Clicks & Bricks: dit zijn de uitdagingen anno nu en zo overwin je ze!

Met de stormachtige ontwikkelingen op het gebied van internet de afgelopen jaren is het aantal fysieke winkels (Bricks) sterk afgenomen. Echter, voor veel klanten is het bekijken, voelen, ruiken of passen van producten nog steeds van groot belang. Precies om deze reden zien we een groei in het aantal ondernemers dat zowel een fysieke winkel, als een webshop in beheer hebben. Maar welke uitdagingen brengt dat met zich mee? Aan welk kanaal besteed je de meeste aandacht? En hoe stel je op succesvolle wijze je Clicks & Bricks e-commerce strategie op? Je leest het allemaal in deze blog.

 

Wat is een Clicks & Bricks strategie?

Even opfrissen: wat is Clicks & Bricks? Kort samengevat: een combinatie van de fysieke winkel (Bricks) en de online webshop (Clicks). Retailers die Clicks & Bricks hanteren, geven hun klanten de mogelijkheid om zowel via een online- als offlinekanaal te winkelen. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat ze eerder al een winkel hadden en later besloten ook online te verkopen. Deze ‘Bricks-winkels’ zorgen voor een waardevolle toevoeging voor de klant, die webshops niet kunnen bieden. Denk dus aan producten naar wens in een fysieke winkel bekijken, voelen en eventueel passen, zoals we hierboven benoemden.

 

Covid-19: winkels verplaatsen zich steeds meer richting online

Kijken we naar de huidige trends, dan kunnen we zeggen dat online webshops, oftewel e-commerce, er de afgelopen jaren met kop en schouders bovenuit steekt. Online aankopen worden vele malen meer gedaan, dan aankopen in de fysieke winkel. Bijvoorbeeld door het gemak ervan en de alsmaar snellere levertijden.

Sinds de komst van Covid-19 neemt deze groei meer en meer toe. De internetverkopen kenden in het tweede kwartaal van 2020 een nog niet eerder vertoonde groei, blijkt uit onderzoek van het CBS. Maar waarom zijn er nog steeds webshops die daarnaast een fysieke winkel openen?

 

Clicks versus Bricks

Als ondernemer is het belangrijk dat je denkt vanuit de klant. Vandaag de dag verlangen klanten enerzijds een uitstekende ervaring en anderzijds gemak. Hieronder lees je de voordelen van, en verschillen tussen zowel Clicks als Bricks:

Voordelen online winkels (Clicks)

Clicks zijn in de loop der jaren razend populair geworden, met name onder de start-ups. De belangrijkste voordelen van een online winkel:

  • Lage kosten: hoewel het opzetten van een online webshop de nodige investering vereist, weegt dit lang niet zo zwaar als de kosten die je hebt bij het onderhouden van een fysieke winkel.

  • Online is winning: met name de afgelopen jaren worden er online meer aankopen gedaan dan fysiek. Sinds de komst van Covid-19 is dit alleen maar toegenomen. Daarnaast is de combinatie tussen de fysieke winkel en online ideaal. Het versterkt elkaar en zorgt voor een toename in verkopen.

  • Oriëntatie: veel mensen doen vooraf onderzoek naar gewenste producten online. Denk aan productspecificaties en welke aanbieder het voordeligst is.

Voordelen fysieke winkels (Bricks)

Wat betreft Bricks: naar onze verwachting zal de fysieke winkel altijd blijven. We horen je denken: “Heeft de fysieke winkel nog wel een functie?” en “Welke functie dan precies?”. Wij denken van wel, ook al kunnen fysieke winkels eigenlijk bijna niet meer zonder (de versterking van) online. Zeker niet wanneer we terugkijken naar een periode als COVID-19. Hieronder de belangrijkste voordelen van de fysieke winkel:

  • Kwaliteit beoordelen: Bricks dienen als dé plek om kwaliteit van de producten te beoordelen.

  • Advies inwinnen: daarnaast functioneert de fysieke winkel als adviesfunctie, ophaalfunctie en servicepunt.

  • Geen levertijd: een ander belangrijk voordeel van Bricks die we jullie niet willen onthouden, is het niet hoeven wachten op je bestelling. Ondanks het feit dat de retailers tegenwoordig steeds sneller verzenden. Hoe fijn is het dat je na afrekenen je metéén van je aankoop kunt genieten?

 

Trends e-commerce

Naast denken vanuit de klant is het als ondernemer van groot belang dat je op de hoogte bent van de laatste trends op de markt. Zo kan je snel inspelen op veranderingen binnen de markt en ben je bewust van het belang van e-commerce. Wij geven vast een voorzet en zetten vijf belangrijke trends in e-commerce dit jaar voor je op een rijtje:

  1. Retail e-commerce groeit de aankomende twee jaar van $ 4,2 biljoen naar $ 6,5 biljoen wereldwijd.

  2. B2B e-commerce groeit wereldwijd de aankomende jaren van 2020: $ 6,7 biljoen naar $ 21 biljoen in 2027.

  3. Personalisatie van gebruikersinformatie is anno 2021 geen trend meer, maar de standaard.

  4. Van de online aankopen in Nederland gaat tegenwoordig 40% via online marketplaces, zoals Bol.com.

  5. 61% van de Nederlandse online shoppers geven de voorkeur aan online marketplaces boven zoekmachines zoals Google.


 

Uitdagingen in Clicks & Bricks en e-commerce

Het komt ongetwijfeld niet als een verrassing voor je dat de concurrentie op het gebied van e-commerce moordend is. Nu je weet wat Clicks & Bricks inhoudt, wat de voordelen zijn en welke rol Covid-19 hierop heeft, vertel ik je graag meer over de uitdagingen die winkels ervaren die zich ook naar online willen verplaatsen. Samen met onze e-commerce online marketingspecialist Tom lichten we de belangrijkste uitdagingen en pijnpunten toe, in het kader van e-commerce.

 

Uitdaging 1: waar begin ik en hoe versla ik de concurrentie?

De grootste uitdaging waar ondernemers tegenaan lopen die online willen opereren, is: “Waar begin ik en hoe versla ik mijn concurrenten?”. Tom adviseert om allereerst stil te staan bij: wat verkoop ik precies en kan ik dit online verkopen? Zodra dit is besloten, rest de volgende vraag: “Hoe start ik?”. En dit is precies waar Endeavour bij komt helpen. Wij stellen een gedegen marketingplan op, waarbij winstgevendheid centraal staat. Zo zorgen we ervoor dat elke euro die erin gaat er ook weer uitkomt.

 

Uitdaging 2: hoe maak ik de juiste keuzes voor mijn bedrijf?

Nadat je besloten hebt of je product geschikt is voor online verkoop, komen we bij het volgende punt: hoe maak je de juiste keuze voor mijn bedrijf, om online te gaan verkopen? Tom vertelt dat de volgende stap bestaat uit het uitvoeren van een QuickScan. Tom: “Wij onderzoeken het bedrijf: wat doe je nu, wat gaat er goed en wat kan er beter? Daarnaast doen we onderzoek naar de concurrentie online en bepalen we waar kansen liggen die we kunnen pakken.”

 

Uitdaging 3: hoe kan ik groeien online?

Nu je weet of je product geschikt is voor online verkoop en welke kansen er ten opzichte van de concurrentie zijn, wil je natuurlijk online groeien. Hoe zorg je dat je de concurrentie inhaalt of voorblijft? En hoe zorg je dat je zoveel mogelijk marktaandeel weet te pakken met je business?

 

Uitdaging 4: hoe kan ik online mijn fysieke winkel laten ondersteunen?

Indien je al een fysieke winkel hebt is het haast een no-brainer dat je aan de slag gaat met online verkopen. Een van de vele voorbeelden is herhalingsaankopen: indien je scheermesjes verkoopt met bijbehorend scheerschuim, wil je natuurlijk dat men telkens hetzelfde scheerschuim haalt. Het kan zijn dat ze hiervoor niet specifiek naar jouw winkel komen om dit te halen, maar het bij de boodschappen van een ander merk meenemen. Met online stimuleer je met gratis bezorging bijvoorbeeld dat men dit toch bij jou koopt. Kortom, het ondersteunt elkaar.

 

Uitdaging 5: hoe zorg ik ervoor dat de concurrentie mij niet voorbijgaat?

Bij Endeavour brengen we altijd de concurrentie in kaart, maar gaan we daarnaast ook uit van ‘eigen kracht’. Dit vertalen we van de fysieke naar de online wereld en brengen zo ons kansen in kaart. Op deze manier zorgen we ervoor dat in iedere fase van de klantreis in contact kunnen staan met jouw doelgroep en klanten. 

 

Meer weten over e-commerce voor jouw onderneming? Je leest het in onze vorige blog: hoe vind je de e-commerce marketingmix voor jouw webshop?

 

Clicks & Bricks voor jou

Herken je de door ons genoemde uitdagingen bij een Clicks & Bricks strategie? Dan ben je bij Endeavour aan het juiste adres. Jij kent de fysieke winkel, wij kennen de online wereld. Laten we om de tafel zitten en in een strategische sessie uitdenken wat voor elkaar kunnen betekenen, de mogelijkheden bespreken en een plan op maat uitwerken.

 

Vul het contactformulier hieronder in of neem contact op met onze experts. We vertellen je graag meer in een persoonlijk gesprek.

 

Bel Groep kiest Endeavour voor influencer marketing

5 tips voor krachtige data-gedreven merken

In 5 stappen naar een sterke content marketingstrategie

Hoe kunnen wij helpen?

Vul het contactformulier in, bel of mail ons!

Martijn Berns

Managing Director Growth & Partner

Founder & Partner

Laat ons contact opnemen