Endeavour Fuck-up stories: Hoe ‘wreck’ je bijna een campagne?

“Zo, wow, dat hebben we stom gedaan zeg!” Het is een zinnetje dat de meeste bedrijven liever niet hardop uitspreken. Hoewel fouten maken iets doodnormaals is, praten we er doorgaans niet graag over. Dat is ontzettend jammer want fouten maken (plat gezegd: op je bek gaan) is de beste manier om te leren. Daarom delen wij in deze blogserie onze fuck-ups met jou. En ja, natuurlijk vertellen we ook wat we ervan hebben geleerd zodat jij deze fouten misschien kunt voorkomen. Deze keer een fuck-up met een flink prijskaartje eraan.

Fuck up: Het belangrijkste (en duurste) onderdeel van een campagne slopen

Les: Denk niet in problemen maar in oplossingen. En wat je ook doet; nooit, maar dan ook nooit opgeven!

Dit gebeurde er: Onze campagnes kenmerken zich vaak door hun ‘going all-out’ insteek. Maar soms gaan we een beetje té hard. 

Collega ‘Derek’ (echte naam is bij de redactie bekend) vertelt: “Voor een campagne in de autobranche lieten we een aantal influencers op het circuit met een coureur meerijden in een paar hele snelle en vooral ook héle dure auto’s. Die hadden we speciaal voor deze klus geleend in het volste vertrouwen dat er niks mis kon gaan.” Maar het ondenkbare gebeurde; nog voor er ook maar een enkele opname van de racende auto's was gemaakt, reed een coureur met één van de auto’s vol tegen een muur! Gelukkig zonder influencer erin en zonder letsel, maar de auto van 125.000 euro was in één klap total loss. Derek: “Ik dacht dat ik gek werd! Hoe ga je dat in vredesnaam aan de eigenaar vertellen?! Ook de coureur zelf zat in zak en as. Het was een chaos.”

Na de eerste paniek liet Derek zien waar hij goed in is: creatief denken. Hij zag dat de eigenaar van het circuit een eindje verderop zelf achter het stuur van een bolide zat en allerlei indrukwekkende manoeuvres uit zijn mouw schudde. Met veel en lang praten overtuigde hij de goede man om achter het stuur te kruipen van de overgebleven auto. “Die man bleek echt een waanzinnige stuntman te zijn. Hij scheurde, slipte en drifte alsof het niks was. Onze camera’s draaiden overuren.” 

Met deze beelden en de beelden van de influencers in de auto's, wist hij er een meer dan geweldige campagne van te maken. Niemand merkte dat het anders was gelopen dan gepland en de resultaten van de campagne waren uitstekend. Derek: "Later bleek nog dat de auto's die we geleend hadden wel verzekerd waren, maar niet tegen schade door het racen op een circuit. Dat hield me wel een paar nachten wakker, maar uiteindelijk hebben we het netjes opgelost. Ik vind het nog steeds tof dat we een rampzalige situatie hebben weten om te buigen tot iets dat eigenlijk nog beter werd dan we aanvankelijk van plan waren. Als er iets fout gaat, kun je opgeven, maar je kunt ook gewoon buiten de kaders denken en het oplossen. Oh, en een leuk feitje, de klant was zo blij met het resultaat dat ze vandaag de dag nog steeds zaken met ons doen."

Wat zijn influencer incubator programma’s?

Geen buyers, wel builders: Endeavour neemt Create over

Events in the industry: wel of niet heen gaan?

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

John Meulemans

Strategy Director & Partner Endeavour

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen