Het is een zinnetje dat de meeste bedrijven liever niet hardop uitspreken. Hoewel fouten maken iets doodnormaals is, praten we er doorgaans niet graag over. Dat is ontzettend jammer want fouten maken (plat gezegd: op je bek gaan) is de beste manier om te leren. Daarom delen wij in deze blogserie onze fuck-ups met jou. En ja, natuurlijk vertellen we ook wat we ervan hebben geleerd zodat jij deze fouten misschien kunt voorkomen. We trappen af met onze eerste en oudste fuck-up. 

Fuck up: Geen idee hebben waar de klant het over heeft

Les: Als je zaken wilt gaan doen, moet je eerst je eigen zaken op orde hebben. Goede voorbereiding is key!

Dit gebeurde er: Het was het jaar 2000. Endeavour bestond nog niet maar een van onze zogenaamde ‘Founding Fathers’ (laten we hem voor het gemak ‘Bart’ noemen) was wel al begonnen met het bouwen van websites. Bart vertelt: “Ik was toen nog een broekie die samen met een vriend op een zolderkamer  die sites in elkaar knutselde. Op zeker moment diende zich voor het eerst een potentiële klant aan die interesse had om een nieuwe website door ons te laten bouwen. Dat was natuurlijk supergaaf maar om eerlijk te zijn ook spannend. Wisten wij veel. We waren bouwers, geen salesmanagers. Voor de zekerheid had mijn compagnon maar een pak aangetrokken.”

Het gesprek verliep redelijk, hoewel ze qua vraagstelling nog niet veel verder kwamen dan: ‘Eh, wat voor kleur wil je dat de website wordt?’ Bij vertrek zei de klant dat hij graag een offerte wilde ontvangen. De mannen hadden geen idee wat dat was. Maar, oplossingsgericht als ze waren, werd de Dikke Van Dale erop nageslagen. 

Hoe die offerte moest worden afgegeven, stond er niet bij. Bart: “Tien minuten nadat de klant vertrokken was,  belde ik hem op en zei: “Nou, we hebben de offerte hoor. Het kost tienduizend gulden.” Het was even stil aan de andere kant van de lijn. Daarna zei hij: “Ehh, wat is dit?” waarop ik antwoordde: “Je wilde toch een offerte?” 

Wonder boven wonder zag de klant er de humor van in en kregen ze de opdracht. Het was de start van een succesvolle reis die uiteindelijk leidde tot het ontstaan van Endeavour. Inmiddels doen we dit soort dingen een stuk beter en sturen we je die offerte netjes toe. Per mail uiteraard, because we still don’t do paper.

In 5 stappen naar een sterke content marketingstrategie

Het stond op onze wishlist: FONK150 Best Agencies of the Year!

Events in the industry: wel of niet heen gaan?

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

Herwin van den Berg

Managing Director Strategy, Concepts & Content & Partner

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen